2023-09-29, 10:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vad tror du menas med att vända åter till jorden? En odödlig själ? För det stod det absolut inte!
Människans identitet är i dels kropp (när den har liv från Gud via själen, annars är den inte kropp utan lik), dels i själen.
Därför talar Bibeln om människans kropp som han (eller hon), och kan säga till en människa "du ska bli jord".
På samma sätt talar Bibeln om själen som bärare på identiteten, så att "jag" är själen. "Min själ" står i parallellism med "jag".
Paulus talar om att lämna sin kropp för att vara med Kristus för alltid.
Rövaren får veta av sin Frälsare:
"Idag ska du vara med mig i paradiset".
Detta "du" är sagt till själen (försök inte komma undan det!), för rövarens kropp skulle den dagen börja brytas ner och bli jord igen för att uppstå först på den yttersta dagen.

Både kropp och själ här för "jag" (Ps 31:10):
Var mig nådig, HERRE,
ty jag är i nöd.
Av sorg förtärs mitt öga,
min själ och min kropp.

Dina skruvade idéer lär Bibeln inte, det är dina egna särläror, främmande för genuin (=biblisk) kristendom.
Kom ihåg nu att det i 1 Mos 3 inte stod vad du sa att det stod där. Du gjorde en inläsning.
Senast redigerad av Calovius 2023-09-29 kl. 10:46.
Citera
2023-09-29, 10:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Vad tror du menas med att vända åter till jorden? En odödlig själ? För det stod det absolut inte!
Själen återvänder inte till jorden, den är immateriell.
Jag = min själ (Ps 130:5-6):
Jag väntar på HERREN,
min själ väntar,
och jag hoppas på hans ord.
Min själ längtar efter Herren,
mer än väktarna efter morgonen,
ja, mer än väktarna efter morgonen.
Citera
2023-09-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Du stångas mot väderkvarnar.

Ja, slutstriden kommer EFTER dom tusen åren. Där håller jag med.

Dom tusen åren kommer EFTER Jesus återkomst, håller du med?

Vedermödan (Guds vrede) kommer FÖRE Jesus återkomst, håller du med?

Det var du som påstod att Johannes i uppenbarelseboken ser sånt som redan hänt. Men han såg ju även Jesu återkomst och slutstriden, som ju inte har hänt än även enligt dig.

Så hur får du ihop det? Din egen röda tråd håller ju inte ihop.

Oavsett hur man ser på Johannes när han säger att han är i anden, om det han ser är en syn eller om han faktiskt rycks upp till Guds Rike med helgad kropp och bevittnar det som ska ske, så så ser han ju faktiskt saker som inte har hänt ännu.

Eller när menar du att dom 3x7 plågorna har skett? Sigillen, basunera och vredesskålarna?

Du svamlar en massa detaljer utan att ha sammanhangen och den röda tråden klar för dig.

Detta gör det väldigt lätt för djävulen att förleda dig. I all välmening, vänd om och ödmjuka dig inför Herren så leder han dig in på rätt väg.
Du kämpar mot Gud.

Nej, de tusen åren kommer före Jesus återkomst. Upp 6:9 visar att den första uppståndelsen sker innan Jesus kommer tillbaka. De finns redan I himlen när sigillen bryts. Den första uppståndelsen sker före de tusen åren (Upp 20:4). Slutsats: de tusen åren kommer före slutstriden harmageddon.

Läs Upp 1:2 om vittnesbörd. I Upp 1:7 vittnar Johannes om vad Jesus sa när han var på jorden.

Det jag vänder mig emot är DIN indelning av kapitel i dåtid, nutid och framtid. Jag tänker inte upprepa allt. Läs vad jag skrev och motbevisa mig, men det kan du inte med annat än personangrepp.
Citera
2023-09-29, 14:06
Medlem
Citat:
Du hänger upp dig på detaljer som leder dig bort från Herren.

Varken Anden eller själen är någon fysisk materia som jord/stoft och kan alltså inte åter bli den materien.

Som jag ser det är själen personen, jaget, som alla har.

