2024-02-05, 16:00
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Är en spara. Sparar säkert 70% av min nettolön. Men har sett till att tjäna tillräckligt för att ändå leva gott och unnar mig det lilla extra ibland.

Just hemkommen från semester på andra sidan jorden. Bodde i en svit på näst högsta våningen i ett femstjärnigt hotell i en vecka.Typ 300 meter upp i luften. Utsikt över hela staden. Ädelträ, marmorbadrum (två stycken), japanska toaletter med värme så att man slipper frysa om häcken. Frukost på rummet via room service (mest eggs benedict med rökt lax, Bloody Mary, kaffe). Riktigt gött var det och nu har man byggt upp motivationen att fortsätta slava på jobbet ett år till. Får dra ner på utgifterna de närmaste månaderna för att kompensera för excesserna bara.

Och familjebilen är fortfarande en halvgammal Mazda 3?
Citera
2024-02-05, 16:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Spara. Gillar att sätta upp mål med sparandet och har egentligen aldrig funnit någon lycka i att spendera alldeles för mycket pengar. Åtminstone inte på skräpsaker. Det är däremot inte så att jag sparar bara för att lägga pengarna på hög utan ofta sparar jag till något speciellt, ex. en trevlig semester med familjen till sommaren, saker till båten eller något större inköp till min sommarbostad. Det blir i sammanhanget lite olika "fonder" där en olika summor läggs varje månad.

Inget med tråden att göra men har själv aldrig förstått mig på människor som måste åka utomlands, ha en båt och en sommarstuga, hur fasen hinner du med eller är det bara så att du inte trivs i din bostad där du måste tillbringa resten av året?
Har själv ett hus och kan utan problem njuta både när jag är ledig eller jobbar att bara vara i huset och dess trädgård.

Jag är en spara, lägger undan mellan 10-15000kr/mån. Spar inte till något speciellt men en del går till huset och renoveringar och annat går till nöjen eller hobbies.
Citera
2024-02-05, 16:19
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är en prioriterare. Folk tror jag är en spara. Jag har sällan pengar till onödiga saker. Men har till där de behövs. Jag har bestämt att vissa saker är viktiga i mitt liv. Vissa saker som andra upplever som onödigt. Får inte dåligt samvete över att spendera på dem. Men det tar emot att spendera på annat, t o m sådant man måste ha. För mig känns det jättekonstigt att folk köper en jacka eller skor för flera tusen. De bara langar upp pengarna. Jag blir illamående av sådant. Särskilt om det är vad ska andra tycka som driver beteendet. En jag känner köpte en dyr ny soffgrupp för att hen skulle ha besök över tre dagar och ville inte bli dömd för att ha en lite sliten soffa. Jag mådde dåligt över det.

Tycker vi lever i en så konstig värld. När jag var liten lagade man kläder. Och var något trasigt i hemmet lagade man det, eller om det var slitet så fick det vara så. Man höll allt fint och rent ändå. Nu förknippar man lagat och slitet med smuts. Folk har det bisarrt fint hemma. Allt är sprillans nytt och inte en repa på något. Man målar inte om köksluckor, man köper ett nytt kök.
Citera
2024-02-06, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Och familjebilen är fortfarande en halvgammal Mazda 3?

Haha, japp. Vi har iofs två bilar, en Hyundai Santa Fe och en Mazda 3. Men det är mest frugan och vår nanny som kör Santa Fen. Så jag sitter som en zigenare i en gammal Mazda och svär varje morgon att jag borde skaffa en BMW X5.
Citera
2024-02-06, 13:43
Medlem
Numera rätt sparsam, men sparar till sånt jag vill ha. Sparar inte så mycket bara för att, utan i huvudsak finns det ett mål som pengarna går till.
Citera
2024-02-06, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Jag har hamnat i den vardagen att jag är extremt snål mot mig själv. Behöver tex nya kläder men tycker allt är för dyrt. Även om jag kan köpa nästan vad som rent prismässigt.

