Citat:
Ursprungligen postat av
QwertySalm
Hej, jag tog emot ett brev från Nordea igår där de frågade varför jag tog emot en överföring från ett bankkonto till min bank. Det är mitt arv jag fått från föräldrarnas pensionssparande de haft i över 20 år och nu har mina föräldrar gått i pension, därav får jag arvet som är exakt 298 596 kronor, vilket är ungefär 300 000 kronor som de vill att jag ska spara till villa flytt och liknande livs investeringar.
Nu har Nordea dock spärrat mig. För de vill ha svar på frågor jag fått på brevet jag läst här. Har ni varit med om något sånt? Hur gör ni när sånt händer?
Hur ska jag förklara arvet till min bank?
Alla svar uppskattas!
Du har alltså fått ett arv medan dina föräldrar är i livet? Det kallas gåva i så fall och det är det ingen skatt på.
Jag har fått det brev du talar om, I dagsläget är min kontakt med banken så pass tät att vi tar det på kundmöten på deras kontor. Att mötas fejs to fejs brukar reda ut alla frågetecken.
Nej alltså lagen är så att banken ska hantera dina pengar i god tro, om de misstänker att du är en fifflare så får de liksom inte bara skatteverket på sig, normalt blir det ju en kriminell utredning också om någon sysslar med svarta pengar och det är inget kul för banken.
Så vad är kundkännedom? Kundkännedom är en liten uppsats du får skriva om din situation och var pengarna kommer ifrån och din historia måste gå att backa upp med kvitton och files. Banken vill veta vem du är och har för rutiner helt enkelt.
Det är inget konstigt alls, vad som är konstigt är att du blivit spärrad och för ett så litet belopp. Har du låtit bli att svara på något brev inom en deadline?
Jag tycker det är bra när bankerna har kontroll, däremot tycker jag inte att digitaliseringen är att föredra framför att som t.ex. SEB ha en 24/7/365 kundtjänst och digital ID så att man kan ta problemformuleringen per telefon och ifall det inte skulle lösa sig gå in på bankkontoret och ta en kölapp i värsta fall nästa dag.
Det är inte så att du är från en generation som skräms av mänsklig interaktion AFK och som aldrig öppnar dörren när det ringer på om du inte vet vem det är osv?