2023-09-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Innebär helkund att du även sparar i bankens fonder? Ett klassiskt knep för att få lite billigare ränta på bolånet är att banken vill att du ska börja spara i deras fonder. Då får dom ju ändå in pengar på det viset och kunden tror att han fått ett bra ränteerbjudande.

Jag skulle även passa mig för att binda lånet på olika löptider, det är oftast ingen bra idé. Du ska ju dessutom inte bo där längre än 5 år, då är det bättre att ha rörligt eller en enda löptid på lånet.

Det jag tycker att du ska göra är att du enbart jämfört räntan på ditt lån hos olika banker och väljer den bank som verkar bäst och ger ett bra erbjudande. Det blir enklare att välja det bästa erbjudandet om man bara jämför bolån och inte allt annat trams som innebär att bli "helkund". Olika banker tar olika betalt för samma tjänster, kom ihåg det.

Har själv bott i min lägenhet i ungefär 5 år och ångrade inte en sekund att jag köpte den, den var riktigt prisvärd. Den var i princip nyrenoverad också, skitbra för att behålla värdet över tid, utan att jag ska behöva lägga ned tid och pengar för att få den i bra skick den dagen jag säljer.

Tack för dina tips!
Det är inte jag som är helkund, det är min mor och far. De har så vitt jag vet alla försäkringar där för bil, hus mm och även en del sparande om jag ska gissa, dock inget jag har stenkoll på. Planen är (om det går att göra såhär, vi ska kolla det) att de ska kolla med banken vad de kan erbjuda för ränta för mig, jag ska fortfarande stå på lånet såklart men de kan gå in med nuvarande bostad som säkerhet för lånet. Om banken går med på det så borde jag kunna få lite lägre ränta om jag har tur…
Men jag ska själv kolla med olika banker precis som du säger, vad de kan erbjuda så att jag har koll på det.
Härligt att höra att du lyckades få till en bra affär! Det hoppas jag också att kunna få till.

Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
1. Ditt förhållande till banken är irrelevant. Det enda sättet att få en kännbar rabatt på listräntan är om du har flera miljoner hos banken. Annars får du samma ränta som alla andra. Idag runt 4,5%, och räkna med 5% innan året är slut.

2. Du ska givetvis räkna på ränta även om du inte lånar pengar. Det kallas alternativkostnad och skall alltid beaktas. Betalar du exempelvis en miljon i kontantinsats så ska du räkna med cirka 35000kr per år i förlorad riskfri avkastning. Det är cirka 2800kr per månad som ska räknas in som kostnad för bostadsrätten. Så att dina föräldrar hjälper dig med kontantinsatsen innebär inte att kostnaderna sjunker med motsvarande ränta.

Du har uppenbarligen redan bestämt dig att du vill ha bostadsrätt och då tycker jag att du ska köra på det. Att potentiellt spara 2000kr i månaden för att bo i bostadsrätt är rätt risky beteende om du ska bo där kort tid (ja, 5 år är kort tid i sammanhanget). Teoretiskt sparar du 100 000kr över 5 år, men riskerar att stå där med en bostadsrätt som ingen vill köpa ifrån dig för samma pengar du gav. Det är oerhört många som är i den situationen idag i både Göteborg och Stockholm. Detta gäller främst singelhushåll som köpt små lägenheter (1-2 rum) och som inte blir av med dem till samma pris som de gav.

Att hyra i din unga ålder är en slags lyx och försäkring att kunna lämna lägenheten när du vill. Hur vet du att du kommer att bo där 5 år till? På 5 år hinner du med att skaffa nya jobb, partner och kanske tillochmed barn. Ska du sitta i en skokartong (med barn) som du inte blir av med, bara för att kanske spara ynka 2000kr per månad?

Ta ställning till ifall du vill riskera det.

