Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-06, 14:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinMammaGunilla
Självklar är man mer jämnstälda när alla parter är vuxna.

"Mer jämställda". Borde inte du ge betydligt mer än dem vid det här laget?

En fråga: Om dina föräldrar bad om hjälp med att typ måla sitt hus och du visste att hon satt på nätet och gnällde över att du målar för sakta, för lite och för slarvigt, skulle du fortfarande vilja hjälpa dem?
Citera
2023-09-06, 14:36
Medlem
PerniWhas avatar
Har flera barnbarn och tycker det är jätteskoj att hälsa på/bli påhälsad och sitta barnvakt, senast lördagkväll när färäldrarna skulle bort.

Det har också hänt att jag tagit ledigt från jobbet för att kunna sitta barnvakt så något ointresse från min sida är det inte frågan om.
Citera
2023-09-06, 14:37
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så fungerade det i min familj också.
Däremot lade man inte över ansvaret och arbetsbördan på de äldre - utan när man bildade familj så är man också ansvarig för den.

Jag själv har bott i fyra generationers boende - inte för att min mormor skulle agera barnvakt och ta hand om oss, utan för att vi tog hand om henne.

Hon tillhörde också generationen som arbetade för att gamla skulle kunna vara självständiga och inte ligga barnen till last och inte bli oönskad utnyttjad arbetskraft i barnens hem.
Hon tillhörde generationen som arbetade för att människor skulle kunna lösa sina familjer själva - och inte vara beroende av andra.

Ja precis, släkten bodde nära inpå här med och det var som du säger ett samarbete som var på samtligas villkor, och ingen hade velat ha det annorlunda. Mer tvärt om som du säger. Man vill hjälpa men inte ta emot hjälp och vara till belastning.
Citera
2023-09-06, 14:40
Medlem
Citat:
Detta kanske är en gammal spaning men jag känner ändå för att ventilera lite kring den generation som nu är mor- och farföräldrar till de lite yngre barnen.

Jag är själv drygt 35 och har två barn i förskoleåldern. En väldigt hektisk tid där det är svårt att få vardagen att gå ihop. Samtidigt är det en härlig att se sina barn växa upp och utvecklas. Mina föräldrar verkar dock inte riktigt se tjusningen med sina barnbarn. De tycker nog det är kul att barnbarnen finns till och kommer självfallet och hälsar på ibland men de är ointresserade av att exempelvis vara barnvakt eller erbjuda annan avlastning i vardagen. Detta trots att de är nyblivna pensionärer och inte har speciellt mycket för sig. En skarp kontrast till min egen uppväxt där jag ofta var hos min farmor och farfar. I mellanstadieåldern tillbringade jag stora delar av sommarlovet tillsammans med dom i deras stuga.
I början av sommaren tillfrågade vi mina föräldrar ifall de kunde tänka sig att vara barnvakt en kväll eftersom vi tänkte anordna en fest för våra vänner. De skruvade lite obekvämt på sig och sa att de nog hellre gick på festen.
Min svärmor är på samma sätt hopplös när det kommer till barnbarnen. Hon tycker inte att det finns tid eftersom hon vill fokusera på sin träning.

En tag trodde jag att det bara var våra föräldrar som hade denna inställning men efter att ha snackat lite med vänner och bekanta så verkar det vara en ganska vanlig upplevelse bland dagens småbarnsföräldrar. Många verkar tycka att det får väldigt lite stöd och att intresset för barnbarnen är svagt. Exempelvis har jag en vän vars föräldrar inte hade tid att ställa upp som barnvakt i början av augusti eftersom de hade så mycket att stå i inför sin Spanienresa. Resan skulle äga rum i slutet av september. Mor- och farföräldrar verkar vara upptagna med sitt eget självförverkligande som till stor del tränger ut barnbarnen.

Jag vet att det finns massvis med helt underbara mor- och farföräldrar där ute som lägger ner hela sin själ i barn och barnbarnen. Trots det får jag känslan av att ointresset för barn och barnbarn har ökat kraftigt jämfört med för bara en generation sedan.

Det är inte självvalt att skaffa barnbarn och det finns självfallet inget krav i att engagera sig i dessa men jag kan ändå tycka att inställningen är förjäkla tråkig.

Vad är era upplevelser?

