2023-09-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Jag handlar krypto för över 10k i månaden rätt ofta, och Swedbank har aldrig haft några som helst problem med det.

Då har du hittat en börs de inte blockat än.
Swedbank är ökända bland kryptohandlare för att stänga av och avsluta konton för personer som handlar med krypto.
Citera
2023-09-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Jodå, ända tills de kommit ur bankomaten förstås men sedan vet naturligtvis inte banken vad de används till.

Använder du pengarna till något skumt?

Vanliga betalningar till företag, såsom inrikes girobetalningar, inrikes och i huvudsak utrikes kortköp, det ligger utanför det som bankerna granskar. Fokus är på transaktioner mellan privatpersoner.
Kontantuttag på onormalt mycket pengar granskar de däremot och de kan kräva kvitto på vad du använt dem till och säga upp dig om de inte får något eller inte gillar kvittona.

Totalt spärra kontot trodde jag de inte får göra utan att ha polistillstånd, det står glasklart i penningtvättlagen, och polistillstånd att spärra konton helt bara ges om polisen känner till att det är en kriminell person. Och polistillstånd ska meddelas den det avser.

Men om man läser penningtvättlagen väldigt noga, så hittar man ett kryphål: om spärren ändå meddelats på något sätt behöver polisen inte meddela.
Då kan banken säga till polisen att de meddelar om spärren och sedan inte nämna polisen, varvid offret som inte är kunnig inte fattar felet. Och dessutom kan banken spärra utan polistillstånd, och polisen vägrar svara eftersom praxis är att banken ska meddela polistillståndet, och banken har ju ljugit.
Citera
2023-09-15, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
TS har ju fått transaktion överförd från föräldrarnas konto, så rimligen borde de ha de uppgifterna?

Det handlar inte om vilket konto pengarna kommer ifrån, det handlar om hur man införskaffat pengarna.
Givetvis kan banken se varifrån själva transaktionen kommer, men det är inte det som är intressant. Flyttar jag omkring onormalt stora belopp så vill myndigheterna veta hur jag fått tag i så mycket pengar, vilka konton jag flyttar dom mellan skiter dom fullständigt i.
Citera
2023-09-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Lagboken kan tolkas på många olika sätt.
Det borde du veta som är så insatt. Så istället för att komma med nedlåtande kommentarer stup i kvarten varför inte bara nöja dig med att alla inte tolkar lagen på samma sätt som vad du gör.

Det är inte bara jag. Hela rättsväsendet, alla finansinstitut och varenda bank tolkar den på samma sätt som jag gör.
Men ta ditt eget råd och nöj dig med att det bara är du som tolkar lagen som du gör och sluta gnäll på bankerna som uppenbarligen inte delar din tolkning.
Citera
2023-09-17, 00:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Hej, jag tog emot ett brev från Nordea igår där de frågade varför jag tog emot en överföring från ett bankkonto till min bank. Det är mitt arv jag fått från föräldrarnas pensionssparande de haft i över 20 år och nu har mina föräldrar gått i pension, därav får jag arvet som är exakt 298 596 kronor, vilket är ungefär 300 000 kronor som de vill att jag ska spara till villa flytt och liknande livs investeringar.

Nu har Nordea dock spärrat mig. För de vill ha svar på frågor jag fått på brevet jag läst här. Har ni varit med om något sånt? Hur gör ni när sånt händer?
Hur ska jag förklara arvet till min bank?

Alla svar uppskattas!
När jag gav bort 500 000 till ett barn så skrev vi bara ett papper där det stod att summan var en gåva. Den fick banken och var nöjd med det.
Dom vill veta vart pengarna kommer ifrån.
Citera
2025-02-01, 09:44
Medlem
Varför göra det så svårt. Är det bara du av syskonen som fått pengar, så skriver dina föräldrar ett gåvobrev där det tydligt framgår att pengarna skall betraktas som förskott av arv. Har du inga syskon eller alla fått lika mycket, skriver de bara ett gåvobrev. Det behövs inte någon registrering eller dylikt. Finns varken förmögenhets eller arvsskatt i Sverige.
Citera
2025-02-01, 17:24
Citat:
Hej, jag tog emot ett brev från Nordea igår där de frågade varför jag tog emot en överföring från ett bankkonto till min bank. Det är mitt arv jag fått från föräldrarnas pensionssparande de haft i över 20 år och nu har mina föräldrar gått i pension, därav får jag arvet som är exakt 298 596 kronor, vilket är ungefär 300 000 kronor som de vill att jag ska spara till villa flytt och liknande livs investeringar.

Nu har Nordea dock spärrat mig. För de vill ha svar på frågor jag fått på brevet jag läst här. Har ni varit med om något sånt? Hur gör ni när sånt händer?

Alla svar uppskattas!

Är det redan spärrat så ringer du och ber om ett möte där du förklarar var pengarna kommer ifrån. Pengar måste ha verifikationer i dagens samhälle. Är de inte skattade så har du kanske heller inte rätt till dem.

Du kan inte ärva utan att dina föräldrar är döda. Det är i så fall en gåva.

Jag har ärvt efter en person som hade bankkonton i tre länder varav ett var Schweiz, det tog ungefär två år innan skatteverket i ett av länderna hörde av sig och påpekade att det fanns oskattade pengar som måste redovisas. Det går inte att gömma.

Det var inga problem alls. Dock massa pappersarbete. Du kan be dina föräldrar om ett kontoutdrag helt enkelt från kontot som pengarna kommer från och det borde vara löst på en halvmiss.
Citera
2025-02-01, 20:54
Medlem
Citat:

Alla svar uppskattas!

Hur gick det för dig????
Du kan ju inte starta en tråd och sen bara sluta uppdatera och inte skriva hur det gick..?
Citera
2025-02-01, 21:59
Medlem
Citat:

Alla svar uppskattas!
Får inte ihop detta. Du får et arv, men dina föräldrar är pensionärer och vill inte ha sin pension?
Menar du ett förskott på arvet , ett förtida arv eller?
Citera
2025-02-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Får inte ihop detta. Du får et arv, men dina föräldrar är pensionärer och vill inte ha sin pension?
Menar du ett förskott på arvet , ett förtida arv eller?

Ja, han har säkert beskrivit det lika obegripligt för banken så det är därför ställer frågor.
Citera
2025-02-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan man inte bara inleda en juridisk process o stämma banken?
De har ingen rätt att spärra konton till höger o vänster.

Banken är skyldig att motverka penningtvätt och ha ”kund kännedom”. Därav ställer de frågor. Svarar man på frågorna och det låter rimligt så är inte pengarna spärrade.
Citera
2025-02-02, 20:47
Medlem
Vad händer om ens bank stänger ner ett konto då? Får man ut pengarna på en .avi som man kan lösa på en ny bank osv? låter ju oerhört skört detta system
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in