2025-08-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Förlåt att jag är så sent ute, jag berättar nu. Det gick riktigt dåligt. De litade inte på mitt svar till Nordea och stängde av mig därifrån, samt gjorde så att de 300 000 kr skickades tillbaka till ursprungskällan.

Förstår inte riktigt.

Jag fick ett gåvobrev av en förälder när jag fick en summa pengar.

Dock så var det inte min mottagande bank som frågade efter pengarnas ursprung utan snarare min förälders bank som temporärt fryste den utgående transaktionen där de bad föräldern visa upp dokumentation som underlag.

Föräldern var alltså tvungen att skicka in en kopia på gåvobrevet till banken.

Hade du inget gåvobrev?
Citera
2025-08-16, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Förlåt att jag är så sent ute, jag berättar nu. Det gick riktigt dåligt. De litade inte på mitt svar till Nordea och stängde av mig därifrån, samt gjorde så att de 300 000 kr skickades tillbaka till ursprungskällan.

Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Fyfan. Snart blir man väl tvungen att skicka bilder på sig när man arbetar för att bevisa att lönen inte är penningtvätt. Och kontot lär väl stängas ner ändå.

Jävla 1984-kukland.

Låter jäkligt märkligt att du inte kunde presentera bevis på att det var förskott på arv/gåva från föräldrarna.
Hur svårt är det att fixa att gåvobrev från sina föräldrar om de gett en 300 000kr?
Är de villiga att ge 300 000spänn i gåva lär de vara villiga att skriva ett intyg/gåvobrev som bevis åt banken.

Tycker det verkar lite fishy med det förskottet/gåvan.
Citera
2025-08-16, 07:53
Avstängd
Vem överförde pengarna/(arvet) ?
Citera
2025-08-17, 08:18
Medlem
Alltså, det måste ju ligga ett dussin hundar begravda i den här historien. Om det är som TS säger så borde källan till pengarna vara lätta att spåra? Men av någon anledning kunde banken inte se var de kom ifrån, blev misstänksamma och frågade TS. Svaret han gav var inte till fylles och pengarna skickades tillbaka till ursprungskällan. Och TS tycker det är slutet på historien? Han accepterar det? Föräldrarna tycker inte det är konstigt att deras gåva studsade tillbaka? De har inte frågat TS vad som hänt? De har inte kontaktat SIN bank och frågat vad som hänt? Under hela processen har de heller inte frågat om TS fått pengarna?

Jag har också fått ett par hundra tusen av mina föräldrar men det framgick klart och tydligt var pengarna kom ifrån. Fick aldrig någon fråga från min bank. Men känner jag mina föräldrar rätt så gick de in och pratade med en bankman istället för att göra överföringen på nätet. Kanske det gjorde att det inte fanns några frågetecken.

Det är nåt TS inte berättar, eller så är han helt chill med att gå miste om 300 000.
Citera
2025-08-17, 09:29
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Alltså, det måste ju ligga ett dussin hundar begravda i den här historien. Om det är som TS säger så borde källan till pengarna vara lätta att spåra? Men av någon anledning kunde banken inte se var de kom ifrån, blev misstänksamma och frågade TS. Svaret han gav var inte till fylles och pengarna skickades tillbaka till ursprungskällan. Och TS tycker det är slutet på historien? Han accepterar det? Föräldrarna tycker inte det är konstigt att deras gåva studsade tillbaka? De har inte frågat TS vad som hänt? De har inte kontaktat SIN bank och frågat vad som hänt? Under hela processen har de heller inte frågat om TS fått pengarna?

Jag har också fått ett par hundra tusen av mina föräldrar men det framgick klart och tydligt var pengarna kom ifrån. Fick aldrig någon fråga från min bank. Men känner jag mina föräldrar rätt så gick de in och pratade med en bankman istället för att göra överföringen på nätet. Kanske det gjorde att det inte fanns några frågetecken.

Det är nåt TS inte berättar, eller så är han helt chill med att gå miste om 300 000.
Klart det är något som inte stämmer. Hade han svarat "det är en gåva från mina föräldrar" och pengarna kom till hans konto från ett konto som innehas av en av hans föräldrar hade banken nöjt sig med det.
Citera
2025-08-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Klart det är något som inte stämmer. Hade han svarat "det är en gåva från mina föräldrar" och pengarna kom till hans konto från ett konto som innehas av en av hans föräldrar hade banken nöjt sig med det.
Det är just den biten jag reagerade på direkt men som ingen annan i hela tråden verkar ifrågasätta. Varför kom pengarna från ett okänt konto? I sitt andra inlägg skriver TS: "Nordea har inte koll på det, där står det okänt banknummer pengarna kommer från". Bara det är ju konstigt. Och om det är legitimt så borde TS lätt kunnat svara på frågan, eller boka ett möte med banken och föräldrarna för att reda ut saken en gång för alla. Istället startar han en vag tråd på FB, skriver väldigt lite i den och kommer inte med några konkreta åtgärder som han gjort. Han är överlag väldigt diffus och svävande.

Troll, skumraskaffärer eller bara allmänt retarderad. Troll brukar vara mer engagerade i sina trådar så då återstår nog bara de två sista.
Citera
2025-08-17, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Det är just den biten jag reagerade på direkt men som ingen annan i hela tråden verkar ifrågasätta. Varför kom pengarna från ett okänt konto? I sitt andra inlägg skriver TS: "Nordea har inte koll på det, där står det okänt banknummer pengarna kommer från". Bara det är ju konstigt. Och om det är legitimt så borde TS lätt kunnat svara på frågan, eller boka ett möte med banken och föräldrarna för att reda ut saken en gång för alla. Istället startar han en vag tråd på FB, skriver väldigt lite i den och kommer inte med några konkreta åtgärder som han gjort. Han är överlag väldigt diffus och svävande.

Troll, skumraskaffärer eller bara allmänt retarderad. Troll brukar vara mer engagerade i sina trådar så då återstår nog bara de två sista.

Skumraskaffärer och lögner om det inte blev löst, allmänt retarded så löste nog föräldrarna problemet åt honom när de fick tillbaka pengarna.

I vår moderna med ack så skurkaktiga värld så måste man prata med banken. Det gjorde man förr också, så det är inget nytt. Banken måste kunna redovisa pengaflöden och visa på att det inte är kriminella pengar.

Jag märker att det finns många människor som egentligen inte alls är vana vid att hantera pengar, plötsligt så görs det en stor transferering kanske 10-20 ggr större än den normala och där är noll förklaring vad som händer när banken sedan försöker att få lite information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in