Jag har inte bestämt mig, självklart finns det för och nackdelar med båda alternativen men jag lutar mer åt att köpa än att hyra. Det finns en risk att det blir så som du skriver, men det är ju i absolut värsta fall och det är nog sannolikheten inte så stor för. Hyran kan ju även höjas på en hyresrätt och det finns inte mycket att göra åt det isåfall, känner flera som fått höjd hyra senaste åren.
Jag kommer inte få någon hjälp med kontantinsatsen utan det är räntan som förhoppningsvis blir lägre om de erbjuder deras nuvara bostad till banken som säkerhet.
Jag har inga planer på att flytta till en annan stad och absolut inte skaffa barn inom de närmsta 5 åren så det ser jag inte som någon risk. Kommer dessutom köpa själv utan partner så även om man skulle gå skilda vägar så påverkar inte det så mycket. Jag är beredd att inte få den såld till summan jag köper den för men det är en risk jag är beredd att ta (ser det dock som osannolikt).
2023-09-12, 20:13
Medlem
JayJayAdamss avatar
Planerar du att amortera av mer än vad amorteringskravet kräver på ditt bostadslån?
Och hur pass dyr bostad hade du tänkt att köpa? En miljon? Två? Tre?

Om du planerar att amortera av så mycket som möjligt kan du dela upp lånet på två. En del med fast ränta som du binder på låt säga 2-3 år och en del med antingen rörlig ränta eller med fast som du binder på 1-2 år. Då kan du antingen amortera månadsvis eller spara så mycket som möjligt för att sedan lägga in det som en klumpsumma när det är dags att förhandla om efter 1-2 år.
Jag har delat upp mitt lån på två och amorterat av nästan hela ena lånet. Finns säker för- och nackdelar med detta men utifrån min erfarenhet har det varit en fördel.
Kan också dela med mig av att jag fick en ränta på 4.34% när jag omförhandlade förra månaden jämfört med 1.23% som jag har på mitt andra lån. Tyvärr ska det också omförhandlas snart.

Som tidigare nämnt är det oerhört viktigt att titta på föreningens ekonomi, om det planeras några stora renoveringar inom snar framtid eller om det nyligen har gjorts några. Kan vara stambyten, byta fönster/dörrar och liknande.
Enligt hemnet är en belåningsgrad på under 5000kr/kvadratmetern bra medan en på över 10 000/kvadratmetern kan vara en röd flagga.
Gamla hus/föreningar har i regel lägre lån än nya föreningar men samtidigt ett större behov av renoveringar.

Eftersom du bara planerar att bo där i ca fem år bör du också försöka vara lite objektiv och köpa något som du tror är attraktivt för andra och lättsålt när det är dags.
Om du bor i en studentstad är billiga 1or och 2or populära och lättsålda inför terminstart. En 3 rok kan vara bra för par som väntar eller nyligen fått ett barn. Förutsatt att där finns hiss och att fastigheten och kvarteret är barnvänligt.

Tycker du har fått bra råd i tråden och du sitter inte i skiten utan har god tid på dig att läsa på dig och kolla över hur marknaden ser ut med utbud, priser etc.

Sammanfattar följande du bör tänka på:
Budget (räkna med en god marginal)
Läge
Bostadsrättsförening (ekonomi, historia)
Avgifter
Stadgar och regler
Skick och underhåll
Finansiering (hos vem du ska låna pengar)
2023-09-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvidBirch
Tack för dina tips!
Det är inte jag som är helkund, det är min mor och far. De har så vitt jag vet alla försäkringar där för bil, hus mm och även en del sparande om jag ska gissa, dock inget jag har stenkoll på. Planen är (om det går att göra såhär, vi ska kolla det) att de ska kolla med banken vad de kan erbjuda för ränta för mig, jag ska fortfarande stå på lånet såklart men de kan gå in med nuvarande bostad som säkerhet för lånet. Om banken går med på det så borde jag kunna få lite lägre ränta om jag har tur…
Men jag ska själv kolla med olika banker precis som du säger, vad de kan erbjuda så att jag har koll på det.
Härligt att höra att du lyckades få till en bra affär! Det hoppas jag också att kunna få till.

Jag har inte bestämt mig, självklart finns det för och nackdelar med båda alternativen men jag lutar mer åt att köpa än att hyra. Det finns en risk att det blir så som du skriver, men det är ju i absolut värsta fall och det är nog sannolikheten inte så stor för. Hyran kan ju även höjas på en hyresrätt och det finns inte mycket att göra åt det isåfall, känner flera som fått höjd hyra senaste åren.
Jag kommer inte få någon hjälp med kontantinsatsen utan det är räntan som förhoppningsvis blir lägre om de erbjuder deras nuvara bostad till banken som säkerhet.
Jag har inga planer på att flytta till en annan stad och absolut inte skaffa barn inom de närmsta 5 åren så det ser jag inte som någon risk. Kommer dessutom köpa själv utan partner så även om man skulle gå skilda vägar så påverkar inte det så mycket. Jag är beredd att inte få den såld till summan jag köper den för men det är en risk jag är beredd att ta (ser det dock som osannolikt).

Bra att du inser riskerna. Det finns otaliga exempel på ettor och tvåor i mina områden i Göteborg som jag har haft span på för skojs skull som köptes 2017-2018 och blir sålda idag med över 10% förlust. Är man redo att förlora ett par hundratusen för att kanske spara 100k över 5 år så kör på !
2023-09-13, 03:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det du beskriver stämmer bra i Stockholm eller större städer.
På vissa mindre orter så gäller ett helt annat senare.
Lån blir minimala möjligt is ett par hundra tusen, köpet du dessutom i en äldre obelånad förening så kan du spara 3-4 000 i månaden bara i skillnaden hyra kontra avgift + ränta.
På många mindre orter är det lö samt med br även om räntan går upp mot 15%.

Och TS ville ha svar för en mindre ort inte en storstad.

Problemet med dina beräkningar är att räntan kommer växa samt att många br kommer få ekonomiska problem vilket kommer leda till avgiftshöjningar.

Igen: Försöka ALDRIG att fånga en fallande kniv.
Osäkerheten är enorm just nu. Det var inte många år sedan man kunde få en br gratis ute på landet.
Jag vill minnas ett hyreshus med fyra lägenheter inne i Simrishamn, som kostade 900kkr.
Du kan ju jämföra vad det kostar idag (många miljoner), då är det enkelt att räkna ut just hur mycket personen skulle förlora …

Just hur kul är det att förlora hela sitt insatta kapital samt större delen av det du lånat för att det JUST IDAG skulle vara billigare att köpa en br på landet.

Jag tror du skall läsa på lite om hur risk fungerar…
2023-09-13, 06:37
Medlem
Lassekkongos avatar
Är bostadsrätt så jävla bra igentligen? Skulle köpt 2015 men det blev aldrig av, idag sitter jag på 1.3mille i kontantinsats och bor i en hyresrätt för 5400 i månaden med eget garage.

Är det bättre att jag köper och bor där i 10år och gör en vinst? 2or i min stad ligger på 1.3-2.3.
2023-09-13, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Problemet med dina beräkningar är att räntan kommer växa samt att många br kommer få ekonomiska problem vilket kommer leda till avgiftshöjningar.

Igen: Försöka ALDRIG att fånga en fallande kniv.
Osäkerheten är enorm just nu. Det var inte många år sedan man kunde få en br gratis ute på landet.
Jag vill minnas ett hyreshus med fyra lägenheter inne i Simrishamn, som kostade 900kkr.
Du kan ju jämföra vad det kostar idag (många miljoner), då är det enkelt att räkna ut just hur mycket personen skulle förlora …

Just hur kul är det att förlora hela sitt insatta kapital samt större delen av det du lånat för att det JUST IDAG skulle vara billigare att köpa en br på landet.

