2023-09-06, 00:21
Medlem
Blev lite struligt ovan när jag skulle citera. Men det var ett vettigt argument! Själv så hjälpte jag till redan för drygt 20 år sedan med att skola in barnbarn på förskola. Det har blivit ytterligare inskolningar genom åren. I dag tycker jag det är underbart vara med mina barnbarn men bara om deras föräldrar är med. Man kommer till en punkt där man inte längre orkar ta hand om dem även om man tycker de är helt underbara.!
Citera
2023-09-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fdpktant
Blev lite struligt ovan när jag skulle citera. Men det var ett vettigt argument! Själv så hjälpte jag till redan för drygt 20 år sedan med att skola in barnbarn på förskola. Det har blivit ytterligare inskolningar genom åren. I dag tycker jag det är underbart vara med mina barnbarn men bara om deras föräldrar är med. Man kommer till en punkt där man inte längre orkar ta hand om dem även om man tycker de är helt underbara.!
Jag förstår att åldern tillslut kommer att ta ut sin rätt. Om du till och med har varit med och skolat in barnbarnen så låter det som om du har varit en väldigt engagerad och inte tillhör den grupp jag försöker beskriva.
Citera
2023-09-06, 00:27
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag upplever precis samma sak, känner igen mig helt.

Just självförverkligande tror jag är en stor anledning, men jag tror att barn också är jobbigare nuförtiden än förr.
Gnälliga med maten, ska få "välja" hela tiden, får knappt bli tillsagda.
Gap, skrik och avbryta vuxna hur dom vill.

Tro fan att gamlingar som nyss upptäckt smartmobilen inte pallar.
Citera
2023-09-06, 00:27
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinMammaGunilla
Detta kanske är en gammal spaning men jag känner ändå för att ventilera lite kring den generation som nu är mor- och farföräldrar till de lite yngre barnen.

Jag är själv drygt 35 och har två barn i förskoleåldern. En väldigt hektisk tid där det är svårt att få vardagen att gå ihop. Samtidigt är det en härlig att se sina barn växa upp och utvecklas. Mina föräldrar verkar dock inte riktigt se tjusningen med sina barnbarn. De tycker nog det är kul att barnbarnen finns till och kommer självfallet och hälsar på ibland men de är ointresserade av att exempelvis vara barnvakt eller erbjuda annan avlastning i vardagen. Detta trots att de är nyblivna pensionärer och inte har speciellt mycket för sig. En skarp kontrast till min egen uppväxt där jag ofta var hos min farmor och farfar. I mellanstadieåldern tillbringade jag stora delar av sommarlovet tillsammans med dom i deras stuga.
I början av sommaren tillfrågade vi mina föräldrar ifall de kunde tänka sig att vara barnvakt en kväll eftersom vi tänkte anordna en fest för våra vänner. De skruvade lite obekvämt på sig och sa att de nog hellre gick på festen.
Min svärmor är på samma sätt hopplös när det kommer till barnbarnen. Hon tycker inte att det finns tid eftersom hon vill fokusera på sin träning.

En tag trodde jag att det bara var våra föräldrar som hade denna inställning men efter att ha snackat lite med vänner och bekanta så verkar det vara en ganska vanlig upplevelse bland dagens småbarnsföräldrar. Många verkar tycka att det får väldigt lite stöd och att intresset för barnbarnen är svagt. Exempelvis har jag en vän vars föräldrar inte hade tid att ställa upp som barnvakt i början av augusti eftersom de hade så mycket att stå i inför sin Spanienresa. Resan skulle äga rum i slutet av september. Mor- och farföräldrar verkar vara upptagna med sitt eget självförverkligande som till stor del tränger ut barnbarnen.

Jag vet att det finns massvis med helt underbara mor- och farföräldrar där ute som lägger ner hela sin själ i barn och barnbarnen. Trots det får jag känslan av att ointresset för barn och barnbarn har ökat kraftigt jämfört med för bara en generation sedan.

