Citat:
Innebär helkund att du även sparar i bankens fonder? Ett klassiskt knep för att få lite billigare ränta på bolånet är att banken vill att du ska börja spara i deras fonder. Då får dom ju ändå in pengar på det viset och kunden tror att han fått ett bra ränteerbjudande.
Jag skulle även passa mig för att binda lånet på olika löptider, det är oftast ingen bra idé. Du ska ju dessutom inte bo där längre än 5 år, då är det bättre att ha rörligt eller en enda löptid på lånet.
Det jag tycker att du ska göra är att du enbart jämfört räntan på ditt lån hos olika banker och väljer den bank som verkar bäst och ger ett bra erbjudande. Det blir enklare att välja det bästa erbjudandet om man bara jämför bolån och inte allt annat trams som innebär att bli "helkund". Olika banker tar olika betalt för samma tjänster, kom ihåg det.
Har själv bott i min lägenhet i ungefär 5 år och ångrade inte en sekund att jag köpte den, den var riktigt prisvärd. Den var i princip nyrenoverad också, skitbra för att behålla värdet över tid, utan att jag ska behöva lägga ned tid och pengar för att få den i bra skick den dagen jag säljer.
Jag skulle även passa mig för att binda lånet på olika löptider, det är oftast ingen bra idé. Du ska ju dessutom inte bo där längre än 5 år, då är det bättre att ha rörligt eller en enda löptid på lånet.
Det jag tycker att du ska göra är att du enbart jämfört räntan på ditt lån hos olika banker och väljer den bank som verkar bäst och ger ett bra erbjudande. Det blir enklare att välja det bästa erbjudandet om man bara jämför bolån och inte allt annat trams som innebär att bli "helkund". Olika banker tar olika betalt för samma tjänster, kom ihåg det.
Har själv bott i min lägenhet i ungefär 5 år och ångrade inte en sekund att jag köpte den, den var riktigt prisvärd. Den var i princip nyrenoverad också, skitbra för att behålla värdet över tid, utan att jag ska behöva lägga ned tid och pengar för att få den i bra skick den dagen jag säljer.
Tack för dina tips!
Det är inte jag som är helkund, det är min mor och far. De har så vitt jag vet alla försäkringar där för bil, hus mm och även en del sparande om jag ska gissa, dock inget jag har stenkoll på. Planen är (om det går att göra såhär, vi ska kolla det) att de ska kolla med banken vad de kan erbjuda för ränta för mig, jag ska fortfarande stå på lånet såklart men de kan gå in med nuvarande bostad som säkerhet för lånet. Om banken går med på det så borde jag kunna få lite lägre ränta om jag har tur…
Men jag ska själv kolla med olika banker precis som du säger, vad de kan erbjuda så att jag har koll på det.
Härligt att höra att du lyckades få till en bra affär! Det hoppas jag också att kunna få till.
Citat:
1. Ditt förhållande till banken är irrelevant. Det enda sättet att få en kännbar rabatt på listräntan är om du har flera miljoner hos banken. Annars får du samma ränta som alla andra. Idag runt 4,5%, och räkna med 5% innan året är slut.
2. Du ska givetvis räkna på ränta även om du inte lånar pengar. Det kallas alternativkostnad och skall alltid beaktas. Betalar du exempelvis en miljon i kontantinsats så ska du räkna med cirka 35000kr per år i förlorad riskfri avkastning. Det är cirka 2800kr per månad som ska räknas in som kostnad för bostadsrätten. Så att dina föräldrar hjälper dig med kontantinsatsen innebär inte att kostnaderna sjunker med motsvarande ränta.
Du har uppenbarligen redan bestämt dig att du vill ha bostadsrätt och då tycker jag att du ska köra på det. Att potentiellt spara 2000kr i månaden för att bo i bostadsrätt är rätt risky beteende om du ska bo där kort tid (ja, 5 år är kort tid i sammanhanget). Teoretiskt sparar du 100 000kr över 5 år, men riskerar att stå där med en bostadsrätt som ingen vill köpa ifrån dig för samma pengar du gav. Det är oerhört många som är i den situationen idag i både Göteborg och Stockholm. Detta gäller främst singelhushåll som köpt små lägenheter (1-2 rum) och som inte blir av med dem till samma pris som de gav.
Att hyra i din unga ålder är en slags lyx och försäkring att kunna lämna lägenheten när du vill. Hur vet du att du kommer att bo där 5 år till? På 5 år hinner du med att skaffa nya jobb, partner och kanske tillochmed barn. Ska du sitta i en skokartong (med barn) som du inte blir av med, bara för att kanske spara ynka 2000kr per månad?
Ta ställning till ifall du vill riskera det.
2. Du ska givetvis räkna på ränta även om du inte lånar pengar. Det kallas alternativkostnad och skall alltid beaktas. Betalar du exempelvis en miljon i kontantinsats så ska du räkna med cirka 35000kr per år i förlorad riskfri avkastning. Det är cirka 2800kr per månad som ska räknas in som kostnad för bostadsrätten. Så att dina föräldrar hjälper dig med kontantinsatsen innebär inte att kostnaderna sjunker med motsvarande ränta.
Du har uppenbarligen redan bestämt dig att du vill ha bostadsrätt och då tycker jag att du ska köra på det. Att potentiellt spara 2000kr i månaden för att bo i bostadsrätt är rätt risky beteende om du ska bo där kort tid (ja, 5 år är kort tid i sammanhanget). Teoretiskt sparar du 100 000kr över 5 år, men riskerar att stå där med en bostadsrätt som ingen vill köpa ifrån dig för samma pengar du gav. Det är oerhört många som är i den situationen idag i både Göteborg och Stockholm. Detta gäller främst singelhushåll som köpt små lägenheter (1-2 rum) och som inte blir av med dem till samma pris som de gav.
Att hyra i din unga ålder är en slags lyx och försäkring att kunna lämna lägenheten när du vill. Hur vet du att du kommer att bo där 5 år till? På 5 år hinner du med att skaffa nya jobb, partner och kanske tillochmed barn. Ska du sitta i en skokartong (med barn) som du inte blir av med, bara för att kanske spara ynka 2000kr per månad?
Ta ställning till ifall du vill riskera det.
Jag har inte bestämt mig, självklart finns det för och nackdelar med båda alternativen men jag lutar mer åt att köpa än att hyra. Det finns en risk att det blir så som du skriver, men det är ju i absolut värsta fall och det är nog sannolikheten inte så stor för. Hyran kan ju även höjas på en hyresrätt och det finns inte mycket att göra åt det isåfall, känner flera som fått höjd hyra senaste åren.
Jag kommer inte få någon hjälp med kontantinsatsen utan det är räntan som förhoppningsvis blir lägre om de erbjuder deras nuvara bostad till banken som säkerhet.
Jag har inga planer på att flytta till en annan stad och absolut inte skaffa barn inom de närmsta 5 åren så det ser jag inte som någon risk. Kommer dessutom köpa själv utan partner så även om man skulle gå skilda vägar så påverkar inte det så mycket. Jag är beredd att inte få den såld till summan jag köper den för men det är en risk jag är beredd att ta (ser det dock som osannolikt).
!