2023-12-23, 16:35
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det jag vill är att så ett frö hos våra pantade politiker.
Om vi nu alla är lika och de varken är bättre eller sämre än oss, så skulle väl våra politiker kunna erbjuda oss ex. lika mycket hjälp som dem att flytta från landet

Men din dumme fan, tror du SD och andra högerpartier vill avsvenska Sverige så mycket så att de skulle betala svenskar för att rensa sig själva från Sverige?

Sverige är svenskarnas land. Har du inte fattat det är du en idiot eller en miljöpartist. Så vad är du?
Citera
2023-12-24, 09:05
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du tror att Norge och England är bättre? Lustigt, för jag vet en massa norrmän och britter som vill flytta från sina länder för att komma undan mångkulturen.

Okej jag stannar här i Sverige å döper om mig till Alibaba då istället. Bra va.
Citera
2023-12-29, 18:21
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Okej jag stannar här i Sverige å döper om mig till Alibaba då istället. Bra va.

Vad i detta förstår du inte?

"Lustigt, för jag vet en massa norrmän och britter som vill flytta från sina länder för att komma undan mångkulturen."
Citera
2023-12-29, 18:39
Medlem
Citat:
Tanken med tråden är att liksom belysa problemen som finns med utvandring av oss svenskar för att få oss att ta steget fullt ut och göra invandringen och utvandringen faktiskt ganska jämställd.
För faktum är att vi erbjuder invandrare bostadsgaranti, pengar, fri sjukvård, SFI som merparten inte alls ens orkar släpa sig till, men rent omvänt om vi svenskar ska fly landet, så är det faktiskt enbart för några få privilegierade med bra ekonomi, där man är utlämnad till att fixa allt själv, språk, jobb, bostad osv.
Så tänk fritt! vad exakt känner just du att du behöver hjälp med för att kunna ta steget, vad bromsar just dig?

Jag tycker det är fel att lämna landet, de som har pengar har redan flyttat ut och kommer på besök ibland och fler vill ju eftersom våra politiker har totalförstört landet genom att importera mellanöstern och afrika.

Men det som skulle ge resultat snabbt är helt enkelt att etniska svenskar sluta att gå till jobbet i protest mot att politikerna har skänkt bort vårat land.
Hur skulle politikerna då kunna importera fler terrorister ifall alla svenskar vägrar att göra något, skulle politikerna själva då göra något?
Citera
2023-12-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Jag tycker det är fel att lämna landet, de som har pengar har redan flyttat ut och kommer på besök ibland och fler vill ju eftersom våra politiker har totalförstört landet genom att importera mellanöstern och afrika.

Men det som skulle ge resultat snabbt är helt enkelt att etniska svenskar sluta att gå till jobbet i protest mot att politikerna har skänkt bort vårat land.
Hur skulle politikerna då kunna importera fler terrorister ifall alla svenskar vägrar att göra något, skulle politikerna själva då göra något?

Det skulle aldrig fungera! Vårt system är gjort för att just våra myndigheter ska ha ett stadigt tag om våra kulor och att vi ska bara göra som de vill. Detta system är subtilt utvecklat under massor av år. Vi har inrotat från kyrkans tid att vi inte ska stjäla.
Vi har inrotat från barndomen att vi inte ska slåss eller ta från andra. Vi blir skambelagda på ett helt annat sätt av både våra myndigheter och närstående om vi inte följer alla dessa oskrivna och även skrivna lagar för den delen över hur man ska vara.
Hade en svensson slutat arbete, så hade det bara slutat med att man hade blivit tvungen att sätta in en invandrare oavsett bristande kompetens och sedan hade förfallet bara gått snabbare.
Hade vi på något sätt själva försökt göra uppror och hamnat i fängelset, så hade vi inte haft den uppbackning när vi kommer ut som invandrarna har och vi hade haft ännu svårare att komma in i samhället igen. Som sagt systemet är gjort för att ha ett ordentligt grepp om våra kulor och inte invandrarnas. Det är liksom det problemet myndigheterna har nu att de inte riktigt vet hur de ska få samma stadiga grepp om invandrarnas kulor.
Den stora frågan är om Sverige ens kommer att säg 20 år fram i tiden ens fortsätta räknas som ett i-land, så illa är det, men garanterat kommer landet bli mycket mer annorlunda och tyvärr inte till det bättre i mitt tycke.
För invandrarna kommer Sverige oavsett vilken katastrof det utvecklar sig till vara långt bättre än var de kommit ifrån.
Citera
2023-12-31, 12:14
Citat:
Ursprungligen postat av Fruntimmerskarl
Helst Ryssland. Naturen påminner om vår och jag vill förbli nära Östersjön. Ryssarna hoppas jag också är öppna för sådana som mig trots den svenska pöbeln och NATO-packet.

Det faller ju på språket men det får man ordna själv.

Norge torde vara bästa landet, dessutom utanför EU.
Som svensk får man då bara fördelarna? :-)
Citera
2023-12-31, 14:50
Medlem
Jag hade gärna flyttat från landet. Jag gjorde ett allvarligt försök att flytta en gång; sökte jobb, lägenhet mm i annat land när barnen var små, så att det inte skulle bli en smärtsam flytt sedan de börjat skolan och fått vänner mm. Men det stötte på patrull, tyvärr. En viss myndighet i Sverige satte stopp för det, då de ansåg att jag försökte fly ifrån en (påhittad) skuld. Lång historia.

