Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Du missar helt min poäng. Hur är det möjligt? Jag vet inte hur många gånger jag uttryckt frågan: Hur kan en alltigenom god gud vilja tortera människor i evighet? Detta innebär inte ett krav på att ”få komma in”.
Ett rimligt svar hade varit att den genomgode guden självklart inte plågar människor bara för att de inte kommit till tro. De bara upphör att existera när de dör.
Så enkelt hade det varit, om du hade försökt bry dig om min fråga istället för att svara på någonting annat. Men det finns väl en anledning till försöken att byta fokus.
Ja, hur är det rimligt att min älskade bortgångna mamma som var så kärleksfull mot allt och alla nu brinner i helvetet och torteras för evigt för att hon inte trodde på Gud om Gud är kärleksfull? Varför hade vi en begravning där prästen ber till Gud att ta emot mamma i himlen?
Hur är det möjligt att massmördaren som tror på Gud och ber om förlåtelse kommer till himlen? Det kan han väl få, om himlen är ett kärleksfullt ställe där alla blir goda. Men mamma, nä, hon ska plågas hon. I evigheters evighet. Ingen chans till nåd.
Svårt att tänka sig något grymmare.