2023-09-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Här måste jag hålla med dig. Att barn har en egen vilja motsätter jag mig inte, och vissa barn är svårare än andra. Men märker man att ens barn glidit in på helt fel väg i livet så gör man väl något åt saken om det så ska kräva flytt eller socialtjänst. Har man ingen koll på vilka ens 13-åring umgås med så är det något fel i föräldraansvaret.

Tragiskt hur som, jag lider mede alla inblandade. Att döda är aldrig rätt, men att döda ett barn är helt absurpt.

Du måste förstå en grej, socialtjänsten hjälper inte ett skit. Vår social tjänst i Sverige är kass när det gäller ungar.

Dom sätter dom i HVB hem där dom behandlas som skit av andra som sitter där. Sen kan du se att majoriteten av de som skjuter åt räven är ungar som rymt från HVB hem. Socialtjänsten är usel.
Citera
2023-09-15, 19:37
Medlem
4608s avatar
Citat:
Här måste jag hålla med dig. Att barn har en egen vilja motsätter jag mig inte, och vissa barn är svårare än andra. Men märker man att ens barn glidit in på helt fel väg i livet så gör man väl något åt saken om det så ska kräva flytt eller socialtjänst. Har man ingen koll på vilka ens 13-åring umgås med så är det något fel i föräldraansvaret.

Tragiskt hur som, jag lider mede alla inblandade. Att döda är aldrig rätt, men att döda ett barn är helt absurpt.
Ja, hade jag märkt att mitt barn hade problem av något slag eller inte mådde bra i en viss typ av miljö så hade jag direkt flyttat. Nu gäller ju detta Stockholm, så det kanske bara hade räckt med att flytta till andra sidan stan. Hade inte det fungerat så hade jag övervägt en annan ort långt från Stockholm.

Men visst, det är enkelt för mig att sitta här och berätta hur han borde ha gjort. Men jag tycker ändå att man bör märka ifall ens barn befinner sig i en besvärlig miljö. Man har ett ansvar i 18 år att förbereda sina barn för vuxenlivet, och här har dessa föräldrar misslyckats totalt.
Citera
2023-09-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Man behöver ta sitt ansvar som förälder vilket de ungar som skjuts eller skjuter saknar och då går det som det går, öppna ögonen och se vekligheten som den är. Usla mammor och ännu uslare pappor är orsaken till haverierna.

Klart man ska ta sitt ansvar. Och som förälder har man chans att påverka mycket, men även engagerade föräldrar kan få barn som håller på med dumheter.
Jag höll själv på med en hel del dumheter när jag var tonåring. Min son däremot var en mycket bättre tonåring är jag var. Jag har dock pratat om mitt liv som ung med honom och förklarat hur dumt det var och hur svårt livet kan bli i de kretsarna.

En av de viktigaste sakerna som förälder är att prata med sina barn, vara delaktiga och intresserade i deras liv, inte bara sätta gränser. Och lyfta när de gör bra saker. De värsta föräldrarna är nog dem som typ skiter i vad deras barn gör och prioriterar sociala medier mm.
Citera
2023-09-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BisexuelaRaven
Du måste förstå en grej, socialtjänsten hjälper inte ett skit. Vår social tjänst i Sverige är kass när det gäller ungar.

Dom sätter dom i HVB hem där dom behandlas som skit av andra som sitter där. Sen kan du se att majoriteten av de som skjuter åt räven är ungar som rymt från HVB hem. Socialtjänsten är usel.
Jag har varit där själv. Mycket av den "hjälp" som erbjuds är skit, det säger jag inget annat om. Här verkar det dock ändå som att han kunnat bo hos sina föräldrar, och i dessa fall finns relevant stöd att tillgå. När jag hade det så pass bra att jag kunde bo hemma så hade jag en helt fantastisk stödperson. Dock medveten om att det säkert kan variera.
Citera
2023-09-15, 19:50
Medlem
Citat:
Jag har varit där själv. Mycket av den "hjälp" som erbjuds är skit, det säger jag inget annat om. Här verkar det dock ändå som att han kunnat bo hos sina föräldrar, och i dessa fall finns relevant stöd att tillgå. När jag hade det så pass bra att jag kunde bo hemma så hade jag en helt fantastisk stödperson. Dock medveten om att det säkert kan variera.

