Mitt tips är att du öppnar ett konto i tex en tysk bank, så du kan ha dina pengar i euro: svenska kronan har tappat mycket i värde de senaste 10 åren (
källa), och inget ser ut att hejda raset. Därmed är det klokt att köpa någon utländsk valuta för pengarna, om den utländska valutan är stabilare än svenska kronan.
Jag själv har ett konto med en bank som heter N26. Jag skötte kontoöppnandet via mobilen, och använder bankappen för allt. Jag kan skicka pengar från mitt inhemska konto till det tyska kontot, och pengarna är framme en dag eller två senare. Jag lär tappa något i valutaväxlingen, eftersom jag måste skicka euro till kontot, men det tar jag igen på att svenska kronan fortsätter tappa i värde.
Om du inte gillar N26 finns det alternativ, tex Revolut. Vad jag har förstått kan du ha ett konto med vilka valutor du vill hos dem. Och att "fylla på" med pengar där är enklare än hos N26: jag beställer en "betalning" från mitt ordinarie plastkort, och pengarna är framme inom någon minut.
Med båda dessa banker har jag tillgång till pengarna via plastkort som funkar att använda IRL och på nätet.