Anden är Guds Ande, den HELIGE, som bara Guds folk kan ha.
Läs 1Kor 2:10-11. Med DIN ande utforskar du DITT inre. En människa utan Guds ande kallas en själisk människa. Kolla den grekiska texten på scriptures4all. Din ande är alltså din mind. Ordet geest betyder ande och mind på Nederländska.
Citera
2023-09-29, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Människans identitet är i dels kropp (när den har liv från Gud via själen, annars är den inte kropp utan lik), dels i själen.
Därför talar Bibeln om människans kropp som han (eller hon), och kan säga till en människa "du ska bli jord".
På samma sätt talar Bibeln om själen som bärare på identiteten, så att "jag" är själen. "Min själ" står i parallellism med "jag".
Paulus talar om att lämna sin kropp för att vara med Kristus för alltid.
Rövaren får veta av sin Frälsare:
"Idag ska du vara med mig i paradiset".
Detta "du" är sagt till själen (försök inte komma undan det!), för rövarens kropp skulle den dagen börja brytas ner och bli jord igen för att uppstå först på den yttersta dagen.

Både kropp och själ här för "jag" (Ps 31:10):
Var mig nådig, HERRE,
ty jag är i nöd.
Av sorg förtärs mitt öga,
min själ och min kropp.

Dina skruvade idéer lär Bibeln inte, det är dina egna särläror, främmande för genuin (=biblisk) kristendom.
Kom ihåg nu att det i 1 Mos 3 inte stod vad du sa att det stod där. Du gjorde en inläsning.
Ange vers när du spånar fritt. Var säger Paulus att han vill lämna kroppen?
Citera
2023-09-29, 14:19
Medlem
Citat:
Själen återvänder inte till jorden, den är immateriell.
Jag = min själ (Ps 130:5-6):
Jag väntar på HERREN,
min själ väntar,
och jag hoppas på hans ord.
Min själ längtar efter Herren,
mer än väktarna efter morgonen,
ja, mer än väktarna efter morgonen.
Adam BLEV en levande själ. Din själ är dina sinnen, dina känslor, ditt hjärta, det du känner i bröstet. Guds själ kände avsky. 1Kor 2:10-11 visar att du utforskar ditt inre med din ande, som är din mind. Det är bibliska bevis. Psalmen motbevisar inte profeternas ord. Längtan, hopp m m är känslor.
Citera
2023-09-29, 17:03
Medlem
Citat:
Du kämpar mot Gud.

Nej, jag gjorde det en gång i tiden, men Herren tog ner mig på jorden och visade mig att endast genom Hans Ord, under ledning av Hans Ande, kan jag förstå hur allt hänger ihop.

Citat:
Nej, de tusen åren kommer före Jesus återkomst. Upp 6:9 visar att den första uppståndelsen sker innan Jesus kommer tillbaka. De finns redan I himlen när sigillen bryts. Den första uppståndelsen sker före de tusen åren (Upp 20:4). Slutsats: de tusen åren kommer före slutstriden harmageddon.

Ja, den första uppståndelsen/uppryckelsen sker före Jesu åtkomst, men hur kan dom 1000 åren vara före Jesus återkomst och uppryckelsen när dom uppståndna själarna ska regera med Jesus under dom tusen åren?

Upp Kap. 20
4 Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörd och Guds ord och som inte hade tillbett vilddjuret och dess bild eller tagit emot märket på sin panna eller sin hand. De levde och regerade med Kristus i tusen år. 5 Men de andra döda levde inte förrän de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen

Citat:
Läs Upp 1:2 om vittnesbörd. I Upp 1:7 vittnar Johannes om vad Jesus sa när han var på jorden.

Jaa? dvs DÅTID för både Johannes och oss.

Säger du nu att Johannes inte bevittnade något som redan skett? I resten av kapitlen menar jag?

Citat:
Det jag vänder mig emot är DIN indelning av kapitel i dåtid, nutid och framtid. Jag tänker inte upprepa allt. Läs vad jag skrev och motbevisa mig, men det kan du inte med annat än personangrepp.

Min indelning? Det är ju Jesus själv, genom Johannes, som gör den indelningen. Du får allt ta upp det med Herren själv.

Upp 1:19

Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som ska ske efter detta
Citera
2023-09-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ja, den första uppståndelsen/uppryckelsen sker före Jesu åtkomst, men hur kan dom 1000 åren vara före Jesus återkomst och uppryckelsen när dom uppståndna själarna ska regera med Jesus under dom tusen åren?

Upp Kap. 20
4 Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörd och Guds ord och som inte hade tillbett vilddjuret och dess bild eller tagit emot märket på sin panna eller sin hand. De levde och regerade med Kristus i tusen år. 5 Men de andra döda levde inte förrän de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen

Jaa? dvs DÅTID för både Johannes och oss.

Säger du nu att Johannes inte bevittnade något som redan skett? I resten av kapitlen menar jag?

Min indelning? Det är ju Jesus själv, genom Johannes, som gör den indelningen. Du får allt ta upp det med Herren själv.

