Citat:
Ursprungligen postat av
Donner123
Blir inte aktuellt med någon värdering, värdet av vad som yrkas ska vara uppenbart. Eller nåt värde måste väl iaf finnas eller påvisas antar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Ingen aning, men alla de fall jag läst när det gäller avlutade/avstängda konton har förloraren fått stå för rättegångskostnaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Hur värderar man tvistens storlek (över eller under ett halvt basbelopp) om det avser rätten att ha ett konto i banken?
Det kan bli lite knepigt i och med att det är en fastställelsetalan. Jag tror att jag hade bedömt värdet av avtalet enligt så mycket som jag betalar min bank (i detta fall Nordea) per år, vilket i så fall är 420kr per år. Det finns inga hinder för att en fastställelsetalan ska handläggas som ett FT-mål. Och enligt
rutiner vid ex. Södertörns tingsrätt (s. 15) görs ingen tillämpning när det inte går att avgöra tvistemålets värde vid en fastställelsetalan. Ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda vid andra tingsrätter.
Värdet av det som ligger på kontot råder det ingen tvist om vem det tillhör, så det ska enligt min mening inte vara vägledande för en fastställelsetalan av dess värde av själva avtalet med banken. Dessutom, även om man som regel kan kombinera fastställelse med en fullgörelse, så gäller den saken en annan - i och med att vem pengarna tillhör är inte beroende av avtalet med banken - och kräver sonika en separat stämningsansökan för att kräva fullgörelse därvid. Det förutsätter ju dock att banken vägrar lämna ut pengarna. Vilket händer.
Att man har en fordran på banken vid kontots upphörande är ingen rättsföljd av avtalets upphörande. Du har en fordran på banken även när avtalet är alltjämt gällande, och bara när du satt in pengar. Annars hade du inte kunnat betala räkningar eller ta ut pengar i bankomaten eller använda ditt kort. Att banken har rätt att låsa dig från din rätt att ta ut pengar osv. under tiden AML genomförs betyder ändå att där finns en fordran. Därmed är värdet på kontot oberoende från avtalet.
Sen kan ju banken givetvis invända och hävda att det ska handläggas som ett T-mål och att de normala kostnaderna enligt 18 kap RB ska gälla. Men då får de komma med en riktigt bra anledning.
Skulle snarare säga att en omläggning av mål sker bara när det är uppenbart. Annars är det lagd talan som ligger.