Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-13, 10:12
Medlem
Per-Automatiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Men det stämmer ju inte, ts skriver att föräldrarna lever, då är det inte ett arv, däremot en gåva som kan klassas som förtida arv.

Då får väl TS säga det. Min poäng var att det bara är att ringa banken och förklara. Om man har rent mjöl i påsen är det inget problem.
Citera
2023-09-13, 10:14
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Bara av nyfikenhet, har detta hänt dig eller någon du känner?

Jag tar regelbundet ut sisådär 10 000 i månaden, ibland mindre och ibland mer, men har aldrig fått en enda fråga kring detta så jag frågar för att vara beredd

Inte jag men signaturen "Avgiftningen" råkade ut för det. Tar själv ut cirka 10k i månaden för att hålla igång kontantanvändningen och inte lämn 101% digital spårbarhet efter mig.

Har man mobiltelefon och bankkort och använder dessa fullt ut så lämnar man obegripligt stora mängder elektroniska spår efter sig fullt jämförbara med att vi skulle ha spårsändare inopererade i huden.
Citera
2023-09-13, 10:17
Medlem
QwertySalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Det är banken som ska ha det, inte skatteverket?

Det märkliga är ju att lagen inte kräver upprättande av gåvobrev vid gåvor som klassas som lös egendom.

Helt rätt!
Fattar inte heller hur min Nordea-bank ens blir så pass misstänksamma för att jag tar emot ett arv på nästan 300 000 kr? Har aldrig hänt förut att de spärrat mig på detta vis...
Citera
2023-09-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Dom har inte bara rätt att göra det, det är deras skyldighet enligt lag att göra det.
Ska du inleda en juridisk process råder jag dig att först skaffa lite koll på vad juridiken egentligen säger.

Nja säger jag.
De har inte rätt att godtyckligt spärra konton nej. Vad i består misstanken att det är frågan om pengar från brottslig verksamhet?

Deras skyldighet enligt lag är att ha god kundkännedom.
Resten har de hittat på själva.
Citera
2023-09-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Klart de får. Du har dessutom gått med på det när du blev kund hos dom. Att du inte läst igenom villkoren du godkände är mindre intressant.

Kan du visa mig det avtal som ger banken rätt att godtyckligt spärra ett konto utan några konkreta bevis på brottslig verksamhet?
Citera
2023-09-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QwertySalm
Det Nordea säger att "Om jag inte svarar utförligt inom 5 dagar kan dom stänga ner mitt engagemang hos banken"

Om jag då i värsta fall blir utsparkad som kund hos Nordea, då är det enda rimliga att jag använder min andra bank SEB istället och få en värde avi från Nordea på hela arvs-beloppet 298 596 kr som jag sätter in i mitt SEB-konto.
Mitt arv kan inte vara fryst för alltid, det är ändå mitt arv jag bör ha tillgång till i slutet av dagen.

Alltså är det på riktigt såhär det går till? det låter ju helt sjukt.

Kommer pengarna från en annan Svensk bank eller är det nån alibaba bank i mellanöstern?
Om det nu är ärliga pengar så bör du väl tämligen enkelt kunna få fram underlag på varifrån pengarna kommit.

Det är ju upp till dig, men jag tror nog att du inte kommer med hela historien när banken drar såna här slutsatser och ultimatum.
Citera
2023-09-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan du visa mig det avtal som ger banken rätt att godtyckligt spärra ett konto utan några konkreta bevis på brottslig verksamhet?

Finns en kilometerlång tråd om detta på lånforum
där folk fått sina konton spärrade mer eller mindre godtyckligt ,bland annat en pappa som swishat 500 kr till sin dotter som tagit ut i bankomat. Bankens svar var ett det var vanligt att utnyttja barn för penningtvätt därav spärrades kontot per automatik
Citera
2023-09-13, 11:18
Medlem
Citat:
Hej, jag tog emot ett brev från Nordea igår där de frågade varför jag tog emot en överföring från ett bankkonto till min bank. Det är mitt arv jag fått från föräldrarnas pensionssparande de haft i över 20 år och nu har mina föräldrar gått i pension, därav får jag arvet som är exakt 298 596 kronor, vilket är ungefär 300 000 kronor som de vill att jag ska spara till villa flytt och liknande livs investeringar.

Nu har Nordea dock spärrat mig. För de vill ha svar på frågor jag fått på brevet jag läst här. Har ni varit med om något sånt? Hur gör ni när sånt händer?
Hur ska jag förklara arvet till min bank?

Alla svar uppskattas!

Säg till Nordea att de själva kan spåra upp avsändaren samt att det är en privat gåva från dina föräldrar. Sedan säger du att du ämnar att säga upp dina konton på Nordea då de inte kan säkerhetsställa sina tjänster.

Två banker du inte ska ha att göra med är Nordea och Swedbank.
Citera
2023-09-13, 11:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Inte jag men signaturen "Avgiftningen" råkade ut för det. Tar själv ut cirka 10k i månaden för att hålla igång kontantanvändningen och inte lämn 101% digital spårbarhet efter mig.

Har man mobiltelefon och bankkort och använder dessa fullt ut så lämnar man obegripligt stora mängder elektroniska spår efter sig fullt jämförbara med att vi skulle ha spårsändare inopererade i huden.

Du tror inte du lämnar digitala spår när du tar ut pengar?
Citera
2023-09-13, 11:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Helt rätt!
Fattar inte heller hur min Nordea-bank ens blir så pass misstänksamma för att jag tar emot ett arv på nästan 300 000 kr? Har aldrig hänt förut att de spärrat mig på detta vis...

Får du ofta "arv" till ditt konto?
Citera
2023-09-13, 11:30
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du tror inte du lämnar digitala spår när du tar ut pengar?

Jodå, ända tills de kommit ur bankomaten förstås men sedan vet naturligtvis inte banken vad de används till.
Citera
2023-09-13, 11:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Finns en kilometerlång tråd om detta på lånforum
där folk fått sina konton spärrade mer eller mindre godtyckligt ,bland annat en pappa som swishat 500 kr till sin dotter som tagit ut i bankomat. Bankens svar var ett det var vanligt att utnyttja barn för penningtvätt därav spärrades kontot per automatik
Man kan summera det såhär: de får inte göra det godtyckligt, men det behövs inga konkreta bevis på brottslig verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in