2023-08-28, 19:29
Medlem
urress avatar
Avanza eller ett sparkonto med bra ränta.
Citera
2023-08-28, 19:36
Medlem
Om du har lång sparhorisont så är nästan det enda vettiga att dra in dom på börsen
Citera
2023-08-28, 19:48
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urres
Avanza eller ett sparkonto med bra ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Om du har lång sparhorisont så är nästan det enda vettiga att dra in dom på börsen

Håller med.
Det är inte mycket annat som är så lätt att sätta in/ta ut, och samtidigt tjäna pengar på det.
Citera
2023-08-28, 19:50
Medlem
Onanisten88s avatar
”Spara långsiktigt ” det funkar inte så du måste ha minst 1000 000 kr för att du ska tjäna något. Köp kaka för 4000 sen sälj resten och 6000 kr vinst
Citera
2023-08-28, 19:54
Medlem
Indexfonder. Ex lf global, ava zero. Skulle även säga att bitcoin&eth är en trevlig långsiktig investering.
Citera
2023-08-28, 20:06
Medlem
15000 räcker till någon resa eller 4 bra fälgar till bilen. Inget man kommer långt med om man investerar.
Citera
2023-08-28, 20:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra fortsätt så, så har du om tio år 2 600 000 kr (minus avgifter och inflation) om sju procents årlig uppgång, tex på börsen.
Citera
2023-08-28, 20:37
Bannlyst
Jag skulle placera pengarna hos @krukflenz via Revolut, pengarna kommer gå till dekadens, ladd och prostituerade kvinnor tills en massiv hjärtinfarkt inträffar, bildbevis kan ordnas!

Med det sagt, börsen är svajig, men krig är populärt just nu och SAAB´s vapensystem får stora framgångar nere i Ukraina, kan det var läge att se över något krigsrelaterat, gärna förbrukningsvaror som går åt i stor mängd...
Citera
2023-08-28, 20:44
Medlem
Om du behöver fundera på vad du ska köpa, så ska du inte köpa något alls. Investera. Fonder, aktier eller sparkonto med vettig ränta.
Citera
2023-08-28, 20:51
Medlem
Mitt tips är att du öppnar ett konto i tex en tysk bank, så du kan ha dina pengar i euro: svenska kronan har tappat mycket i värde de senaste 10 åren (källa), och inget ser ut att hejda raset. Därmed är det klokt att köpa någon utländsk valuta för pengarna, om den utländska valutan är stabilare än svenska kronan.

Jag själv har ett konto med en bank som heter N26. Jag skötte kontoöppnandet via mobilen, och använder bankappen för allt. Jag kan skicka pengar från mitt inhemska konto till det tyska kontot, och pengarna är framme en dag eller två senare. Jag lär tappa något i valutaväxlingen, eftersom jag måste skicka euro till kontot, men det tar jag igen på att svenska kronan fortsätter tappa i värde.

Om du inte gillar N26 finns det alternativ, tex Revolut. Vad jag har förstått kan du ha ett konto med vilka valutor du vill hos dem. Och att "fylla på" med pengar där är enklare än hos N26: jag beställer en "betalning" från mitt ordinarie plastkort, och pengarna är framme inom någon minut.

Med båda dessa banker har jag tillgång till pengarna via plastkort som funkar att använda IRL och på nätet.
Citera
2023-08-28, 21:14
Medlem
geir44s avatar
Köpa vingar...?
Citera
2023-08-28, 21:50
Medlem
Droger är alltid en bra investering. Dels så slipper fundera på din frågeställning, och dels kommer du att ha kul för pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in