Har också varit inblandad med socialen, skit hjälp men jag kunde acceptera att dom faktiskt försökte iallafall, en smart människa tar hjälpen som erbjuds och lär sig av misstag.

Skillnaden är att ungdomar nu för tiden har för mycket rättigheter. Dom växer upp i en miljö där det är okej att skrika på läraren, okej att skrika på föräldrar. Ingen respekt.

Kanske dags att ge läraren rätt att aga igen?
Skicka ner dom till Kumla som på ”Beyond scared straight”?
Citera
2023-09-15, 21:51
Moderator
OYs avatar
Ur riktlinjer för ABoK.

Citat:

I forumsdelen är det de specifika brottsfallen som ska diskuteras.
Inlägg som i huvudsak diskuterar andra ämnen i allmänhet så att det specifika fallet blir ett exempel snarare än vara huvudämne kan komma att raderas med varning som följd.

Exempel på sådant som inte hör hemma i forumsdelen är allmänna diskussioner om brottsstatistik, etnicitet, journalistik, politik, brottsförebyggande så länge det inte återknyts till det specifika fallet och för diskussionen framåt.

/Mod
Citera
2023-09-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeyys
Är det denna Milo på 13 år så är det absolut väldigt hemskt, han är bara ett barn, men är han en springpojke åt en av Sveriges värsta kriminella nätverk vet jag faktiskt inte om man kan säga så mycket mer än att det var väntat.

Vad förväntar dom sig annars när dom ger sig in i något sådant?
Lite ”är man med i leken får man leken tåla”.

Tycker detta bör vara en väckarklocka för andra ungdomar i samma situation.

13 åringar har noll konsekvenstänk och så är det bara.
Citera
2023-09-16, 01:01
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
13 åringar har noll konsekvenstänk och så är det bara.

Skitprat. Att konsekvenstänk inte är färdigutvecklat innan 20 åldern innebär inte att det står på 0 fram till dess. Ditt gör nog det men normala barn börjar utveckla konsekvenstänk i 2-3 års åldern. Men du menar att brist på konsekvenstänk är relevant för detta mord? Kanske är det som så att idioter som du med tendensen att se tonårinngar som spädbarn är ansvariga för att denna kille och många andra gick fel. Det är generellt bra med höga krav på tonåringar.
Senast redigerad av Blundetto 2023-09-16 kl. 01:21.
Citera
2023-09-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame
Jag tror att han var på väg från fritidsgården.

Sågs han senast i Vega? Finns en fritidsgård där och isåfall har han slutit upp med någon efter att ha anlänt från tunnelbanan kanske?

På väg mot centrum? Det var väl ett mord i Jordbro kopplat till räven. En av skolorna. Är jättedålig på att lokalisera mig mellan Handen och Vega kan även innebära att han var i centrum eller Jordbro och på väg mot tunnelbanan igen. Iofs var det väl en dumpningsplats och inte mordplats men han kan mycket väl ha rört sig mot eller ifrån tunnelbanan.

Kan han vara skjuten i bil och sedan utkastad längs mindre väg?

Kärringen I DN. Hans besök på fritidsgården är oavsett vad hon säger väldigt viktigt. Det är jag säker på.

Är det mycket ungar som samlas någonstans? Det är ju olika typer av köpcentrum. Det i Jordbro gillar jag men är väl perfekt för skummisar på nätterna. I centrum är det en del butiker och kan säkert samla en del? Ekens gård finns en bit ifrån centrum.

Port 73 är måhända närmare. Är det mycket bus däromkring?

Det känns som om han logiskt bör ha kommit med tunnelbanan då han hamnade på Vega? Finns det inte en station i Handen eller är det till Vega man går? Nej det är väl två stationer?

