Citat:
Ursprungligen postat av
lillkarsk
Menar du det? Men varför skulle man göra det?
Det är inget jag "menar", det är ett faktum jag har konstaterat
Bra fråga varför folk håller på så. Jag tror det hänger på några saker.
Dels "tror" eller upplever dessa förare att det är eller skall vara lägre fartgräns på ettfältsvägen och högre på tvåfältsvägen, dels kanske du tycker att det är obehagligt att köra fortare på den relativt smala ettfältsvägen och tycker att det plötsligt blir "motorväg" när det blir tvåfältsväg, och sedan undrar jag om inte det finns en del väglusar som minsann skall hålla nere farten på ettfältsvägen och sedan minsann inte alls skall bli omkörda på tvåfältsvägen. För även om det är mindre vanligt, så förekommer det ändå med rätt jämna mellanrum bilförare som ökar farten just när de är på väg att bli omkörda. Det är ju tyvärr rätt vanligt att man blir omkörd av någon man nyligen kört om, för att därefter bli tvungen att köra om densamma igen, trots att man håller en stabil hastighet. Detta senare gäller oftare på motoväg än på 2+1 väg, men även där händer det har jag noterat. Noterade så sent som i söndags en bil som jag fick köra om inte mindre än tre gånger för att den skulle blåsa förbi mig i hög fart varje gång jag passerat den i min stabila fart.