• 1
  • 2
2023-09-02, 09:15
Medlem
7hhhs avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1161054
Citat:
Ica har stora tekniska betalningsproblem under lördagsmorgonen. Problemen gäller både i appen, betalningar med Swish och i flera butiker.

Jag var och handlade nyss och folk sprang runt som yra höns. Dom förstod inte hur det kunde vara möjligt, att en digital elektronisk produkt som är bankkort skulle kunna ha tekniska problem och inte fungerar precis som dom alltid har gjort. Dessa fårskallar förstår inte att det här är inte första gången som bankkort slutar att fungera, långt ifrån! Detta händer ganska skrämmande frekvent nu!

Samtidigt så pågår ett fullskaligt krig mot kontanter. Folk som har kontanter blir ifrågasatta och vissa sträcker sig så långt att man baktalar kontanter till den grad att man anser att man enbart hanterar kontanter för kriminella syften. Bankomater försvinner, särskilt med insättningsfunktion.

Jag har alltid kontanter hemma, jag betalar ofta med kontanter och därför så handlade jag idag som vanligt medan ni dumma jävla hundar sprang runt i ren panik för att er lilla plastbit inte kunde hjälpa er. Skrattar bäst som skrattar sist!

Använd för all del vilka banktjänster du vill, men sluta kritisera kontanter! Sluta ta bort bankomater! Dom är nödvändiga för vårat samhälle!

Tycker ni att jag är en idiot som förmodligen är kriminell, eller vad har ni att säga om detta? Diskutera fenomenet att matbutiker plötsligt inte kan ta emot betalningar då och då och hur man bäst hanterar det.
Citera
2023-09-02, 09:28
Medlem
Om kassasystemet strular eller strömmen går tar dom inte emot kontanter heller, kontanter är inte ett hail mary, fullständigt beroende av fungerande datasystem hur man än gör.
Citera
2023-09-02, 09:41
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Om kassasystemet strular eller strömmen går tar dom inte emot kontanter heller, kontanter är inte ett hail mary, fullständigt beroende av fungerande datasystem hur man än gör.

Man kan faktiskt ta fram penna, papper och miniräknare (allt sådant säljs på ica) och räkna för hand. Så kan kommersen fortsätta om än knaggligt. Sedan matar man in allting i systemet när strömmen mm kommer tillbaka.
Citera
2023-09-02, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Jag var på en frukt- och grönsaksmarknad för ett par år sen då all ström plötsligt stängdes av. Vi med kontanter fick köpa på oss det vi behövde medan de med endast kort fick gå tomhänta.
Citera
2023-09-02, 10:06
Medlem
Säkert någon som tröttnat på ICA-handlarnas girighet som iscensatt det här "haveriet". Hoppas det tar tid innan man lyckats åtgärda problemen.
Citera
2023-09-02, 10:28
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Kom nyss från ICA, det gick inte att blippa kortet men stoppade jag in det så fungerade det.
Det var nog ca: 15 minuter sen så det kanske hände mera sen.
Edit: Samma som för alla före mig och den efter i kön. Stoppa in kortet fungerade.
Citera
2023-09-02, 10:37
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Tack svensk idiot politik.
Swish och bank id är privata aktörer.

Gör ryssen verklighet av sina hot och vi är utan el i tex 2-3 dagar har vi ingen möjlighet att köpa mat.

Ingen har kontanter längre och nu går det inte sens att betala räkningar NÅGONSTYANS med kontanter.

Varför gör politikerna det svårare att leva i samhället konstant?
Citera
2023-09-02, 10:37
Medlem
Förr kunde man ju även betala offline, dvs transaktuonen sparades och skickades till banken senare. Det var ju det som skiljde visa och mastercard från visa electron och maestro, de senare gick bara att betala online.

Minns att det fanns två olika ICA Kort också, ett med kredit och ett "ICA Kort Online" som man bara kunde betala med insatta pengar.
Citera
2023-09-02, 10:40
Medlem
vichy6s avatar
Jag vill veta vem som tar ansvar om en storskalig attack mot banker och swish sker 27-31 och ingen kan betala räkningar.
Citera
2023-09-02, 10:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Krånglar redan nu men tänk vad som kan hända om CBDC finns i stor skala dvs digitala luftpengar och kontanter är borta helt.

Folk skulle få panik efter dag 3 utan att kunna betala för varor etc. Det går att utnyttja systemet till svält kaos upplopp och annat.

Ooops! Den digitala varianten är fryst, vad gör du? ” kontroll kommer att utnyttjas via detta system. Så värde som guld etc är vägen ut från detta system. Ingen ränta kommer tas ut och länders skulder avskrivs då lånen, skulderna bankkartellerna satt länderna i är byggda på luft.

Mänskligheten kommer att klara sig men vi blir tvungna att ta oss ifrån detta trasiga finansiella system som vi är slavar under.
Visst vi är där vi är och det finns inget vi kan göra för att stoppa det.

Som enskild är det bästa att skaffa en stuga i Norrlands inland med lite skog och nära till vatten. Preppa lite och se till att ha vapen och fiskeutrustning m.m.
Citera
2023-09-02, 10:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Man kan faktiskt ta fram penna, papper och miniräknare (allt sådant säljs på ica) och räkna för hand. Så kan kommersen fortsätta om än knaggligt. Sedan matar man in allting i systemet när strömmen mm kommer tillbaka.
Den hanteringen skulle kosta butiken betydligt mer än att bara stänga för dagen.
Citera
2023-09-02, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Kom nyss från ICA, det gick inte att blippa kortet men stoppade jag in det så fungerade det.
Det var nog ca: 15 minuter sen så det kanske hände mera sen.
Edit: Samma som för alla före mig och den efter i kön. Stoppa in kortet fungerade.
Det köpet godkändes då lokalt av chippet, ett kontaktlöst chip köp måste gå online. kolla på kvittot 2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in