Titta på föreningens ekonomi och har föreningen låg belåning och bra ekonomi är det ju inte någon större fara. Såklart skall nödvändigt underhåll på fastigheten vara gjort, annars blir det inte kul längre fram.
Är du långsiktig och vill bo i lägenhet ska du nog slå till att köpa lägenheten nu. Det byggs mindre just nu och det kommer antagligen bli ett uppdämt behov av bostäder längre fram när räntorna stabiliseras och folk vågar köpa och sälja boenden igen.
Hittar du en lägenhet som du tycker passar dig är det bara att köra. Det finns oftast bra mycket mer att hämta från en bostadsrätt än en hyresrätt långsiktigt.
Så har du kontantinsatsen, stabil förening och en bra buffert är det bara att köra på.
Citat:
Tänker liknande, det känns ju helt klart som fördel för köparna just nu iallafall. Så oavsett om jag slår till ganska snart eller om jag avvaktar ett litet tag så hoppas jag att det inte är ett allt för dåligt tillfälle att köpa iallafall? Risken finns ju att priserna sjunker mer men på lång sikt har jag svårt å tro att det är ett dåligt tillfälle nu…
Hur mycket mer tror du att det kommer att sjunka för just ditt objekt som du VILL ha?
Inte för att vara sådan, men antingen köper du din lägenhet kontant och då förstår jag om 40 000:- lägre är trevligt. Men ska du ta lån så är 40 000 hit och dit ingen större sak när det gäller kostnaden för amortering och ränta.
Största faktorn för kommande värdeutveckling på din lägenhet är om föreningen lyckas med att hålla månadsavgifterna låga framöver. Det är därför det är väldigt viktigt att försöka sätta sig in i föreningens ekonomi. Inte bara läsa rapporten från förra året, testa också att ringa till ordförande och vicevärd för att få en bättre bild om kommande investeringar osv. Det man vill ha är en förening som funnits ett tag och har gjort dom stora renoveringarna.
Själv ångrar jag att jag inte köpte min lägenhet tidigare i livet. Hade sparat en jävla massa pengar i månadsutgifter under många år genom detta..
Bara en sådan grej att fiber och tv ingår i månadsavgiften sparar jag minst 5000:- om året.
Under dom 6 åren jag bodde i hyresrätt lade jag ut 432 000:- i hyra.
Hade jag bott i BRF hade motsvarande period kostat mig 255 600:- (räknat utan amortering och ränta).
Så mycket pengar jag sparat genom att flytta till BRF lär jag aldrig få chansen att göra igen. Ska flytta till villa inom kort, he he...