• 1
  • 2
2023-09-09, 21:37
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
I Lyckoslantens serietidning. Vore kul att veta hur ni löser det med privatekonomin, om du sparar pengar eller slösar bort dem på smågodis och Gonzo's Quest? Jag tror en del är helt olika eller mittemellan.
Citera
2023-09-09, 21:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Det kan - liksom i Lyxfällan - behövas nån som dubbelkollar. Många tror nog de har koll, men så rinner pengarna ändå till något. En falsk Spara.
Citera
2023-09-09, 21:44
Medlem
SexgalenZombies avatar
Hur vet man om man tillhör den ena eller andra kategorin?

Är man en Slösa om man spenderar 51% av sin lön? Och en Spara om man spenderar bara 49%?
Citera
2023-09-09, 21:45
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Jag sparar. Men jag är inte snål med money in the bank så kan jag köpa det jag vill utan att behöva oroa mig för att pengarna tar slut.

Jag kan oroa mig över andra saker men att som iaf i unga år se arbetskamrater och vänner behöva vända på slantarna i slutet av månaden, det har aldrig hänt mig.
Citera
2023-09-09, 21:49
Medlem
Spara. Gillar att sätta upp mål med sparandet och har egentligen aldrig funnit någon lycka i att spendera alldeles för mycket pengar. Åtminstone inte på skräpsaker. Det är däremot inte så att jag sparar bara för att lägga pengarna på hög utan ofta sparar jag till något speciellt, ex. en trevlig semester med familjen till sommaren, saker till båten eller något större inköp till min sommarbostad. Det blir i sammanhanget lite olika "fonder" där en olika summor läggs varje månad.
Citera
2023-09-09, 21:55
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Det beror på hur man sparar, majoriteten idag är så kraftigt beroende av konsumtion att de sparar pengar för att köpa en ny pryl eller något annat efterblivet.

Smarta människor sparar till att investera pengarna i affärer som har en chans att generera pengar tillbaka och göra de rika.
Citera
2023-09-09, 21:56
Medlem
fjollciggs avatar
Jag var en Spara tills jag började slösa och insåg att livet blir roligare då.
Citera
2023-09-09, 21:56
Medlem
SnutteFia03s avatar
Jag är en Spara.

Har en bra översikt över min ekonomi med en budget jag följer osv.
Citera
2023-09-09, 21:57
Medlem
Är verkligen en spara, men just veckan som var har jag handlat för ungefär 30 000 sek. Dock viktiga saker som ny spis.

Har ingen direkt budget, men ett excel-ark där jag kan se vad jag har på diverse konton. Uppdaterar det minst ett par gånger per månad.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-09 kl. 21:59.
Citera
2023-09-09, 22:00
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Är verkligen en spara, men just veckan som var har jag handlat för ungefär 30 000 sek. Dock viktiga saker som ny spis.

Har ingen direkt budget, men ett excel-ark där jag kan se vad jag har på diverse konton. Uppdaterar det minst ett par gånger per månad.
Varför går du off topic?
Citera
2023-09-09, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Varför går du off topic?
Varför var det ot? Berätta.
Citera
2023-09-09, 22:03
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför var det ot? Berätta.

För mig var det väldigt OT kanske inte för dig, tyckte du att du slösade när du köpte nya vitvaror?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in