Citat:
Ursprungligen postat av
vinkelhak
Det är DU som lägger in känslomässiga värderingar i detta.
Det är ju bara ett faktum. Utan sonens beskydd brinner du upp i faderns åsyn.
Du måste välja själv. Men låt inte känslorna styra dig. Vänd dig till Honom och be om beskydd. Det är det enda som krävs. Vad är det som hindrar dig?
Det är nog moral du tänker på när du skriver ”känslomässiga”. Och i så fall har du förstås rätt - enligt mänsklig moral är din gud en svartsjuk sadist, men enligt den gudomliga moral som din gud bestämmer vad den skall vara, kan denne förstås ändå beskrivas som god. Eller vad som helst. Som din gud bestämmer. Ingen kommer förstås att förstå vad det betyder. Bekvämt för dig.
Och varför skulle jag bekänna mig till en gud som förefaller vara en svartsjuk sadist? Man vill ju gärna att den här guden, som är alltings skapare, allvetande och allsmäktig, skall vara åtminstone lite bättre än så. Visserligen skulle man kunna ta det säkra före det osäkra och tro på din gud bara för att slippa det eventuella straffet som den här sadisten annars tänker utmäta.
Men å andra sidan finns det ju inget bevis för att din gud öht existerar. Och det finns ca 2999 andra namngivna gudar, och om någon eller några av dem existerar kanske de tar illa upp om jag bekänner mig till din gud. Det är en risk man måste räkna med, lika mycket som man måste räkna med risken att din gud faktiskt existerar.