2025-09-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigNojd
Då ska underbarnet Lars börja gå på toaletten redan! Har hon ens börjat med pottan?

Jag tycker tvärtom, dvs att det är bra att börja med toainsats direkt, tycker barnen lär sig snabbare utan mellansteg med potta. Lars är ju i perfekt ålder att introducera toaletten för och hon lär vilja härma sina föräldrar.
Har heller aldrig sett någon förskola som kör med potta utan där gäller små barntoaletter.
Citera
2025-09-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anso22
Där tänker jag att alla känslor är okej och olika, tror det är svårt att uttala sig om man inte upplevt det (jag har det inte). Likväl som att säga att v 22 är som ett sent missfall så är det ju idag inte helt ovanligt att rädda barn som inte alls är gångna mycket längre än v 22… så i v 22 är man ju lika nära ett barn som går att rädda ibland i så fall. Likväl som med annan sorg så kan man inte tänka sig in i, hur andra upplever det.
Som du säger, barn kan överleva att födas i v22 och det har jag själv erfarenhet av i min familj. Lite makabert för mig att tänka nåt annat än att det är ett barn. En viss sorg och mycket rädsla såklart en lång tid. Men idag endast ett mirakel !!
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-09-23 kl. 22:57.
Citera
2025-09-24, 05:49
Medlem
Citat:
Då ska underbarnet Lars börja gå på toaletten redan! Har hon ens börjat med pottan?

Men tänk vilken tur att hon inte var 1 vecka för sen med potträning/toaträning! När tycker du man ska börja? Något specifikt datum?
Citera
2025-09-24, 05:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Jag tycker tvärtom, dvs att det är bra att börja med toainsats direkt, tycker barnen lär sig snabbare utan mellansteg med potta. Lars är ju i perfekt ålder att introducera toaletten för och hon lär vilja härma sina föräldrar.
Har heller aldrig sett någon förskola som kör med potta utan där gäller små barntoaletter.

Håller med, mycket bättre att gå direkt på toan. Toaletter finns överallt när man kommit så långt, är ju hopplöst när man är borta om barnet sen bara vill på pottan. Har heller aldrig haft en förskola som använt pottor, däremot världens sötaste små toaletter :-).
Citera
2025-09-24, 06:00
Avstängd
Citat:

Måste man gå på pottan innan man börjar träna på toaletten ? Jag har aldrig förstått idén med pottor ? Varför lära sig en sak för att sen lära om sig till toalett när det finns så bra toaringar för barn?
Citera
2025-09-24, 06:17
Medlem
Smultronvisslares avatar
Citat:

Jättebra att de skippar pottan och kör direkt på toalett. Min dotter var lika gammal som L när hon började använda toaletten och det var endast positivt. Ingen tömning av potta. Slippa ta med potta under utflykter/hem till vänner/familj.

Bra val av H och K!
Citera
2025-09-24, 06:41
Medlem
Varför börja efter hon börjat förskola? De borde tänkt på det innan. Annars blir det personalen som kommer få toalett-träna L hela dagarna medan de har fullt upp med annat.
Citera
2025-09-24, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronvisslare
Jättebra att de skippar pottan och kör direkt på toalett. Min dotter var lika gammal som L när hon började använda toaletten och det var endast positivt. Ingen tömning av potta. Slippa ta med potta under utflykter/hem till vänner/familj.

Bra val av H och K!

Men de har ju försökt med potta. Den står framför TVn.
Citera
2025-09-24, 06:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Varför börja efter hon börjat förskola? De borde tänkt på det innan. Annars blir det personalen som kommer få toalett-träna L hela dagarna medan de har fullt upp med annat.

Har du barn?
Dina barn hade slutat med blöja och toatränat klart när dom började förskola?
Citera
2025-09-24, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullkaka
Men tänk vilken tur att hon inte var 1 vecka för sen med potträning/toaträning! När tycker du man ska börja? Något specifikt datum?

Jag tycker det känns tidigt eftersom man inte hört ett ord om blöja/potta/toalett innan. Förutom att pottan skymtat några gånger men den verkar inte användas. Varför kan hon inte dela med sig lite mer? I min värld är det absolut tidigt med toalett innan två år! Aldrig hört om ett barn som varit så tidig. Men å andra sidan känner jag väl inte tusen barn. På vår förskola är det pottor som gäller på lilla avdelningen och toalett på stora.
Citera
2025-09-24, 07:48
Medlem
Citat:
Jag tycker det känns tidigt eftersom man inte hört ett ord om blöja/potta/toalett innan. Förutom att pottan skymtat några gånger men den verkar inte användas. Varför kan hon inte dela med sig lite mer? I min värld är det absolut tidigt med toalett innan två år! Aldrig hört om ett barn som varit så tidig. Men å andra sidan känner jag väl inte tusen barn. På vår förskola är det pottor som gäller på lilla avdelningen och toalett på stora.

Tycker inte det är tidigt. Hon fyller ju 2 år om bara 2(?) veckor. Vårt barn blev torrt precis vid 2:årsdagen. Vissa slutar redan vid 1.5 år.
Citera
2025-09-24, 08:25
Medlem
Genuin fråga!
Hennes senaste story när hon dricker kaffe, det ser mest ut som att hennes hårfärg fäst i ”luggen”? För kollar man på bakre delen av håret så är ju hennes ”förra” hårfärg tillbaka. Alltså inte längre den här röd/ljusbruna.

Hårfärg brukar ju fästa mer än någon vecka, men fäster det inte pga att hon har så ”hemmafärgat” hår sedan innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in