Att flytta från Sverige är en god ide för den enskilde. Men om alla gör det förvärras situationen i landet. Jämför med hur alla äventyrslystna, modiga människor flyttade till USA för nåt hundratal år sen. Kvar blev endast de ytterligt fega och rädda personerna, vilket gjort att Sverige saknar ryggrad. De kriser vi har i Sverige beror på att vi inte har människor som vågar stå upp och försvara demokratin när politikerna fattar dumdristiga beslut eller stiftar vansinniga lagar. Sådant kräver nämligen att man vågar utsätta sig för konflikter.

Det finns alltså risk att Sverige utvecklas i ännu mer totalitär riktning om alla avvikande människor flyttar. För egen del tror jag inte att jag är en särskilt värdefull tillgång för det här landet, men det finns andra som är eller skulle kunna vara värdefulla medborgare, som tyvärr kommer att tvingas flytta på sikt. Allt för att de inte uppfattas som normala. Att avvika från normen är som vi alla vet en dödssynd i Sverige. Allt ska vara normalt. Normalt! Normaaaaaaaaaaaaaalt!!! Inget är viktigare. Annars drar man på sig myndigheternas blickar.

Sverige strävar efter att pressa människorna in i en färdigsydd mall. Svansarna i normalfördelningskurvan ska pressas in mot mitten tills vi alla blir fyrkantiga och förutsägbara. Först då låter myndigheterna oss vara ifred.
Citera
2023-12-31, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Norge är bättre än Sverige (ingen särskilt hög ribba, jag vet), men tyvärr lite för likt Sverige i många avseenden. Ordet Jantelagen t ex kommer från Norge, även om det passar lika bra som beskrivning på svenska förhållanden. Det var även om Norge uttalandet "Ett fritt land med ett ofritt folk" fälldes.

Danmark är mycket bättre. Inte perfekt, men de har lyckats kombinera välfärdsstaten med fritänkande människor, till skillnad från det vuxendagis vi bor i.
Citera
2023-12-31, 16:22
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Ordet Jantelagen t ex kommer från Norge, även om det passar lika bra som beskrivning på svenska förhållanden.

Jantelagen kommer egentligen från Danmark. Aksel Sandemose var iof halvnorsk men staden som ordet Jantelagen kommer ifrån, en fiktiv stad som hette Jante var en version av hans födelsestad Nykøbing Mors i Danmark.
Citera
2023-12-31, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Jantelagen kommer egentligen från Danmark. Aksel Sandemose var iof halvnorsk men staden som ordet Jantelagen kommer ifrån, en fiktiv stad som hette Jante var en version av hans födelsestad Nykøbing Mors i Danmark.
Ser man på, det visste jag inte. Men jag tycker danskarna är betydligt mer frihetligt sinnade än både norrmän och svenskar. Men jag påstår inte att Jantelagen är ett unikt nordiskt fenomen, även om det har samma status som en naturlag i Sverige. Jag misstänker att man finner samma mentalitet i alla länder i viss grad, särskilt i småstäder.
Citera
2024-01-08, 23:01
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Det skulle aldrig fungera! Vårt system är gjort för att just våra myndigheter ska ha ett stadigt tag om våra kulor och att vi ska bara göra som de vill. Detta system är subtilt utvecklat under massor av år. Vi har inrotat från kyrkans tid att vi inte ska stjäla.
Vi har inrotat från barndomen att vi inte ska slåss eller ta från andra. Vi blir skambelagda på ett helt annat sätt av både våra myndigheter och närstående om vi inte följer alla dessa oskrivna och även skrivna lagar för den delen över hur man ska vara.
Hade en svensson slutat arbete, så hade det bara slutat med att man hade blivit tvungen att sätta in en invandrare oavsett bristande kompetens och sedan hade förfallet bara gått snabbare.
Hade vi på något sätt själva försökt göra uppror och hamnat i fängelset, så hade vi inte haft den uppbackning när vi kommer ut som invandrarna har och vi hade haft ännu svårare att komma in i samhället igen. Som sagt systemet är gjort för att ha ett ordentligt grepp om våra kulor och inte invandrarnas. Det är liksom det problemet myndigheterna har nu att de inte riktigt vet hur de ska få samma stadiga grepp om invandrarnas kulor.
Den stora frågan är om Sverige ens kommer att säg 20 år fram i tiden ens fortsätta räknas som ett i-land, så illa är det, men garanterat kommer landet bli mycket mer annorlunda och tyvärr inte till det bättre i mitt tycke.
För invandrarna kommer Sverige oavsett vilken katastrof det utvecklar sig till vara långt bättre än var de kommit ifrån.

De konservativa profilerna Ingrid Carlqvist och Maria Celander säger här att det är viktigt att svenskar stannar i Sverige och kämpar för Sverige! De säger att såna som du inte hjälper svenska kampen ett dugg: https://www.youtube.com/watch?v=LxlHDuXcBdo
Citera
2024-01-08, 23:02
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE

Du är väl miljöpartist, och Norge har miljöpartister i sin regering, så du skulle passa där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in