2023-10-07, 12:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Så nu räknar du alltså med att jag kan komma att plågas i all evighet.
Fast i trådstarten skrev du:
"Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?"

"Felet" med mig är jag förbryter mig mot dig, Den Store Gubben, ditt alter ego, gudomen i din enmansreligion. Att jag jämt och ständigt "syndar" mot Dig, O Store Gubbe, kan - fruktar du, för att inte säga önskar du - leda till att jag plågas i all evighet.
Fast i trådstarten skrev du:
"Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet?"
Jag vet inte om dina fel leder dig till Gehenna, men i så fall så hoppas jag att du har fel om straffets karaktär.
Citera
2023-10-07, 15:06
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det är DU som lägger in känslomässiga värderingar i detta.

Det är ju bara ett faktum. Utan sonens beskydd brinner du upp i faderns åsyn.

Du måste välja själv. Men låt inte känslorna styra dig. Vänd dig till Honom och be om beskydd. Det är det enda som krävs. Vad är det som hindrar dig?
Det är nog moral du tänker på när du skriver ”känslomässiga”. Och i så fall har du förstås rätt - enligt mänsklig moral är din gud en svartsjuk sadist, men enligt den gudomliga moral som din gud bestämmer vad den skall vara, kan denne förstås ändå beskrivas som god. Eller vad som helst. Som din gud bestämmer. Ingen kommer förstås att förstå vad det betyder. Bekvämt för dig.

Och varför skulle jag bekänna mig till en gud som förefaller vara en svartsjuk sadist? Man vill ju gärna att den här guden, som är alltings skapare, allvetande och allsmäktig, skall vara åtminstone lite bättre än så. Visserligen skulle man kunna ta det säkra före det osäkra och tro på din gud bara för att slippa det eventuella straffet som den här sadisten annars tänker utmäta.

Men å andra sidan finns det ju inget bevis för att din gud öht existerar. Och det finns ca 2999 andra namngivna gudar, och om någon eller några av dem existerar kanske de tar illa upp om jag bekänner mig till din gud. Det är en risk man måste räkna med, lika mycket som man måste räkna med risken att din gud faktiskt existerar.
Citera
2023-10-07, 17:12
Medlem
SharpArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?

Jag tror inte på evig plåga, men är inte klassiskt kristen heller. Handlar kanske inte om vad man önskar? Är det Guds straff så är det? Men jag tror inte det själv alltså. Jag tror domen är totalt rättvis på alla vis.
Citera
2023-10-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Läs vad som står I bibeln.

Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön. Upp 20

Den som kastas I eldsjön DÖR den andra döden. Är alltså DÖD för evigt. Om de hade torteras I all evighet hade de LEVT för evigt. Det är alltså en lögn som får vissa att tro att de får det bättre i helvetet. Du kan räkna med att de frestas av lille satan!

Du glömde att upp 20 också förklarar att dom ska plågas där för evigt.

10 Och djävulen som hade förlett dem kastades i sjön av eld och svavel där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet.

Var i bibeln förklaras den andra döden att vara "död för evigt" som i att sluta existera?

Det bibeln faktiskt BESKRIVER är ju EVIG PLÅGA.

Din "lära" har många hål och är motsägelsefull och hållet inte ihop.
Citera
2023-10-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Är det omöjligt, enligt dig?
2. De icke-troende?
3. På jorden?
4. På jorden?
1. Vet inte, var i bibeln förklaras det?

2-4. Här är vi överens.
Citera
2023-10-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Det är nog moral du tänker på när du skriver ”känslomässiga”. Och i så fall har du förstås rätt - enligt mänsklig moral är din gud en svartsjuk sadist, men enligt den gudomliga moral som din gud bestämmer vad den skall vara, kan denne förstås ändå beskrivas som god. Eller vad som helst. Som din gud bestämmer. Ingen kommer förstås att förstå vad det betyder. Bekvämt för dig.

Och varför skulle jag bekänna mig till en gud som förefaller vara en svartsjuk sadist? Man vill ju gärna att den här guden, som är alltings skapare, allvetande och allsmäktig, skall vara åtminstone lite bättre än så. Visserligen skulle man kunna ta det säkra före det osäkra och tro på din gud bara för att slippa det eventuella straffet som den här sadisten annars tänker utmäta.

Men å andra sidan finns det ju inget bevis för att din gud öht existerar. Och det finns ca 2999 andra namngivna gudar, och om någon eller några av dem existerar kanske de tar illa upp om jag bekänner mig till din gud. Det är en risk man måste räkna med, lika mycket som man måste räkna med risken att din gud faktiskt existerar.

Nej moral har inget med saken att göra, bara konstaterat faktum.

Utan Kristi beskydd är du förlorad.

Går du ut i regnet utan skydd blir du blöt. Det må vara orättvist och omoraliskt och onödigt i ditt tycke, men faktum kvarstår. Vill du hålla dig torr lär du sätta på dig regnskydd.

Denna trotsiga natur, "jag gör som jag själv tycker är bäst" föds vi med. Varenda femåring har provat på den läxan. En del lär sig lyssna, andra går sin egen väg rakt in i fördärvet.

Du har ett eget ansvar och får vackert ta konsekvenserna av dina egna val.
Citera
2023-10-07, 20:44
Medlem
Citat:
Du glömde att upp 20 också förklarar att dom ska plågas där för evigt.