Sjukt jobbigt.
Kan relatera, sparar (snålar är väl egentligen rätta ordet) till mitt egna förtret egentligen, kläder är ett bra exempel, kolmar runt och runt och runt och sedan blir det inget ändå för äh det håller och är okej, inte som att man inte har råd men nix. Ja det är genuint jobbigt för en själv faktiskt, har blivit bättre på att spendera på lite småsaker men det sitter i och samtidigt vill man inte vänja sig vid höga utgifter heller
Men man vill ogärna vara snål mot vänner och familj för då har man inga till slut.
Citera
2024-02-06, 14:11
Medlem
3Godisars avatar
Allt är relativt...
Jag tycker jag är duktig och sparsam när det gäller dyra saker. Skulle tex aldrig köpa saker på avbetalning.
Däremot köper jag gärna svindyr frukt eller löjligt dyr glass osv, vilket naturligtvis inte är sparsamt. Men det gäller ändå lägre summor.....
Citera
2024-02-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Kan relatera, sparar (snålar är väl egentligen rätta ordet) till mitt egna förtret egentligen, kläder är ett bra exempel, kolmar runt och runt och runt och sedan blir det inget ändå för äh det håller och är okej, inte som att man inte har råd men nix. Ja det är genuint jobbigt för en själv faktiskt, har blivit bättre på att spendera på lite småsaker men det sitter i och samtidigt vill man inte vänja sig vid höga utgifter heller
Men man vill ogärna vara snål mot vänner och familj för då har man inga till slut.

Ja det är ju väldigt dumt att man är så. Men om man kanske är uppvuxen med ganska lite pengar så sitter det där bak att man måste spara till slutet av månaden, oväntade utgifter etc. Då är det bara jobbigt att köpa den där tröjan man ändå faktiskt behöver. Som du skriver. Det man har håller kanske ett tag till.
Citera
2024-02-06, 15:44
Medlem
Som nybliven pensionär slösar jag numer.. Men inte mer än att pension å tillägg alltid ligger på plus... skönt å kunna köpa tex en ny bil när jag vill. unnar mig alltid god mat å dryck nu.. livet som pensionär är ganska billigt ändå.. Man kör mindre å reser knappt nått.. Nu njuter jag bara.
Citera
2024-02-06, 16:05
Medlem
Timoteuss avatar
Både och?
Har kollat på Konsumentverkets beräkningar och gör i vissa kategorier av med betydligt mindre än de räknar med.

Men å andra sidan gillar jag trädgårdsmaskiner, böcker och auktioner där man kan köpa nostalgiprylar, något smycke till frun, handgjorda mattor och annat som gör livet värt att leva.

Den senare kategorin har dyrare prylar än Konsumentverkets beräkningar för mat, glödlampor och så vidare, så slutresultatet blir nog ändå Slösa.
Citera
2024-02-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag är en prioriterare. Folk tror jag är en spara. Jag har sällan pengar till onödiga saker. Men har till där de behövs. Jag har bestämt att vissa saker är viktiga i mitt liv. Vissa saker som andra upplever som onödigt. Får inte dåligt samvete över att spendera på dem. Men det tar emot att spendera på annat, t o m sådant man måste ha. För mig känns det jättekonstigt att folk köper en jacka eller skor för flera tusen. De bara langar upp pengarna. Jag blir illamående av sådant. Särskilt om det är vad ska andra tycka som driver beteendet. En jag känner köpte en dyr ny soffgrupp för att hen skulle ha besök över tre dagar och ville inte bli dömd för att ha en lite sliten soffa. Jag mådde dåligt över det.

Tycker vi lever i en så konstig värld. När jag var liten lagade man kläder. Och var något trasigt i hemmet lagade man det, eller om det var slitet så fick det vara så. Man höll allt fint och rent ändå. Nu förknippar man lagat och slitet med smuts. Folk har det bisarrt fint hemma. Allt är sprillans nytt och inte en repa på något. Man målar inte om köksluckor, man köper ett nytt kök.

Samma här jag har pengar och lägger på sånt jag vill ha. Bilen är 25 år gammal. Barnen trodde jag var fattig då jag inte la högvis med pengar på skit
Citera
2024-02-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Tack, jag har tänkt i samma banor. Grannarna tror förmodligen att jag är utfattig, för när jobbkläderna börjar bli för skabbiga går jag i dem hemma, nästa steg är att ha dem på sig i skogen och sen när de är mer hål än helt tyg åker de till förbränning. Saker ska slitas ut ordentligt innan nytt införskaffas, så jag köper inget trendigt utan grejer som håller länge och herregud så mycket jag har sparat på det. Kläder, möbler, verktyg - samma inställning hela vägen så har man plötsligt pengar över. Men någon Spara är jag inte, snarare en Prioriterare - bra namn på en god ekonomisk vana 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in