2023-09-23, 20:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jesus lovar den botfärdige rövarens själ paradiset, och det börjar när denne dör (Luk 23:38-43):
Över honom fanns det också ett anslag: "Detta är judarnas konung." En av brottslingarna som var upphängda där skymfade honom och sade: "Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss!" Men den andre tillrättavisade honom och sade:"Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."

Det finns fler versioner.

På samma sätt smädade honom också rövarna som voro korsfästa med honom. — Matteus 27:44

Han som är Messias, Israels konung, han stige nu ned från korset, så att vi få se det och tro.» Också de män som voro korsfästa med honom smädade honom. — Markus 15:32

Lukas träffade aldrig Jesus, vad man vet, men gjorde ett fantastiskt arbete med att komplettera de andra evangelierna genom att prata med vittnen 40 år efter korsfästelsen. Alla mindes inte rätt men bevisligen tillför Lukas bra information.
Citera
2023-09-23, 22:26
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
1. Det är inte du eller jag som bestämmer hur Gud borde vara i sin evigt heliga natur. Hans principer kan inte ändras bara för att vi tycker annorlunda. Varför tror du att det existerar tusentals olika läror och kyrkor? Människor vill leva som de tycker är rätt i deras ögon. "En väg kan synas rätt
för en människa,
men dess slut kan leda till döden.
" Står det skrivet.

2. Du missförstår mig.

3. Nej, det räcker inte "enligt mig" med att de enbart inte kommit till tro. De kanske inte ens hört eller haft möjlighet att ens läsa Evangeliet, etc.
Gud kommer därför att döma människor efter deras gärningar som tidigare nämnt.

Däremot, ligger man illa till om man fram till sin död har vägrat att omvända sig - när man visste väl. Vem kommer då att försvara mig? Brottslingen på korset var döende men omvände sig på riktigt och blev frälst.

Gud ser ingen glädje i den ogudaktiges död.
"Do I have any pleasure at all that the wicked should die?” says the Lord God, “and not that he should turn from his ways and live?" Ezekiel 18:23
Snårigt det här.

Gud dömer oss efter våra gärningar. Åtminstone om vi inte fått möjlighet att komma till tro. Men den som haft den möjligheten och ändå tycker att den här gudgrejen verkar rätt otrolig, denne kommer att dömas till evig pina även om denne bara gjort goda gärningar i sitt liv.

Korrekt uppfattat?
Citera
2023-09-24, 07:17
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ordet själ finns inte i dina bibelcitat. Fortfarande är den rätta läran att du blir en odödlig ande vid uppståndelsen, så om rövaren fick komma till paradiset så var det som odödlig ande genom uppståndelse.
Han fick komma till paradiset samma dag som han dog, sa Jesus. Alltså inte genom de dödast uppståndelse, vilken sker på den yttersta dagen som inte har inträffat än.
Citera
2023-09-24, 07:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns fler versioner.

På samma sätt smädade honom också rövarna som voro korsfästa med honom. — Matteus 27:44

Han som är Messias, Israels konung, han stige nu ned från korset, så att vi få se det och tro.» Också de män som voro korsfästa med honom smädade honom. — Markus 15:32

Lukas träffade aldrig Jesus, vad man vet, men gjorde ett fantastiskt arbete med att komplettera de andra evangelierna genom att prata med vittnen 40 år efter korsfästelsen. Alla mindes inte rätt men bevisligen tillför Lukas bra information.
"Det finns fler versioner", säger du, och avslöjar dig återigen som en bibelkritiker. Inte ens evangelierna tror du. Det är därför jag säger att du har en enmansreligion. Du har själv satt ihop en religion åt dig, och sitter själv och dömer vad som är Guds tillförlitliga ord.
O Store Gubbe!
Citera
2023-09-24, 07:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...Enligt Bibeln blir du en odödlig ande vid uppståndelsen (Luk 20:36).
Ordet ande står inte i Luk 20:36. Där sägs att de evigt frälsta fr.o.m. kroppens uppståndelse inte mer kan dö och därvidlag är lika änglarna. De är naturligtvis inte lika änglarna så att de skulle sakna kropp.
Senast redigerad av Calovius 2023-09-24 kl. 07:56.
Citera
2023-09-24, 08:58
Medlem
Citat:
Han fick komma till paradiset samma dag som han dog, sa Jesus. Alltså inte genom de dödast uppståndelse, vilken sker på den yttersta dagen som inte har inträffat än.
Han fick komma till paradiset, vilket inte är samma sak som himlen. Den första uppståndelsen börjar före de tusen åren. Rövaren sågs som den minsta i himmelriket och fick den lägsta belöningen (Matt 5:19).

