Citat:
Ursprungligen postat av
Synitize
Mina föräldrar såg aldrig mig eller mitt syskon som en börda. Däremot fanns det gånger där inte barn kunde följa med, men det hade inte att göra med att dom ville få avlastning från oss.
Vi var alltid delaktig, fest som vardag. Men så var det med hela släkten, även utanför den egna släkten.
Däremot innebar det att man inte kunde bete sig hur som helst. Men det var något dom inte ens behövde säga. Jag satt som ett ljus och lyssnade när min far och mina farbröder pratade om saker som inte direkt var kopplat till barns intressen. Men fokuset var att göra oss delaktig tidigt i släktens affärer och historia.
Människor som anser att yta och bonusfamiljer är "häftigt" samt fokus på att "självförverkliga" sin dumhet förstår jag har det tufft i vardagen. Där man fokuserar på sitt sexliv mer än sitt faktiska liv :
https://www.familjeliv.se/forum
Barn.
Så fungerade det i min familj också.
Däremot lade man inte över ansvaret och arbetsbördan på de äldre - utan när man bildade familj så är man också ansvarig för den.
Jag själv har bott i fyra generationers boende - inte för att min mormor skulle agera barnvakt och ta hand om oss, utan för att vi tog hand om henne.
Hon tillhörde också generationen som arbetade för att gamla skulle kunna vara självständiga och inte ligga barnen till last och inte bli oönskad utnyttjad arbetskraft i barnens hem.
Hon tillhörde generationen som arbetade för att människor skulle kunna lösa sina familjer själva - och inte vara beroende av andra.