2023-09-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kollar man bilden i länken så ser man att det kommer bli en bro som går direkt till Södermalmstorg och med en delning ner till Söder Mälarstrand och Statsgården.

https://vaxer.stockholm/projekt/slussen/
Inte någon enorm vinst för vare sig fotgängare eller cyklister vad jag kan se.
Citera
2023-09-05, 21:36
Medlem
Det var många inlägg från folk som inte tycks ha pejling på Stockholm men ändå måste yppa sin ” specialkompetens” i ämnet.

Föreställ er ett fulllastat Tbanetåg som kommer in till Gamla Stan. Är det någon som tror att det går smidigt och lätt? Lägg då till att kaoset är som störst precis när nästa, och nästa och nästa tåg kommer in på stationen. Förutom ett gigantisk megakaos tror jag inte det är lagligt ur en massa andra säkerhetsaspekter.
Nåväl, tänk er sedan att denna massiva klump med människor börjar dra sig mot Slussen. Merparten via guldbron och kanske några via Centralbron. Kommer ta noll tid innan dessa vägar mot Slussen är igenkorkade av gångtrafikanter.
Lägg sen till alla cyklister som också tänk använda guldbron under sin färd genom staden.

Så, ovan är nu bara halva utmaningen. Exakt samma scenario utspelar sig nämligen samtidigt vid Slussen där alla tåg kommer in och folk skall ta sig till Gamla Stan. De som lyckas ta sig upp ur Slussen Tbana och drar sig mot Gamla Stan möter nu alla som går från Gamla Stan mot Slussen.
Tänk vidare; de som skall ut genom spärrarna trängs med de som vill in genom samma spärrar.
Vidare, guldbron är den enkla bite. Tänk er trängseln där gång o cykelväg samsas utmed vattnet vid Kornhamnstorg. Gångtrafikanterna kommer garanterat flyta ut på gatan och blockera bilar och bussar.

Någon nämnde ett par minuters gångväg. Det kan du fetglömma. Mitt i natten kanske men inte om trafiken stoppas mellan Gamla Stan och Slussen. Kommer ta en timme, minst, extra per dag. Detta oavsett om många ser tillfället att få en långpromenad till/från jobbet. Men stackars de som måste hem i tid för arr hämta på dagis eller köra till träning etc.

Att som alternativ ta bilen in till stan känns ju inte så smart. Men fler kanske kan jobba hemifrån a’la pandemin. Det är nog enda möjliga lösningen. Såvida nu inte SL och resenärerna chansar på att bygget inte ställer till med något.
Citera
2023-09-05, 21:44
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg

Tack!
Hade en flashbackare som svarade spydigt på mitt inlägg och menade på att det kommer ta max 1 min att gå från gamla stans tunnelbanestation till slussens. Antingen är personen inte stockholmare eller så ljuger personen för sig själv. Det tar och kommer nu ta avsevärt mycket längre än så.
Många som arbetar i Stockholm börjar sina arbetspass väldigt tidigt. Att förlora den tiden detta spektaklet kommer ta för gemene stockholmare som drabbas är något som definitivt kommer påverka hela deras vardag.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-09-05 kl. 21:58.
Citera
2023-09-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Tack!
Hade en flashbackare som svarade spydigt på mitt inlägg och menade på att det kommer ta max 1 min att gå från gamla stans tunnelbanestation till slussens. Antingen är personen inte stockholmare eller så ljuger personen för sig själv. Det tar och kommer nu ta avsevärt mycket längre än så.
Många som arbetar i Stockholm börjar sina arbetspass väldigt tidigt. Att förlora den tiden detta spektaklet kommer ta för gemene stockholmare som drabbas är något som definitivt kommer påverka hela deras vardag.

Jo jag såg det spydiga inlägget. Det gav mig inspiration 😉
Citera
2023-09-05, 22:16
Medlem
Ska alla som åker röda och gröna linjen kliva av och promenera mellan slussen och gamla stan?

Hahahha total logistisk omöjlighet. Kommer kosta BNP miljarder i förlorad arbetstid.
Citera
2023-09-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Det var många inlägg från folk som inte tycks ha pejling på Stockholm men ändå måste yppa sin ” specialkompetens” i ämnet.

Föreställ er ett fulllastat Tbanetåg som kommer in till Gamla Stan. Är det någon som tror att det går smidigt och lätt? Lägg då till att kaoset är som störst precis när nästa, och nästa och nästa tåg kommer in på stationen. Förutom ett gigantisk megakaos tror jag inte det är lagligt ur en massa andra säkerhetsaspekter.
Nåväl, tänk er sedan att denna massiva klump med människor börjar dra sig mot Slussen. Merparten via guldbron och kanske några via Centralbron. Kommer ta noll tid innan dessa vägar mot Slussen är igenkorkade av gångtrafikanter.
Lägg sen till alla cyklister som också tänk använda guldbron under sin färd genom staden.

