• 5
  • 6
2024-02-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ja det är ju väldigt dumt att man är så. Men om man kanske är uppvuxen med ganska lite pengar så sitter det där bak att man måste spara till slutet av månaden, oväntade utgifter etc. Då är det bara jobbigt att köpa den där tröjan man ändå faktiskt behöver. Som du skriver. Det man har håller kanske ett tag till.
Ja spara är inte bara positivt, det kan vi ju se i den långtgående humortråden "dina snålaste medmänniskor" för skräckexempel.
Att snålheten bara går ut över en själv är inte lika illa men ändå dåligt, någon gång måste man njuta av sina tillgångar.
Citera
2024-02-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag är en prioriterare. Folk tror jag är en spara. Jag har sällan pengar till onödiga saker. Men har till där de behövs. Jag har bestämt att vissa saker är viktiga i mitt liv. Vissa saker som andra upplever som onödigt. Får inte dåligt samvete över att spendera på dem. Men det tar emot att spendera på annat, t o m sådant man måste ha. För mig känns det jättekonstigt att folk köper en jacka eller skor för flera tusen. De bara langar upp pengarna. Jag blir illamående av sådant. Särskilt om det är vad ska andra tycka som driver beteendet. En jag känner köpte en dyr ny soffgrupp för att hen skulle ha besök över tre dagar och ville inte bli dömd för att ha en lite sliten soffa. Jag mådde dåligt över det.

Tycker vi lever i en så konstig värld. När jag var liten lagade man kläder. Och var något trasigt i hemmet lagade man det, eller om det var slitet så fick det vara så. Man höll allt fint och rent ändå. Nu förknippar man lagat och slitet med smuts. Folk har det bisarrt fint hemma. Allt är sprillans nytt och inte en repa på något. Man målar inte om köksluckor, man köper ett nytt kök.

Tycker också det var ett riktigt bra utryck, stämmer bra på mig också.
Citera
2024-02-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Haha, japp. Vi har iofs två bilar, en Hyundai Santa Fe och en Mazda 3. Men det är mest frugan och vår nanny som kör Santa Fen. Så jag sitter som en zigenare i en gammal Mazda och svär varje morgon att jag borde skaffa en BMW X5.

😂 Harrywinston! Dags att titta på ny kärra. X5 låter bra. Mycket trevlig bil som inte behöver kosta allt för mycket för någon som inte är bil fantast. Dock viktigt att åka bekvämt/lite lyxigt.
Lite roligt när man har ett fint ur påarmen som kostar mer än sin bil.

Ta en tripp till Bmw och titta. Inte fel att leasa heller.
Citera
2024-02-14, 18:33
Medlem
Jag är en spara. Har aldrig haft ett kreditkort ens. Huslån och vid ett tillfälle billån. Avbetalda csnlån.
Citera
2024-02-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyxx
Jag är en spara. Har aldrig haft ett kreditkort ens. Huslån och vid ett tillfälle billån. Avbetalda csnlån.
Försent nu men generellt är CSN-lånet det lån man bör betala så lite som möjligt varje månad då räntan är så pass låg att du tjänar mer varje månad på att investera ditt kapital på börsen istället Kan dock förstå den psykologiska biten av att ha ett lån som man måste beta av varje månad istället för att betala allt på en gång om man har råd.
Citera
2024-02-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
I Lyckoslantens serietidning. Vore kul att veta hur ni löser det med privatekonomin, om du sparar pengar eller slösar bort dem på smågodis och Gonzo's Quest? Jag tror en del är helt olika eller mittemellan.
Jag har alltid varit sparsam av mig men sedan gått mer åt investerarhållet ju mer jag lärt mig om privatekonomi. Jag går gärna på restauranger och äter fint eller åker på semester då och då - så länge jag har nått upp till den summa jag vill investera mina pengar på varje månad så att jag inte går ”back” på att njuta av livet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in