2023-10-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nu tror ju inte du på eviga plågor i svavelsjön och det är det tråden handlar om.
Nej, för det skulle innebära att de LEVER för evigt! Den som kastas I eldsjön DÖR den andra döden.
Citera
2023-10-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Det är inte vad någon människa tycker, det är vad SKAPAREN, den ENDE Guden, har bestämt.

Gör inte skaparen vad han vill med sin skapelse?

Vi människor med begränsat förstånd kan tycka en massa, men det är bara att böja sig för den som har sista ordet i frågan och som redan bestämt utgången.

Ingen kommer att ifrågasätta domen när den sätts i verket. Inte ens ateisterna.

Men Gud är ju god. Svårt att få ihop.
Citera
2023-10-04, 11:40
Medlem
Citat:
Det är DIN själ som står på spel. INGEN kan förklara för den som inte vill veta.

Nu vet jag inte exakt vad dina fråga var, men för att slippa helvetet och allt vad det nu innebär så behöver du ta emot Guds utsträckta hand. Det är ALLT som krävs, att du låter Honom, genom Jesus Kristus, rädda dig från evig plåga.

Ingen människa kan förtjäna, genom gärninga, att bli räddad. Ingen kan leva upp till den helighet som krävs för att du ska kunna möta Gud.

Därför var Gud tvungen att sända Jesus, sonen, Gud i människokropp, som genom att leva så perfekt som krävs, bli offrad och oskyldigt dömd av sina egna, övervinna döden och uppstå igen, betala din skuld inför Fadern.

Du måste bara acceptera förbundet.

Räddningen är en gåva utan motprestation. Du måste bara ta emot den. Han tvingar ingen.

Sen kan dina gärningar få betydelse, då som mer eller mindre belöning i Hans Rike.

Men envisas du att i egen kraft fortsätta trotsa Gud genom att avvisa honom, blir straffet evig plåga åtskild från Herren. Det är dock du själv som gör valet.

Evig plåga för att man han har svårt att tro att han finns.
Kan tyckas lite hårt....
Citera
2023-10-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
På de som väljer och tror på Gud och kärlek ja.

Räcker inte med att tro på kärlek och hoppet om att det finns en god Gud som man har lite svårt och tro att han finns när man är i jordelivet.

Finns liksom ingen förlåtelse för det?

Förlåta dem oss skyldiga äro ska man. Men Gud själv han straffar för att man inte tror. Och i evighet också. Rimligt straff?

Sen om du har betett dig som ett svin hela livet ,men tror på Gud, då blir du förlåten.
Citera
2023-10-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Du missar helt min poäng. Hur är det möjligt? Jag vet inte hur många gånger jag uttryckt frågan: Hur kan en alltigenom god gud vilja tortera människor i evighet? Detta innebär inte ett krav på att ”få komma in”.

Ett rimligt svar hade varit att den genomgode guden självklart inte plågar människor bara för att de inte kommit till tro. De bara upphör att existera när de dör.

Så enkelt hade det varit, om du hade försökt bry dig om min fråga istället för att svara på någonting annat. Men det finns väl en anledning till försöken att byta fokus.

Ja, hur är det rimligt att min älskade bortgångna mamma som var så kärleksfull mot allt och alla nu brinner i helvetet och torteras för evigt för att hon inte trodde på Gud om Gud är kärleksfull? Varför hade vi en begravning där prästen ber till Gud att ta emot mamma i himlen?

Hur är det möjligt att massmördaren som tror på Gud och ber om förlåtelse kommer till himlen? Det kan han väl få, om himlen är ett kärleksfullt ställe där alla blir goda. Men mamma, nä, hon ska plågas hon. I evigheters evighet. Ingen chans till nåd.

Svårt att tänka sig något grymmare.
Senast redigerad av Pomfritttillkorven 2023-10-04 kl. 12:30.
Citera
2023-10-04, 12:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Man ska förlåta dem oss skyldiga äro.

Gäller inte Gud?

Kanske vi ska pina brottslingar i evighet?
Jag håller med dig men tråden handlar om hur kristna kan tro att Gud låter plåga vissa i eviga tider. Och min fråga gällde misslyckade kristna, skulle de i så fall också plågas i eviga tider?
Citera
2023-10-04, 12:50
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Det är inte vad någon människa tycker, det är vad SKAPAREN, den ENDE Guden, har bestämt.

Gör inte skaparen vad han vill med sin skapelse?

Vi människor med begränsat förstånd kan tycka en massa, men det är bara att böja sig för den som har sista ordet i frågan och som redan bestämt utgången.

Ingen kommer att ifrågasätta domen när den sätts i verket. Inte ens ateisterna.
Så här kan man ju absolut resonera. Men det blir meningslöst att kalla denne gud för "god". Ingen förstår någonting av gudens karaktär av det. Det går inte ihop. Om man skall försöka beskriva guden med ord som de flesta förstår måste det bli "svartsjuk sadist".
Citera
2023-10-04, 12:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, har du redan glömt bort att Adam blev en levande själ när neshemah (livsande) kom in i honom? Inte konstigt att det är MÄNNISKOR i himlen då!

I början och slutet av Upp läser vi om allt som snart skall ske, inklusive en ny jord. Det finns ingen anledning för Gud att dröja med sina löften till de som segrar.
Det är bra att du erkänner att Adam blev en levande själ. Människan består ju av själ samt kropp, levandegjord av själen. Det är därför Bibeln kan kalla alltihop "själ". Samma i svenskan: "Inte en själ kom till mötet".
Citera
2023-10-04, 12:57
Medlem
Citat:
Så här kan man ju absolut resonera. Men det blir meningslöst att kalla denne gud för "god". Ingen förstår någonting av gudens karaktär av det. Det går inte ihop. Om man skall försöka beskriva guden med ord som de flesta förstår måste det bli "svartsjuk sadist".
Läs vad som står I bibeln.

Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön. Upp 20

Den som kastas I eldsjön DÖR den andra döden. Är alltså DÖD för evigt. Om de hade torteras I all evighet hade de LEVT för evigt. Det är alltså en lögn som får vissa att tro att de får det bättre i helvetet. Du kan räkna med att de frestas av lille satan!
Citera
2023-10-04, 12:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du vill att godhet ska vara = "gulla med ondskan, eller åtminstone och absolut inte skilja sig från den".
Vilken svartsjuk sadist DU, en självrättfärdig usling, är.
DU vill att det ska gullas med ondskan, att den ska importeras till himlen, och anklagar den genomgode Guden för hans genomgoda och nådiga frälsningplan.
Svartsjuk på Gud är du för att han är mer älskad än du,
sadist är du för att du söker utbreda ondskan.
Citera
2023-10-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag håller med dig men tråden handlar om hur kristna kan tro att Gud låter plåga vissa i eviga tider. Och min fråga gällde misslyckade kristna, skulle de i så fall också plågas i eviga tider?

nä, inte misslyckade. Bara de som inte tror på Gud plågas vad jag förstår. Tror du på Gud får du förlåtelse.
Citera
2023-10-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Det är bra att du erkänner att Adam blev en levande själ. Människan består ju av själ samt kropp, levandegjord av själen. Det är därför Bibeln kan kalla alltihop "själ". Samma i svenskan: "Inte en själ kom till mötet".
Det är anden som ger kroppen liv.

Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. Joh 6:63

Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död. Jak 2:26

Gud blåste livsande i Adam så att han blev en levande själ (Gen 2:7).

Så sluta ljuga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in