2023-09-13, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Vad ska skatteverket inneha papper på menar du?

TS behöver en skärmdump på föräldrarnas överföring på deras internetbank samt ett fotografi på ett gåvobrev där namn och personnummer på TS och föräldrarna framgår samt en skriftlig redogörelse av varför transaktionen skett så kommer allt ordna sig.

En vidimerad kopia på ett gåvobrev, mer än så lär inte behövas. Beror förstås på vad som banken infordrat för uppgifter.
Citera
2023-09-13, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ett gåvobrev från dina föräldrar räcker. På "nätet" finns det en förlaga hur gåvobrevet skall se ut.

Låter väldigt konstigt att banken spärrat dig rakt av. Har varit med om liknande utan att ha blivit spärrad omedelbart.
De lär ha gjort så först efter att det passerat en tid efter att svar skulle vara banken tillhanda. Efterkommer man inte deras begäran så lär det bli deras reaktion.
Citera
2023-09-13, 04:59
Medlem
Damonites avatar
Som tidigare nämnt behöver du bara be dina föräldrar att skriva ett gåvobrev som du skickar in en vidimerad kopia av till banken - svårare än så är det inte.
Citera
2023-09-13, 05:00
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
De lär ha gjort så först efter att det passerat en tid efter att svar skulle vara banken tillhanda. Efterkommer man inte deras begäran så lär det bli deras reaktion.

För en tid sedan skickade jag ett mycket stort belopp (Nordea) till en nära släkting, ett förskott på arvet efter mig. Mottagaren kontaktades då av sin bank (SEB) vad avsikten med överföringen var. Banken ville ha ett gåvobrev vilket hen och jag upprättade. Mottagaren blev aldrig spärrad under tiden som gåvobrevet upprättades, det tog några dagar. SEB upplyste dock om att pengarna var tillgängliga. Verkade mest som att SEB ville täcka upp för eventuella frågor om penningtvätt.
Citera
2023-09-13, 05:20
Medlem
auruns avatar
Snillen spekulerar.

Dom vill bara skydda sig själva från inspektion. Svara bara exakt som det är så släpper dom det sen.

Om Skatteverket frågar är en annan sak. Banken är privatägd och kollas inte av Skatteverket på det sätt folk tror.
Citera
2023-09-13, 05:59
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Detta är varför jag har 6 olika banker runtom i världen, onshore och offshore, och aldrig i helvete skulle jag få för mig att sätta in över 20 lök på en svensk bank.

Men, vad för frågor? Kan du inte säga som det är då? Eller blir det skatt då eller vad?

Det Nordea säger att "Om jag inte svarar utförligt inom 5 dagar kan dom stänga ner mitt engagemang hos banken"

Om jag då i värsta fall blir utsparkad som kund hos Nordea, då är det enda rimliga att jag använder min andra bank SEB istället och få en värde avi från Nordea på hela arvs-beloppet 298 596 kr som jag sätter in i mitt SEB-konto.
Mitt arv kan inte vara fryst för alltid, det är ändå mitt arv jag bör ha tillgång till i slutet av dagen.
Senast redigerad av QwertySalm 2023-09-13 kl. 06:02.
Citera
2023-09-13, 06:34
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Hej, jag tog emot ett brev från Nordea igår där de frågade varför jag tog emot en överföring från ett bankkonto till min bank. Det är mitt arv jag fått från föräldrarnas pensionssparande de haft i över 20 år och nu har mina föräldrar gått i pension, därav får jag arvet som är exakt 298 596 kronor, vilket är ungefär 300 000 kronor som de vill att jag ska spara till villa flytt och liknande livs investeringar.

Nu har Nordea dock spärrat mig. För de vill ha svar på frågor jag fått på brevet jag läst här. Har ni varit med om något sånt? Hur gör ni när sånt händer?
Hur ska jag förklara arvet till min bank?

Alla svar uppskattas!

Du har alltså fått ett arv medan dina föräldrar är i livet? Det kallas gåva i så fall och det är det ingen skatt på.