Upp 1:19

Skriv nu ner vad du har sett och vad som är och vad som ska ske efter detta
Den första uppståndelsen har redan påbörjats. Uppståndelsen vid uppryckelsen är uppståndelsen efter de tusen åren. Upp 6:9 är beviset. De finns redan I himlen innan Jesus återkomst. Det är säkert tredje gången jag skriver det.

Det står i Upp 6 att de som fått vara med vid den första uppståndelse måste vänta tills de nått sitt fulla antal. Det bevisar att den FÖRSTA uppståndelsen sker över en längre period än den ANDRA uppståndelsen vid uppryckelsen, efter de tusen åren, som sker på ett ögonblick.

I ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas. 1Kor 15:52

Förklara annars vilka de som finns i himlen I Upp 6, innan hans återkomst, får vänta på.

Jag har redan visat att kapitel 2, som du hävdar är dårtid, i själva verket handlar om framtiden också beroende på när de heliga lever och dör. Så det är DIN tolkning det är fel på.
Citera
2023-09-29, 20:41
Medlem
Citat:
Den första uppståndelsen har redan påbörjats. Uppståndelsen vid uppryckelsen är uppståndelsen efter de tusen åren. Upp 6:9 är beviset. De finns redan I himlen innan Jesus återkomst. Det är säkert tredje gången jag skriver det.

Det står i Upp 6 att de som fått vara med vid den första uppståndelse måste vänta tills de nått sitt fulla antal. Det bevisar att den FÖRSTA uppståndelsen sker över en längre period än den ANDRA uppståndelsen vid uppryckelsen, efter de tusen åren, som sker på ett ögonblick.

I ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi förvandlas. 1Kor 15:52

Förklara annars vilka de som finns i himlen I Upp 6, innan hans återkomst, får vänta på.

Jag har redan visat att kapitel 2, som du hävdar är dårtid, i själva verket handlar om framtiden också beroende på när de heliga lever och dör. Så det är DIN tolkning det är fel på.

Men alltså, dom uppståndna i kapitel 6, ska ju regera med Jesus 1000 år i kapitel 20 EFTER att Jesus kommit tillbaka.

Så jaa, dom är redan uppståndna FÖRE Jesus återkomst.

Men hur kan då dom 1000 åren vara FÖRE Jesus återkomst som du påstår.

Det är DU som inte har nåt sammanhang som hänger ihop för din berättelse BRISTER på flera ställen.

Då blir man lätt förledd in i FALSKA doktriner.

Be Herren om hjälp så du hittar den röda tråden. Då kommer du få det att gå ihop.

Kapitel 2-3 handlar om KYRKORNA då (på Johannes tid) och genom historien fram till NU. Helgonen är troende kristna som fortfarande DÅ och NU är kvar i sina mänskliga kroppar.
Citera
2023-09-29, 20:46
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ange vers när du spånar fritt. Var säger Paulus att han vill lämna kroppen?
Att du inte vet det visar att du inte kan ämnet.
Citera
2023-09-29, 20:48
Medlem
Citat:
Men alltså, dom uppståndna i kapitel 6, ska ju regera med Jesus 1000 år i kapitel 20 EFTER att Jesus kommit tillbaka.

Så jaa, dom är redan uppståndna FÖRE Jesus återkomst.

Men hur kan då dom 1000 åren vara FÖRE Jesus återkomst som du påstår.

Det är DU som inte har nåt sammanhang som hänger ihop för din berättelse BRISTER på flera ställen.

Då blir man lätt förledd in i FALSKA doktriner.

Be Herren om hjälp så du hittar den röda tråden. Då kommer du få det att gå ihop.

Kapitel 2-3 handlar om KYRKORNA då (på Johannes tid) och genom historien fram till NU. Helgonen är troende kristna som fortfarande DÅ och NU är kvar i sina mänskliga kroppar.
Exakt, men vilka uppstår när Herren kommer tillbaka i samband med uppryckandet? Det är uppståndelsen EFTER de tusen åren, för den sker på ett ögonblick medan den första uppståndelsen sker över en period innan de som ska regera nått sitt fulla antal.

Du hävdar att jag har fel, men du motbevisar inget.

Apostlarna fick den utlovade makten i Upp 2:28-29 redan innan de dog. Makt över liv och död, samma makt som Jesus. Det är ännu mer bevis på att de tusen åren började när apostlarna levde på jorden.
Citera
2023-09-29, 20:50
Medlem
Citat:
Att du inte vet det visar att du inte kan ämnet.
Du citerar förmodligen en annan översättning än bibel2000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in