Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-06, 15:16
  #1
Medlem
Hur kommer det sig att tiggare kan sitta framför matbutiker och sälja bär/svamp utan att snuten kommer och pepparsprejar dem? Kan jag som inte är tiggare göra samma sak utan att bli attackerad? Kan man ställa sig och sälja sina begagnade böcker framför en bokhandel?
Citera
2023-09-06, 15:18
  #2
Medlem
Dom är väl inte tiggare om dom säljer varor?
Citera
2023-09-06, 15:20
  #3
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur kommer det sig att tiggare kan sitta framför matbutiker och sälja bär/svamp utan att snuten kommer och pepparsprejar dem? Kan jag som inte är tiggare göra samma sak utan att bli attackerad? Kan man ställa sig och sälja sina begagnade böcker framför en bokhandel?
Vilken lag menar du att dom skulle bryta mot?
Sälja begagnade böcker framför en bokhandel lär inte vara något problem så länge du står på allmän plats och inte inne i butiken.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2023-09-06 kl. 15:24.
Citera
2023-09-06, 15:25
  #4
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Dom är väl inte tiggare om dom säljer varor?
Dom kan ju göra både och dvs både tigga och sälja.
Citera
2023-09-06, 15:31
  #5
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilken lag menar du att dom skulle bryta mot?
Sälja begagnade böcker framför en bokhandel lär inte vara något problem så länge du står på allmän plats och inte inne i butiken.

Klart du inte får stå utanför en bokhandel och sälja böcker, det krävs tillstånd för att sälja saker.
Att Ziggisar gör det beror på att dom inte får eller kan röras och står därför utanför lagen.
Citera
2023-09-06, 15:32
  #6
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilken lag menar du att dom skulle bryta mot?
Sälja begagnade böcker framför en bokhandel lär inte vara något problem så länge du står på allmän plats och inte inne i butiken.
Om tillstånd saknas så Ordningslagen kanske (2 kap. 4 ordningslagen)

Ibland kan en kommun dock ha bestämt att vissa platser ska tillåta försäljning utan tillstånd.
Citera
2023-09-06, 15:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Dom är väl inte tiggare om dom säljer varor?
De är zigenare som tigger OCH säljer - märkligt nog sånt som matbutiken också säljer så de konkurrerar om kunderna.
Citera
2023-09-06, 15:38
  #8
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze1
Om tillstånd saknas så Ordningslagen kanske (2 kap. 4 ordningslagen)

Ibland kan en kommun dock ha bestämt att vissa platser ska tillåta försäljning utan tillstånd.
Är knappast något som polisen skulle pepparspraya någon för. Har ens polisen detta? Det enda läge som polisen skulle få använda den sortens våld är väl mot personer som är våldsamma?
Citera
2023-09-06, 15:51
  #9
Medlem
Beror väl lite vad det för svamp ^^
Nej men skämt åtsido, helt laglit är det ju inte men polisen kan inte / vill inte göra så mycket åt det för att det kommer inte bli några konsekvenser för ziggisarna
Citera
2023-09-06, 15:53
  #10
Medlem
CarlXIIs avatar
Jag brukar sälja saker på loppmarknad utan att polisen tar mig. Men kan hända du måste föra kassabok om du omsätter mer än en viss summa per år, vet att när jag var ung fick man tjäna 50 000 per år på hobbyverksamhet utan att skatta.
Citera
2023-09-06, 15:57
  #11
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är knappast något som polisen skulle pepparspraya någon för. Har ens polisen detta? Det enda läge som polisen skulle få använda den sortens våld är väl mot personer som är våldsamma?
Polis och pepparspray?

Varför drar du upp det....du undrade vilken lag som "tiggarna" bröt mot och jag svarade.
Citera
2023-09-06, 15:59
  #12
Medlem
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vem köper svamp av en zigenare ute på gatan?

Det är tydligen skillnad på folk och folk.

Tänkte samma, rätt vanskligt att köpa livsmedel ute på gatan av en individ som inte håller sig ren och gör sina behov i buskage, fy fan rent ut sagt

Sen tror jag inte att det är lagligt heller, inte en chans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback