• 1
  • 2
2023-08-28, 17:55
Medlem
Hej,
Jag har äntligen lite pengar över sedan många år med bostadsköp, inredning, resor osv som tagit upp allt. Vart rekommenderar ni att jag placerar dem? ca 15.000 över denna månad. Jag vill låsa in dem långsiktigt.
Citera
2023-08-28, 18:41
Medlem
Om de 15 000 är dina besparingar ska du väl inte göra nånting med dem. Är början på en buffert om nåt skit händer.
Citera
2023-08-28, 18:42
Medlem
TonyBergmans avatar
Köp investor
Citera
2023-08-28, 18:52
Medlem
Bobbalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbj
Hej,
Jag har äntligen lite pengar över sedan många år med bostadsköp, inredning, resor osv som tagit upp allt. Vart rekommenderar ni att jag placerar dem? ca 15.000 över denna månad. Jag vill låsa in dem långsiktigt.

15k är ingenting. Ha dom som extrapengar till nöjen och om skit händer
Citera
2023-08-28, 18:53
Medlem
Citat:
Hej,
Har du redan en buffert för oförutsedda händelser?

(Bilen/frysen/diskmaskinen/värmepumpen etc pajar, eller du blir långtidssjukskriven/arbetslös etc)

Man ska ha sisådär 3 månadslöner helt likvida dvs pengarna tillgängliga på dagen.

När ovanstående är fixat kan du börja handla högriskaktier.
Citera
2023-08-28, 19:04
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Vad har du för nytta av pengarna om du dör? pengar är till för att spendera så länge man lever.

För att undvika att bli hemlös i framtiden? Pensionen kommer inte ens täcka min hyra trots 50 års heltidsarbete med tjänstepension. Om man tror sig bli äldre än 70-75 bör man spara vartenda öre. Annars får man spendera dagarna på centralstationen och nätterna på nattbussarna som pensionär. Staten skiter fullständigt i etniska svenskar.
Senast redigerad av Juristen08 2023-08-28 kl. 19:10.
Citera
2023-08-28, 19:08
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbald
15k är ingenting. Ha dom som extrapengar till nöjen och om skit händer

15 tkr kan de flesta svenskar inte spara ihop knappt.
Citera
2023-08-28, 19:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Hej,

När du säger 15.000 över denna månad, är det ungefär så varje månad, eller är det totalt?
Citera
2023-08-28, 19:20
Medlem
Antedeluvians avatar
Hej,

Vilken kul sits du är i, och visst är det en fantastiskt frihetskänsla? Att känna sig medelklass äntligen : ).

Jag råder dig att inte bli tagen av spardjävulen, ty han har tagit många liv.
Citera
2023-08-28, 19:24
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
15 tkr kan de flesta svenskar inte spara ihop knappt.
Hur många kan ens räkna till 15000?
Citera
2023-08-28, 19:24
Medlem
Shuffless avatar
Skit i alla idioter som säger åt dig att spendera det. När du verkligen vill göra något så kommer du ha råd, resor, bil ny bostad, vad som helst. Medan de sitter deprimerade i deras etta för att de konstant slösar sina pengar på koks, horor och billys pizzor. Jävla losers.

Om du vill skydda värdet mot inflation och spara köp ädelmetaller, silver & guld. Vill du ta lite risker och få mer avkastning? Kör på crypto som du kan staka. Går utmärkt att kombinera.
Citera
2023-08-28, 19:28
Medlem
Börsen är för svajig så stoppa in de på ett räntekonto. Hade jag gjort samma sak med mina pengar så hade jag haft mer kvar på kontot idag än vad jag har i aktier idag. Inte kul att se månadslöner försvinna på någon vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in