Identiska. Svärföräldrarna är precis såna, tyvärr. Problemet är inte det praktiska att de inte hjälper till - vi klarar oss bra ändå. Det är oviljan och ointresset som retar mig. Själva principen alltså. De lever hellre sitt liv med diverse nöjen än spenderar tid med sina barnbarn.
Äckligt, sjukt och onaturligt är väl några ord jag kommer att tänka på.
Citera
2023-09-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Identiska. Svärföräldrarna är precis såna, tyvärr. Problemet är inte det praktiska att de inte hjälper till - vi klarar oss bra ändå. Det är oviljan och ointresset som retar mig. Själva principen alltså. De lever hellre sitt liv med diverse nöjen än spenderar tid med sina barnbarn.
Det som retar dig är att inte alla människor delar dina värderingar, att inte alla människor följer en och samma mall för hur man ska leva.

Om dina svärföräldrar föredrar andra nöjen än dina barn så är det så. Det är inget objektivt fel med det.
Citera
2023-09-06, 14:52
Medlem
Kan bara instämma med TS. Jag bor med min familj 5 minuters gång ifrån svärmor och vi ser tanten när barnen fyller år eller runt julafton.

Jag är själv uppväxt med min morfar och nu när jag har egna barn så kan jag inte för mitt liv förstå hur en själv kunnat bli "bortlämnad" till morfar på det sätt jag blev. Inte liksom att man förtjänar det som 4 åring.

Men mina föräldrar lyser med sin frånvaro i mina barns liv och jag har börjat ana att kanske det inte bara är mina föräldrar som är knepiga, utan snarare att vi pratar om hela generationer (40-50-60 talister).

Maken till mer egoistiska människor får man leta efter.

Edit: Fast åh andra sidan så är vi dom som bryter det här beteendet genom att finnas där för våra egna barn och barnbarn.
Senast redigerad av System76 2023-09-06 kl. 14:54.
Citera
2023-09-06, 14:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland

Dina barn är förstås väluppfostrade, hjälpsamma och lystrar till vuxnas instruktioner, och gör som de blir tillsagda, så att det de facto är oförståeligt att de inte vill ha mer kontakt?
Citera
2023-09-06, 14:58
Medlem
Hardstekts avatar
Far och morföräldrar som inte ställer upp ska dö ensamma och ruttna på ålderdomshemmet.

Jävla pack. Deras föräldrar hjälpte alltid till.
Citera
2023-09-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Mer jämställda". Borde inte du ge betydligt mer än dem vid det här laget?

En fråga: Om dina föräldrar bad om hjälp med att typ måla sitt hus och du visste att hon satt på nätet och gnällde över att du målar för sakta, för lite och för slarvigt, skulle du fortfarande vilja hjälpa dem?
Ser inte att det finns så mycket jag kan hjälpa dom med. De är friska, pigga och har en god ekonomi. Jag hjälper till när det exempelvis behöver bäras tungt. Förra året bytte jag fjädrar på farsas bil och året innan det hjälpte jag till med just husmålning.
Senast redigerad av DinMammaGunilla 2023-09-06 kl. 15:11.
Citera
2023-09-06, 15:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ser inte att det finns så mycket jag kan hjälpa dom med. De är friska, pigga och har en god ekonomi. Jag hjälper till när det exempelvis behöver bäras tungt. Förra året bytte jag fjädrar på farsan bil och året innan det hjälpte jag till med just husmålning.

Det var en hypotetisk fråga, glöm verkligheten för en stund. Skulle du vilja hjälpa dem om du visste att de ändå satt och gnällde över att du inte hjälpt dem tillräckligt och på fel sätt?
Citera
2023-09-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det var en hypotetisk fråga, glöm verkligheten för en stund. Skulle du vilja hjälpa dem om du visste att de ändå satt och gnällde över att du inte hjälpt dem tillräckligt och på fel sätt?
Ja, förmodligen. Blod är tjockare än vatten. Man kan välja sina vänner men inte sin familj. Det ska mycket till för att jag ska ge upp min familj. Lite gnäll ändar inte på det.
Citera
2023-09-06, 15:12
Aldrig upplevt de problemet! Mor o farföräldrar är mer än gärna barnvakt om det behövs här. Men det är väldigt sällan vi behöver det.

Kommer själv självklart ställa upp o vara det för mina barnbarn den dag jag får det. Allt annat är ju tydliga tecken på en dysfunktionell familj. För familjen ställer man oavsett om de är barnpassning eller hjälpa till o måla hus eller what ever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in