Jag tror du skall läsa på lite om hur risk fungerar…

Du bör nog läsa på lite hur det ser ut I mindre städer, på landet hittar du få BR.
Hat lite koll på 2 mindre städer, där kan du köpa en 2a i en väl underhållen och i princip obelånad brf för runt 200000.
Avgiften idag runt 3000, motsvarande hr ligger på en hyra runt 6000. Dvs. En skillnad på 36000 om året. Och den skillnaden kommer troligen att öka kommande åren.
Det gör att du om du bor där 10år och får sjänka bort din lägenhet eller brf går i KK( Vilket inte är troligt med tanke på omständigheterna), så får du en skaplig avkastning på ditt kapital.

Skall man förstå det där med risker måste man ha koll på förutsättningarna, och hur situationen ser ut lokalt.

Facit kan man se på i efterhand, det är osäkert idag och man måste värdera risker.
Faktum är att många svenskar inte blivit miljonärer på att bo även om det ägt sitt boende de senaste 20åren, de bostäderna är det lägre risker att köpa idag.
Men det finns risker även gällande hr. det är nog lika många hyresvärdar som brf som kommer att få ekonomiska problem. Så även om hyreshöjningarna inte slagit i taket lär vi få en period med ökande hyror framöver.
Framtiden får utvisa, men att helt dödförklara br. ser jag inte vara korrekt idag.
Fallande marknad ja, men 20% på 200000 är 40 000 vilket motsvarar i det fallet jag nämnde besparingen i avgift/ hyra under 13 månader.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-09-13 kl. 07:42.
2023-09-13, 07:47
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
1) Du är helt rätt ute med att en hyresrätt bara är att skänka bort sina pengar.

Till skillnad från att betala helt ofattbara räntor då eller?

Du låter som en bot när du skriver. Antar att du sitter i skiten.
2023-09-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Är bostadsrätt så jävla bra igentligen? Skulle köpt 2015 men det blev aldrig av, idag sitter jag på 1.3mille i kontantinsats och bor i en hyresrätt för 5400 i månaden med eget garage.

Är det bättre att jag köper och bor där i 10år och gör en vinst? 2or i min stad ligger på 1.3-2.3.

Sitter du i en bostad du trivs i som har en låg månadskostnad så ser jag väl ingen orsak till att du skall flytta.
Möjligtvis om du vantrivs alternativt hittar din drömlägenhet billigt.
2023-09-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Till skillnad från att betala helt ofattbara räntor då eller?

Du låter som en bot när du skriver. Antar att du sitter i skiten.

Well, gäller ju att räkna rätt här.

Om du ex. köper en lägenhet på 60-65 kvm för 4 miljoner i Stockholm med minsta insats ca 600k, ca 4200 i avgift, (+drift ca 600kr) och sedan amortering 2% (ca 5600)

Då landar vi på ca 23 000 kr /månaden för paret/personen som har en total årsinkomst över 750k /per år.

--

Då ska vi bryta ner detta.

Du får tillbaka ca 3500 per månad i skatteavdrag (efterföljande år)
Du amorterar ca 5600 per månad

Då är vi nere på att den faktiska kostnaden som lägenheten kostar dig är 14 000 /månaden vilket är i likhet med nyproducerade 60kvm lägenheter som är aldrig kan bli något värd för dig, utan en avgift som bara höjs istället och trötta inredningsval.

Dessutom får allt oftare högre standard på både inredning och grannar i en BRF och dessutom ett boende som KAN stiga i värdet på sikt.

Skillnaden är bara att man ska ut varje månad med 10k mer, men de "försvinner inte"
2023-09-13, 14:03
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag vet ju vad jag borde ha gjort 2003 när jag var i 25-årsåldern. Dvs INTE suttit kvar i hyresrätten. Nu gick jag miste om den stora prisuppgången och har sitter med ett lån som kunde varit säkert en miljon lägre om jag hade fattat smartare beslut... När jag till slut köpte bostadsrätt för ca 3 år sen var det inte i första hand med tanke på att göra en bra snabb affär, det tåget hade gått för längesen. Men även om jag är äldre än TS så räknar jag med att det lönar sig på sikt. Medan hyran i hyresrätten bara fortsätter att öka varje år så har jag nu chansen att minska mina boendekostnader i takt med att lånet amorteras. Månadsavgiften kommer givetvis att höjas i framtiden även i bostadsrätten men inte mer än att det täcker föreningens utgifter.