Dindoo Nuffin, som mumlar nåt om betydelsen av ord.
Citera
2023-09-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ordet ande står inte i Luk 20:36. Där sägs att de evigt frälsta fr.o.m. kroppens uppståndelse inte mer kan dö och därvidlag är lika änglarna. De är naturligtvis inte lika änglarna så att de skulle sakna kropp.
De som uppstår får en kropp.

Nu undrar någon: »Hur uppstår de döda? Hurdan kropp har de när de kommer? 1Kor 15:35

De som.uppstår föds av Anden.

har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag. Apg 13:33

Jag i den sista meningen är Fadern, som kallas Anden (2Kor 3:17). Så du föds av Anden vid uppståndelsen.

Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Joh 3:6

Det som fötts av Anden ÄR ande, så en ande/ängel har en odödlig kropp. Ta inte fram versen där han visar sig för de med dörrar stängda. Han kan ha gått in i samma rum medan dörren var öppen innan han visade sig för de. Bevisar inte att en ande inte har en kropp, vilket helt enkelt är ett missförstånd och en förfalskning.
Citera
2023-09-24, 10:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Han fick komma till paradiset, vilket inte är samma sak som himlen. Den första uppståndelsen börjar före de tusen åren. Rövaren sågs som den minsta i himmelriket och fick den lägsta belöningen (Matt 5:19).
Dindoo Nuffin, som mumlar nåt om betydelsen av ord.
Paradiset är naturligtvis en himmelsk, välsignad tillvaro för själen tillsammans med Kristus, den som Paulus talar om när han talar om att bryta upp och vara med Kristus för evigt.
Citera
2023-09-24, 10:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
De som uppstår får en kropp.

Nu undrar någon: »Hur uppstår de döda? Hurdan kropp har de när de kommer? 1Kor 15:35

De som.uppstår föds av Anden.

har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag. Apg 13:33

Jag i den sista meningen är Fadern, som kallas Anden (2Kor 3:17). Så du föds av Anden vid uppståndelsen.

Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Joh 3:6

Det som fötts av Anden ÄR ande, så en ande/ängel har en odödlig kropp. Ta inte fram versen där han visar sig för de med dörrar stängda. Han kan ha gått in i samma rum medan dörren var öppen innan han visade sig för de. Bevisar inte att en ande inte har en kropp, vilket helt enkelt är ett missförstånd och en förfalskning.
Änglar är andar och har naturligtvis ingen kropp.
Citera
2023-09-24, 10:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Änglar är andar och har naturligtvis ingen kropp.
En ande är inte precis något förtunnat och svävande utan är nog betydligt mer robust än dig. Men din kropp är i denna värld och dina sinnen är inte vända mot andevärlden.

Du verkar inte förstå någonting av Matteus 25:31-48. Först efter domedagen får människor komma till Guds rike.
Citera
2023-09-24, 10:51
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, hur kan kristna tro att Gud torterar någon i evighet? Och dessutom, tro att kristna ska slippa de vedermödor som ska komma? Bara för att de med munnen uttalat trosbekännelser?

Bibeln kan faktiskt tolkas som att alla kommer att drabbas av den stora vedermödan och att helvetet är själens död.

Så vad är det för fel på vissa kristna? En del blir t.o.m. arga över argument mot den eviga plågan. Varför önskar de någon så ont?

Många teologer ger dig rätt. Annihilationism (svenskt ord ?) är föreställningen att de som inte uppnår frälsning istället annihileras (förintas) och alltså inte utsätts för evig pina.

Wikipedia har en bra artikel om detta, där bibelcitat både för och emot presenteras. Jag kan tycka att även de citat som sägs stärka idéen om ett helvete är ganska svaga och kan tolkas till förmån för annihilationism.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Annihilationism
Citera
2023-09-24, 11:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Många teologer ger dig rätt. Annihilationism (svenskt ord ?) är föreställningen att de som inte uppnår frälsning istället annihileras (förintas) och alltså inte utsätts för evig pina.

Wikipedia har en bra artikel om detta, där bibelcitat både för och emot presenteras. Jag kan tycka att även de citat som sägs stärka idéen om ett helvete är ganska svaga och kan tolkas till förmån för annihilationism.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Annihilationism
Det är min övertygelse.

Men jag börjar tro att vissa kristna har en traumatisk helvetesupplevelse bakom sig och ser det som sin plikt att varna för konsekvenserna av att inte tro och leva på ett sätt som just de de själva tror. Eftersom vi lever i Satans värld är risken för traumatiska upplevelser stor, vilket kanske inte bara styr vissa kristna utan också många andra: i Satans värld lyfter mobbarna medan de mobbade sjunker mot Satans helvete.

Därför är Jesus ord så viktiga. Den som lyssnat till hans ord behöver inte frukta hotet från honom som inte kan döda själen. Man behöver inte ens värja sig mot det onda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in