10 Och djävulen som hade förlett dem kastades i sjön av eld och svavel där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet.

Var i bibeln förklaras den andra döden att vara "död för evigt" som i att sluta existera?

Det bibeln faktiskt BESKRIVER är ju EVIG PLÅGA.

Din "lära" har många hål och är motsägelsefull och hållet inte ihop.
Jag har inte glömt någonting. Vilka är "dom"?

Den falska profeten är all falsk religion, odjur är riken, så det är inga verkliga personer som plågas. Alla andra, verkliga personer, dör den andra döden. Så inte en enda människa plågas, för det är bara människor som dör och får en uppståndelse som kan dö den andra döden.

Du har syndat mot helig ande.
Citera
2023-10-07, 21:31
Medlem
Citat:
Jag har inte glömt någonting. Vilka är "dom"?

Den falska profeten är all falsk religion, odjur är riken, så det är inga verkliga personer som plågas. Alla andra, verkliga personer, dör den andra döden. Så inte en enda människa plågas, för det är bara människor som dör och får en uppståndelse som kan dö den andra döden.

Du har syndat mot helig ande.

Nej, den falska profeten och vilddjuret är människor av kött och blod som är djävulens utvalda verktyg.

Du UTESLÖT att DOM ska brinna och plågas i EVIGHET tillsammans med djävulen och ALLA ANDRA som kastas i SAMMA sjö.

Varför uteslöt du den delen av versen?

Var i bibeln står det förklararat att den andra döden är att upphöra existera? Och att det bara gäller människor?
Citera
2023-10-07, 22:06
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Nej moral har inget med saken att göra, bara konstaterat faktum.

Utan Kristi beskydd är du förlorad.

Går du ut i regnet utan skydd blir du blöt. Det må vara orättvist och omoraliskt och onödigt i ditt tycke, men faktum kvarstår. Vill du hålla dig torr lär du sätta på dig regnskydd.

Denna trotsiga natur, "jag gör som jag själv tycker är bäst" föds vi med. Varenda femåring har provat på den läxan. En del lär sig lyssna, andra går sin egen väg rakt in i fördärvet.

Du har ett eget ansvar och får vackert ta konsekvenserna av dina egna val.
Så… va?

På allmänmänskligt sätt att se på saken är din gud en svartsjuk sadist. Vad ovan har med saken att göra går inte att förstå.

Notera också att regn är ett faktum och din gud en obevisad hypotes.
Citera
2023-10-07, 22:33
Medlem
Citat:
Nej, den falska profeten och vilddjuret är människor av kött och blod som är djävulens utvalda verktyg.

Du UTESLÖT att DOM ska brinna och plågas i EVIGHET tillsammans med djävulen och ALLA ANDRA som kastas i SAMMA sjö.

Varför uteslöt du den delen av versen?

Var i bibeln står det förklararat att den andra döden är att upphöra existera? Och att det bara gäller människor?
Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker. Upp 16:10

Odjur är riken och dess myndigheter. Den falska profeten symboliserar all falsk religion. Babylon är kapitalism. Djävulen är ett samlingsbegrepp för alla änglar som följde satan. Det är inga människor. Änglar dör inte, får ingen uppståndelse och dör inte den andra döden. I Upp 19:21 dör alla andra, dvs människor. Kungar och krigshärar som strider mot Herren på Herrens stora dag.

Änglar är odödliga och kan därför inte dö den andra döden. Det är bara människor som kan dö den andra döden, och de som dör den andra döden plågas inte, de är döda.
Citera
2023-10-08, 09:26
Medlem
Citat:
Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker. Upp 16:10

Odjur är riken och dess myndigheter. Den falska profeten symboliserar all falsk religion. Babylon är kapitalism. Djävulen är ett samlingsbegrepp för alla änglar som följde satan. Det är inga människor. Änglar dör inte, får ingen uppståndelse och dör inte den andra döden. I Upp 19:21 dör alla andra, dvs människor. Kungar och krigshärar som strider mot Herren på Herrens stora dag.

Änglar är odödliga och kan därför inte dö den andra döden. Det är bara människor som kan dö den andra döden, och de som dör den andra döden plågas inte, de är döda.

Så helgonen är inte odödliga då? Dom är ju inte änglar?

Det är bara den fysiska kroppen som är dödlig. Själar/andar och änglar är inte fysik materia och kan därför inte förgöras med eld, bara plågas därav.

Du har för många hål i din lära, den spricker vid minsta lilla granskning och håller inte ihop.
Citera
2023-10-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Så… va?

På allmänmänskligt sätt att se på saken är din gud en svartsjuk sadist. Vad ovan har med saken att göra går inte att förstå.

Notera också att regn är ett faktum och din gud en obevisad hypotes.
Att du existerar är det yttersta beviset på skaparen existens.

Han håller ihop varenda molekyl i din kropp och är förutsättningen för att dina celler ska fungera.

Men som den trotsiga femåring du är, kan du inte erkänna att du behöver hans beskydd.

DET är den mänskliga naturen. Vi väljer hellre bort beskyddet och tror vi vet bättre själva.

Det står dig fritt att göra så. Men tyvärr när Guds regn kommer går det inte att ångra sig. Då är det kanske för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in