Men det största motivet var faktiskt att ha lite större kontroll och inflytande över sitt boende. Jag byter t.ex. spishäll, kyl och frys när jag vill, inte när hyresvärden tycker det är dags. Brf-hus tenderar också att vara mer välskötta än hyreshus. Där jag bor nu satsas det betydligt mer på löpande underhåll än i hyresfastigheten jag bodde tidigare. Eftersom styrelsen och alla delägare i fastigheten även bor i huset så finns det ett helt annat incitament att tänka långsiktigt och att utföra standardhöjande åtgärder än det gör för en hyresvärd som bara ser kostnader.
2023-09-13, 14:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du bör nog läsa på lite hur det ser ut I mindre städer, på landet hittar du få BR.
Hat lite koll på 2 mindre städer, där kan du köpa en 2a i en väl underhållen och i princip obelånad brf för runt 200000.
Avgiften idag runt 3000, motsvarande hr ligger på en hyra runt 6000. Dvs. En skillnad på 36000 om året. Och den skillnaden kommer troligen att öka kommande åren.
Det gör att du om du bor där 10år och får sjänka bort din lägenhet eller brf går i KK( Vilket inte är troligt med tanke på omständigheterna), så får du en skaplig avkastning på ditt kapital.

Skall man förstå det där med risker måste man ha koll på förutsättningarna, och hur situationen ser ut lokalt.

Facit kan man se på i efterhand, det är osäkert idag och man måste värdera risker.
Faktum är att många svenskar inte blivit miljonärer på att bo även om det ägt sitt boende de senaste 20åren, de bostäderna är det lägre risker att köpa idag.
Men det finns risker även gällande hr. det är nog lika många hyresvärdar som brf som kommer att få ekonomiska problem. Så även om hyreshöjningarna inte slagit i taket lär vi få en period med ökande hyror framöver.
Framtiden får utvisa, men att helt dödförklara br. ser jag inte vara korrekt idag.
Fallande marknad ja, men 20% på 200000 är 40 000 vilket motsvarar i det fallet jag nämnde besparingen i avgift/ hyra under 13 månader.

Du är medveten att man bara för några år sedan rev full fungerande bostäder ute på landsorten.
Vidare eftersom de flesta arbetstillfällen finns i storstäder, tenderar småstäder i allt högre grad bli dumpningsområden av socialt missanpassade individer för storstäder.
Vidare, vem fan hyr en lägenhet på vischan när du kan få en lägenhet till motsvarande pris i en kranskommun till en storstad?
2023-09-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du är medveten att man bara för några år sedan rev full fungerande bostäder ute på landsorten.
Vidare eftersom de flesta arbetstillfällen finns i storstäder, tenderar småstäder i allt högre grad bli dumpningsområden av socialt missanpassade individer för storstäder.
Vidare, vem fan hyr en lägenhet på vischan när du kan få en lägenhet till motsvarande pris i en kranskommun till en storstad?

Du verkar vara fast i nåt stockholmssyndrom.
Öppna upp dina vyer lite, finns många blomstrande svenska företag som inte ligger i storstäder.
Många orter med fungerande företag och inom pendlingsavstånd till större orter.
De HR som finns där blir inflyttningslägenheter eller avsatta till de som inte kan köpa en bostad.
Nu vet vi inte vilken stad TS bir i men då han nämner småstad så lär det inte handla om Stockholm med kranskomuner.

Personligen avstår jag Stockholm, även om det rent ekonomiskt lönsam affär om jag bott kvar där och köpt en bostad när jag bodde och jobbade där i slutet av 90talet. Men det finns fler en jag som föredrar småstäder.
Skulle jag igen flytta till nån storstad så blir det Berlin eller Barcelona,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in