• 6
  • 7
2023-09-13, 14:38
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar vara fast i nåt stockholmssyndrom.
Öppna upp dina vyer lite, finns många blomstrande svenska företag som inte ligger i storstäder.
Många orter med fungerande företag och inom pendlingsavstånd till större orter.
De HR som finns där blir inflyttningslägenheter eller avsatta till de som inte kan köpa en bostad.
Nu vet vi inte vilken stad TS bir i men då han nämner småstad så lär det inte handla om Stockholm med kranskomuner.

Personligen avstår jag Stockholm, även om det rent ekonomiskt lönsam affär om jag bott kvar där och köpt en bostad när jag bodde och jobbade där i slutet av 90talet. Men det finns fler en jag som föredrar småstäder.
Skulle jag igen flytta till nån storstad så blir det Berlin eller Barcelona,

Min poäng vara bara att det är betydligt lättare att sälja en lägenhet i ett mer attraktivt område. Det finns betydligt färre köpare per objekt vilket resulterar i en potentiellt högre förlust om man behöver sälja bostaden snabbt
2023-09-13, 14:40
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erdnaerdna
Well, gäller ju att räkna rätt här.

Om du ex. köper en lägenhet på 60-65 kvm för 4 miljoner i Stockholm med minsta insats ca 600k, ca 4200 i avgift, (+drift ca 600kr) och sedan amortering 2% (ca 5600)

Då landar vi på ca 23 000 kr /månaden för paret/personen som har en total årsinkomst över 750k /per år.

--

Då ska vi bryta ner detta.

Du får tillbaka ca 3500 per månad i skatteavdrag (efterföljande år)
Du amorterar ca 5600 per månad

Då är vi nere på att den faktiska kostnaden som lägenheten kostar dig är 14 000 /månaden vilket är i likhet med nyproducerade 60kvm lägenheter som är aldrig kan bli något värd för dig, utan en avgift som bara höjs istället och trötta inredningsval.

Dessutom får allt oftare högre standard på både inredning och grannar i en BRF och dessutom ett boende som KAN stiga i värdet på sikt.

Skillnaden är bara att man ska ut varje månad med 10k mer, men de "försvinner inte"
Åh, vad duktig du är.

Vem har 600k att lägga på en insats hur som helst? Alla är inte ekonomiskt oberoende och hyperintelligenta som du.
2023-09-13, 15:15
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Åh, vad duktig du är.

Vem har 600k att lägga på en insats hur som helst? Alla är inte ekonomiskt oberoende och hyperintelligenta som du.
Alla som vill köpa en bostad utgår jag ifrån...
2023-09-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Min poäng vara bara att det är betydligt lättare att sälja en lägenhet i ett mer attraktivt område. Det finns betydligt färre köpare per objekt vilket resulterar i en potentiellt högre förlust om man behöver sälja bostaden snabbt

Det var inte det du skrev.
Vad är det som gör att ni stockholmare har så svårt att höja blicken?
Givetvis påverkar en räntehöjning en högavlönade br värde då boendekostnader kanske 3 dubblas.
För en lågavlönade bostad är drift och underhåll oftast en större post. Då påverkas priset mindre av en räntehöjning precis som tvärt om.
Löneskillnaderna mellan svenska småkusiner jämfört med större städer är inte enorma.
Vilket gör att högt belånade personer i t.ex Stockholm drabbas mycket mer jämfört med en lågt belönad person i t.ex Säffle.
2023-09-13, 16:22
Medlem
Extra viktigt i dagens läge att undersöka föreningens ekonomi innan man köper brf. Tar vi mig som exempel så har jag cashat min brf, dock så har föreningen kollektiva lån på 90 miljoner kronor. Således påverkas även jag av räntehöjningarna trots att jag personligen inte har några lån eftersom att det påverkar månadsavgiften. Kan du hitta en äldre brf med en bra ekonomi så är det bara att köra på.
2023-09-13, 17:50
Medlem
RoffelMaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
1) Du är helt rätt ute med att en hyresrätt bara är att skänka bort sina pengar.
2) En bostadsrätt är en långsiktig investering, så se den långsiktigt. Anta att du köper en bostadsrätt idag för 2 mille. Vad tror du den är värd om 50år? Och om dessa 50år har du heller inga ev. skulder/lån kvar heller. Jämför med 40-talister som byggde ny villa 1975 i förort för 50.000kr, idag säljs den samma för 5.000.000kr minst, och i uselt skick dessutom.
3) Du kanske inte vill bo för alltid i samma bostadsrätt, eller kanske inte FÅR hyra ut i andra hand för föreningen. Kan du inte hitta ett friköpt radhus? Eller villa? Bra kommunikationer är A och O. Pendeltåg dygnet runt 30 min till storstad city.

1) Man skänker ju bort sina pengar till banken med bostadsrätt också
2) Att köpa bostad (även om brf inte riktigt är något köp av en bostad) bör man inte se som en investering utan en nödvändig konsumption för att bo någonstans. Klart man ska unna sig att bo på ett sätt man gillar men någon investering är det inte.

Tittar man på långa jämförelser på inflationsjusterade priser på bostäder fluktuerar det men verkar vara +/- noll över längre tid. Lånar man ska man dessutom betala ränta på det hela. Betalar man av hela lånet på 40 år har man betalat lika mycket ränta som man lånade. Dessutom tillkommer underhåll och andra kostnader med boendet. Man kan ha tur vissa gånger och pricka in en prisuppgång och göra vinst men det kan aldrig ses som en investering ens på sikt. Jämför man med andra typer av investeringar får man ingenting för pengarna.

Men man måste bo någonstans. Jag bodde själv i en liten brf som jag hade drygt 10 år och lyckades sälja förra våren så jag hade bara tur. Men jag gick in med inställningen att priserna kunde krasha när som helst och att det inte kunde ses som en investering utan en nödvändighet.
2023-09-13, 19:10
Medlem
Diablo1118s avatar
(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!
Tråd låst / Moderator
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in