Så, ovan är nu bara halva utmaningen. Exakt samma scenario utspelar sig nämligen samtidigt vid Slussen där alla tåg kommer in och folk skall ta sig till Gamla Stan. De som lyckas ta sig upp ur Slussen Tbana och drar sig mot Gamla Stan möter nu alla som går från Gamla Stan mot Slussen.
Tänk vidare; de som skall ut genom spärrarna trängs med de som vill in genom samma spärrar.
Vidare, guldbron är den enkla bite. Tänk er trängseln där gång o cykelväg samsas utmed vattnet vid Kornhamnstorg. Gångtrafikanterna kommer garanterat flyta ut på gatan och blockera bilar och bussar.

Någon nämnde ett par minuters gångväg. Det kan du fetglömma. Mitt i natten kanske men inte om trafiken stoppas mellan Gamla Stan och Slussen. Kommer ta en timme, minst, extra per dag. Detta oavsett om många ser tillfället att få en långpromenad till/från jobbet. Men stackars de som måste hem i tid för arr hämta på dagis eller köra till träning etc.

Att som alternativ ta bilen in till stan känns ju inte så smart. Men fler kanske kan jobba hemifrån a’la pandemin. Det är nog enda möjliga lösningen. Såvida nu inte SL och resenärerna chansar på att bygget inte ställer till med något.

Bra inlägg! Detta skulle vara en total katastrof för alla som bor i söder.
Citera
2023-09-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UglySeabear
Bra inlägg! Detta skulle vara en total katastrof för alla som bor i söder.

Tack. Ser nu att jag glömde lägga till alla Nacka o Värmdöbussar och Saltsjöbanan som även de fyller på med folk som måste leta sig gående mot Gamla Stan och senare tillbaka.
Citera
2023-09-05, 22:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Haha, fick mig ett gott skratt på kvällen. Ett av världens bäst fungerande och eftertraktade länder och "slänga ut avföring med hinkar". Stor humor!

Bittra Flashbackare finns det...
Du låter som en gammal Sovjet-propagandist i bästa form... försvarar landet och dess system "to the bitter end"!

Hur som helst, det lär bli trångt mellan fotgängare och cyklister kring Gamla Stan och Slussen om det här blir verklighet. Inte kul alls för de som drabbas.
Senast redigerad av Karman 2023-09-05 kl. 22:33.
Citera
2023-09-05, 23:07
Medlem
Chilla! Det handlar om 13 ynka veckor. Sätt in färjetrafik från alla hålĺ och kanter, mellan Kungsholmen och Södermalm, Skeppsbron och Nybroplan, en del kan ta pendeltåget, andra tar bussen över Västerbron, det finns massor av smitvägar, samt att gå förstås.
Senast redigerad av Chillwill 2023-09-05 kl. 23:16.
Citera
2023-09-05, 23:57
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.mitti.se/nyheter/sl-hotar-vi-stoppar-all-trafik-over-slussen-6.3.172428.bd837109ea

Ska man ta risken eller stänga av trafiken?
Är det genomförbart att klippa trafiken?
Läste rubriken fel och trodde det handlade om 13 år! Men sen insåg jag att det antagligen handlar om det.. hur länge har man inte hållit på och byggt om slussen? De senaste 20 åren?
Citera
2023-09-06, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Har jag sagt att SL saboterar? Citera mig gärna på det så får jag se.

Att SL:s service kommer bli etter värre, vare sig de gapar högljutt om det eller inte, kan du dock vara säker på om förslaget går igenom. Det var min poäng. Dessvärre finns ingen medicin mot din galopperande autism.

Varsågod:
"Vilken dröm för pendlarna med en timmes extra resväg varje dag. SL går från klarhet till klarhet. Tur att man inte påverkas av deras fantastiska inkompetens.

Jävla clownföretag - men ta betalt, det kan dem."

Du skyller på SL fast de försöker förhindra problem för pendlarna. Du har inte läst eller förstått vad du kommenterar om. Gör det framöver innan du börjar skrika och för inte vidare dina damp-gener.
Citera
2023-09-06, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
https://www.mitti.se/nyheter/sl-hotar-vi-stoppar-all-trafik-over-slussen-6.3.172428.bd837109ea

Ska man ta risken eller stänga av trafiken?
Är det genomförbart att klippa trafiken?

Det är 29 åring MP som styr trafiken i Stockholm, det kaos den här idioten orsakat både pendeltrafike och annan skit visa vilka kakistokrater som MP är. Deras politiker klara inte av inneha befattningar som är samhälles bärande.

Den där gångbro borde man skjuta upp till sommaren nästa år. Att stänga av traifken under den här delen av året helt jävla vannsingt. Dags för Nyval i Stockholm stad, så vi kan få bra politiker ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in