Jag har fått det brev du talar om, I dagsläget är min kontakt med banken så pass tät att vi tar det på kundmöten på deras kontor. Att mötas fejs to fejs brukar reda ut alla frågetecken.

Nej alltså lagen är så att banken ska hantera dina pengar i god tro, om de misstänker att du är en fifflare så får de liksom inte bara skatteverket på sig, normalt blir det ju en kriminell utredning också om någon sysslar med svarta pengar och det är inget kul för banken.

Så vad är kundkännedom? Kundkännedom är en liten uppsats du får skriva om din situation och var pengarna kommer ifrån och din historia måste gå att backa upp med kvitton och files. Banken vill veta vem du är och har för rutiner helt enkelt.

Det är inget konstigt alls, vad som är konstigt är att du blivit spärrad och för ett så litet belopp. Har du låtit bli att svara på något brev inom en deadline?

Jag tycker det är bra när bankerna har kontroll, däremot tycker jag inte att digitaliseringen är att föredra framför att som t.ex. SEB ha en 24/7/365 kundtjänst och digital ID så att man kan ta problemformuleringen per telefon och ifall det inte skulle lösa sig gå in på bankkontoret och ta en kölapp i värsta fall nästa dag.

Det är inte så att du är från en generation som skräms av mänsklig interaktion AFK och som aldrig öppnar dörren när det ringer på om du inte vet vem det är osv?
Citera
2023-09-13, 07:14
Medlem
Om du hade lagt lika mycket tid på att svara på Nordeas frågor som på den här tråden så hade det redan varit löst.
Citera
2023-09-13, 07:29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om du hade lagt lika mycket tid på att svara på Nordeas frågor som på den här tråden så hade det redan varit löst.

Detta.

Jag förstår inte vad problemet är egentligen.

Detta är lätt dokumenterat och väldigt lätt förklarat.
Citera
2023-09-13, 07:43
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hej, jag tog emot ett brev från Nordea igår där de frågade varför jag tog emot en överföring från ett bankkonto till min bank. Det är mitt arv jag fått från föräldrarnas pensionssparande de haft i över 20 år och nu har mina föräldrar gått i pension, därav får jag arvet som är exakt 298 596 kronor, vilket är ungefär 300 000 kronor som de vill att jag ska spara till villa flytt och liknande livs investeringar.

Nu har Nordea dock spärrat mig. För de vill ha svar på frågor jag fått på brevet jag läst här. Har ni varit med om något sånt? Hur gör ni när sånt händer?
Hur ska jag förklara arvet till min bank?

Alla svar uppskattas!

Kontakta din bank och berätta sanningen hur det ligger till och be dem även prata med dina föräldrar om de vill och behöver.
Är det inget konstigt så ska det heller inte vara några problem.

Varför ställer folk frågor till ett forum först innan man kontaktar berört företag eller myndighet som säkerligen har det bästa och riktiga svaret. Vi här på forumet får ofta bara gissa hur någon annan kommer svara.
Citera
2023-09-13, 08:03
Medlem
Homofants avatar
Bara standard bevisa vart pengarna kommer ifrån så är det lugnt
Citera
2023-09-13, 08:35
Medlem
Citat:
Det Nordea säger att "Om jag inte svarar utförligt inom 5 dagar kan dom stänga ner mitt engagemang hos banken"

Om jag då i värsta fall blir utsparkad som kund hos Nordea, då är det enda rimliga att jag använder min andra bank SEB istället och få en värde avi från Nordea på hela arvs-beloppet 298 596 kr som jag sätter in i mitt SEB-konto.
Mitt arv kan inte vara fryst för alltid, det är ändå mitt arv jag bör ha tillgång till i slutet av dagen.
Se upp nu för banken kan ta beslagta dina pengar (arvet) om särskilda skäl finns. Litar inte ett skvatt på myndigheter och banker i Sverige. Detta land är en sprucken ballong
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in