Det är inte självvalt att skaffa barnbarn och det finns självfallet inget krav i att engagera sig i dessa men jag kan ändå tycka att inställningen är förjäkla tråkig.

Vad är era upplevelser?
Jag tycker att problemet är mycket värre med föräldrar som är ointresserade av sina egna barn och förväntar sig att andra människor ska ta hand om dem eftersom de själva är upptagna med sådant som de anser viktigare än sina barn.
Citera
2023-09-06, 00:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Detta kanske är en gammal spaning men jag känner ändå för att ventilera lite kring den generation som nu är mor- och farföräldrar till de lite yngre barnen.

Jag är själv drygt 35 och har två barn i förskoleåldern. En väldigt hektisk tid där det är svårt att få vardagen att gå ihop. Samtidigt är det en härlig att se sina barn växa upp och utvecklas. Mina föräldrar verkar dock inte riktigt se tjusningen med sina barnbarn. De tycker nog det är kul att barnbarnen finns till och kommer självfallet och hälsar på ibland men de är ointresserade av att exempelvis vara barnvakt eller erbjuda annan avlastning i vardagen. Detta trots att de är nyblivna pensionärer och inte har speciellt mycket för sig. En skarp kontrast till min egen uppväxt där jag ofta var hos min farmor och farfar. I mellanstadieåldern tillbringade jag stora delar av sommarlovet tillsammans med dom i deras stuga.
I början av sommaren tillfrågade vi mina föräldrar ifall de kunde tänka sig att vara barnvakt en kväll eftersom vi tänkte anordna en fest för våra vänner. De skruvade lite obekvämt på sig och sa att de nog hellre gick på festen.
Min svärmor är på samma sätt hopplös när det kommer till barnbarnen. Hon tycker inte att det finns tid eftersom hon vill fokusera på sin träning.

En tag trodde jag att det bara var våra föräldrar som hade denna inställning men efter att ha snackat lite med vänner och bekanta så verkar det vara en ganska vanlig upplevelse bland dagens småbarnsföräldrar. Många verkar tycka att det får väldigt lite stöd och att intresset för barnbarnen är svagt. Exempelvis har jag en vän vars föräldrar inte hade tid att ställa upp som barnvakt i början av augusti eftersom de hade så mycket att stå i inför sin Spanienresa. Resan skulle äga rum i slutet av september. Mor- och farföräldrar verkar vara upptagna med sitt eget självförverkligande som till stor del tränger ut barnbarnen.

Jag vet att det finns massvis med helt underbara mor- och farföräldrar där ute som lägger ner hela sin själ i barn och barnbarnen. Trots det får jag känslan av att ointresset för barn och barnbarn har ökat kraftigt jämfört med för bara en generation sedan.

Det är inte självvalt att skaffa barnbarn och det finns självfallet inget krav i att engagera sig i dessa men jag kan ändå tycka att inställningen är förjäkla tråkig.

Vad är era upplevelser?
Det du efterlyser är ju inte intresse för barnbarnen - utan barnvakt och avlastning för att du själv skall ha det kul och bekvämt.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag tycker att problemet är mycket värre med föräldrar som är ointresserade av sina egna barn och förväntar sig att andra människor ska ta hand om dem eftersom de själva är upptagna med sådant som de anser viktigare än sina barn.
Väl sammanfattat.
Citera
2023-09-06, 00:37
Citat:
Små barn är jobbiga, krävande och ibland ganska tråkiga. Har alltid varit kommer alltid att vara. Som jag skrev tidigare så verkar det snarare vara inställningen till dom som förändrats.

Nej barn har inte alltid varit jobbiga. Förr var barn intresserade och uppskattade de äldre, de hjälpte till och brydde sig. Du har antagligen fostrat dina barn till att bara tänka på sig själva och vad de vill ha?

Jag klandrar dig inte, dagens samhälle gör det svårt att undvika egoism, men det är ju knappast barnens far- och morföräldrars fel. De ska väl knappast behöva fostra ytterligare en generation? Låt dem njuta av friheten.
Citera
2023-09-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det du efterlyser är ju inte intresse för barnbarnen - utan barnvakt och avlastning för att du själv skall ha det kul och bekvämt.