Blev Jordbro mordet löst?
En användare skrev om Tuben. Jag inser först nu att det handlar om en fritidsgård.

Det är ungarna han mötte och pratade med på fritidsgårdarna som sannolikt vet mest och då kan absolut det stämma med att några ungar på en annan fritidsgård pratat om något rykte om att han var springpojke. Eller jag antar att han sålde knark i anknytning till fritidsgårdarna, hämtats upp av några han sålde för och skjutits. Dvs inga stora grossister utan de som i lägre led hade honom som springis.

Du kanske tänker på avrättningen i Handen förra året, utanför en skola. I så fall var det inte i Jordbro utan centrala Handen.

Det skjuts i Jordbro också, senast torsdags kväll faktiskt.
Citera
2023-09-16, 01:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
13-åringen mördades ju innan detta storskjutande påbörjades.

Det är galet vilka experter vissa föräldrar här är, just att ni verkar så säkra gör det än mer oroväckande hur långt detta trängt in samhällen. Brås de på eran ignorans så är de def barn i riskzon.

Det räcker med en unge i klassen som introducerar de andra för skiten och så sitter de fast förr eller senare.

Jag skulle kunna gå ut nu i mitt område bland kids som leker och muta dem med pengar, och få dem att utföra speciellt enkla grejer som att droppa av ett paket m.m.

Jag har sett det själv hända. Jag har sett ungdomar i 15-18 år åldern närma sig yngre kids i grupper med en ålder på 12-13 var de frågat dem om de vill göra lite snabba pengar. Detta händer på helt öppna lugna platser som inte ens är utritade som ngn ”farlig kommun”. Samt när 12-13 åringarna passerade centrum påvägen hem trån troligtvis skolan.

För ungarna är det bara en spännande lek.

Annat exempel:

”-Tja grabbar vill ni låna min elspark hela kvällen? Ja? ”

”-Ok ni behöver bara ta med den här ryggsäcken och droppa den på plats X. ”

Och Skulle jag var en storebror till ngn av ungarna i deras kompiskrets så skulle det vara busenkelt.

Inte en enda unge går säker idag och tror ni det så är ni sjukt naiva.

Ja idag går inte en enda unge säker och det beror på att våra svin till politiker har importerat mellanöstern och afrika till sverige, hade asen inte gjort detta hade problemet inte funnits.

Undrar varför en trettonåring skjuts ihjäl?
Jag tror det beror på en skitsak, typ som att muhammed är påverkad och arg och inte gillar etniska svenskar och utav den enkla anledningen mördar denna pojke.

Detta är ett importerat problem som inte funnits innan!
Citera
2023-09-16, 09:10
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Har varit mycket skriverier och TV inslag om detta senaste åren.Går inte att missa om man läser svensk msm och ser på SVT, eller Efterlyst TV4 osv.

Läst otaliga FUP med unga kriminella som trånar efter att få vara en i det kriminella gänget.

https://www.dn.se/sverige/fler-barn-...venska-hakten/

https://tidningensvenskpolis.se/arki...angkriminella/

https://polismuseet.se/skola/informa...viktiga-vuxna/

https://www.dagenssamhalle.se/samhal...ka-kartlaggas/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...H8022720/html/

https://polisen.se/om-polisen/polise.../ungdomsbrott/

https://www.hvbguiden.se/artiklar/un...la-gangens.htm

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...verk-i-sverige

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...riminella-gang
Intressant artikel som släpptes idag om unga i gängen.
Förklara hur vi hamnat här med barn som gängmedlemmar. Gängen behöver inte rekrytera – barnen står i kö
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...gang-i-jordbro
Citera
2023-09-16, 11:55
Medlem
Läste nu att flera barn saknas i skolorna i Uppsala. De tros ha flytt landet med sina familjer.

Sjuk utveckling när familjer flyr från Sverige. Kan det vara asylskäl i andra länder när man är misstänkt måltavla i gänguppgörelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in