Väl sammanfattat.
Jag tror alla människor behöver tillfällen för avslappning och nöjen för att må bra, även föräldrar.

Men personligen tycker jag att vardagen är svår att få ihop och eventuell tid som skulle frigöras vid barnpassning skulle nog snarare gå till job samt att försöka komma ikapp med städning, tvätt och underhåll av huset.
Citera
2023-09-06, 00:45
Avstängd
EgoistNs avatar
Vad heter dina barns far? Är namnet, Hassan, Ali, Mohamad, Fadi, Abdel eller Mahmoud är det kanske där skon klämmer...
Citera
2023-09-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Håller med, Svenskar har en vidrig individualistisk syn på livet. Här bör vi ta efter Kineser!

Det kallas liberalism. Att bara bry sig om sig själv. Vi kommer bara få mer av den skiten främst från skräplandet usa. Sen är det inte förvånande om många av dagens mor- och farföräldrar är på det sättet då 50 och 60-talisterna är de mest bortskämda generationerna i svensk historia. Många av dem har vidriga ego och lever i sin egen sagovärld. 90-talisterna kommer inte i närheten.

Sen finns det såklart undantag till varje regel.
Senast redigerad av Doosing 2023-09-06 kl. 00:52.
Citera
2023-09-06, 00:49
Medlem
Jag och mina syskon och kusiner ägnade mycket tid hos mormor/morfar och farmor/farfar på 70-talet. Mamma var 22 när hon fick första barnet så mormor och farmor var ju unga också. De var dessutom hemmafruar och skötte hushållet. Det var lätt att åka över med ett gäng barnbarn och lämna dem där flera veckor på sommarlov mm. Mormor och farmor slet ju redan med matlagning, tvätt och städning.

För mig och mina syskon var det mest mormor som engagerade sig i oss barn och ägnade kvalitetstid med oss, lärde oss simma och cykla mm, satt och pysslade med oss. Har inga minnen av att farmor gjorde nåt sånt, vi var bara där, hon var upptagen av att sköta hemmet och sitt. Hon lekte aldrig med oss, vi fick följa med henne och handla och göra ärenden och haka på henne.

Morfar och farfar var knappt närvarande psykiskt. De hade inte engagerat sig i sina egna barn heller när de växte upp, det var kvinnornas jobb.

Dagens mor och farföräldrar har ju yrkesarbetat, de är också äldre när de får barnbarn och har nog varken ork eller lust att ställa upp som gamla tiders hemmafruar gjorde när barnbarnen kom. Det är nog en tid som är förbi.
Citera
2023-09-06, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nej barn har inte alltid varit jobbiga. Förr var barn intresserade och uppskattade de äldre, de hjälpte till och brydde sig. Du har antagligen fostrat dina barn till att bara tänka på sig själva och vad de vill ha?

Jag klandrar dig inte, dagens samhälle gör det svårt att undvika egoism, men det är ju knappast barnens far- och morföräldrars fel. De ska väl knappast behöva fostra ytterligare en generation? Låt dem njuta av friheten.
Så, mor- och farföräldrar tycker att barnbarnen är för egoistiska så de väljer istället att fokusera på sig själva...
Citera
2023-09-06, 01:06
Medlem
Citat:

Vad är era upplevelser?

Dom som har barnbarn nu är väl 50 och 60talister. Deras mammor var hemmafruar och behövde ingen avlastning.

Så 50/60 talisterna fick ingen avlastning så för dom blir det att ta först ta hand om sina egna barn och nu sina barnbarn. Tror att det är extra tufft för kvinnorna som haft krav att först vara en bra hemmafru plus att skaffa en karriär något 30 talisterna slapp.

Kan du tänka dig att ta hand om dina föräldrar när dom är riktigt skröpliga eller lämnar du det åt samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in