• 3
  • 4
2023-08-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkbarOsman
I det här fallet handlar det om att mäklaren kan lämna "initialerna" av de andra budgivarna

Ja, det är ändå mer än vad de är skyldiga. Mäklaren skulle lika gärna kunna kalla dem budgivare 1, 2 och 3.

När du vunnit ska du kunna få veta mer.
Citera
2023-08-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och då säger t ex mäklarens polare "Ja, jag budade på det objektet". Hur vet du nu något mer än innan?

Ja systemet är inte perfekt, men man skulle kanske kunna begära in lånelöfte eller den garanti den vidarebefordra lämnat gentemot mäklaren för att se om det är hyfsat seröst iallafall.

Men som du säger det sker nog en del fuffens, detta skulle dock inte motverkas av att budgivarna vet varandras uppgifter under budningen.
Citera
2023-08-25, 16:15
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Mäklaren som jag har tänkt att köpa bostad genom vill enbart lämna kort information om de andra budgivare som fanns. Är det normalt eller kan man kräva fullständig information?

Det är normalt, full info får du när du köper bostaden.
Citera
2023-08-25, 17:51
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Så har de flesta mäklare gjort de senasta 10-åren"

TRAMS!

Du har absolut ingen aning om vad de flesta mäklare gör eller har gjort de senaste 10 åren.

Att du känner en oärlig fastighetsmäklare betyder ingenting i sammanhanget.

Tyvärr, vi är många som träffat ”konstiga” mäklare. Javisst, det finns ärliga och korrekta mäklare. Men flera jag mött när jag gett bud har en något ovanlig syn på etik.

Mäklare skall ju enligt deras egna etiska regler vara opartisk i en affär och även beakta köparens intressen. Men säljaren betalar mäklarens arvode då det är en del av köpeskillingen. Alla inser då att köparen är i underläge.

Egentligen har de nu vanliga dolda budgivningarna och möjligheten att ge bud utan att tvingas köpa en fastighet orsakat mycket tveksamheter.

Förr var det vanligare med öppna budgivningar eller skriftliga slutgiltiga bud från början som öppnades med mäklaren och säljaren närvarande. Men dolda bud som många använder nu ger förmodligen högre priser~högre vinst för mäklaren.

Men med det nuvarande systemet med dolda bud är det kanske bäst att anpassa sig till omgivningen. Undvika de värsta mäklarna, bara köpa med kända stora mäklarföretag. Eller kanske börja agera som skummisarna. Ge ett mycket högt bud så att man vinner. Se till att få tillgång till fastigheten innan köpeavtal förhandlats. Sedan blrja krångla. Hitta fel och gnälla. Tjats och driva ned priset så att köpet blir billigare. Då du redan har tillgång till fastigheten brukar många säljare och mäklare ge med sig.

Så här agerar en del msrdrömsköpsre, som dr. Brasa, som köpte och försökte bränna ned Harry Scheins hus.

Men vi som har svårt för denna parasitstil undviker göra affärer med dessa köpare och mäklare!
Senast redigerad av BorgeH 2023-08-25 kl. 17:55.
Citera
2023-08-25, 20:38
Medlem
Citat:
Mäklaren som jag har tänkt att köpa bostad genom vill enbart lämna kort information om de andra budgivare som fanns. Är det normalt eller kan man kräva fullständig information?
Kan de inte ha med gdpr att göra?

Det räknas som känslig information. Men samtidigt hur vet man som köpare att det inte är bulvaner inblandade
Citera
2023-08-25, 20:53
Medlem
mäklare ljuger och fifflar, deras polare brukar vara med på budgivningen. självklart man inte tjallar på sina polare
Citera
2023-08-25, 21:51
Bannlyst
Det är något fuffens om de inte vill lämna fullständig info om budgivare, det bör de göra enligt de mäklare jag har haft kontakt med tidigare i mitt liv
Citera
2023-08-25, 22:29
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Problemet är givetvis falska bud

Mäklaren har väl kontroll på buden och visar dem för köparen när allt är klart.
Har aldrig hört att man talar om för de som budar vilka som budar mot en. Har för mig att det inte är ok att gå ut med vilka som budar och att alla har rätt att buda anonymt under budgivningen.

Sedan när allt är klart ska man givetvis få alla uppgifter.
Senast redigerad av Krickedixan 2023-08-25 kl. 22:33.
Citera
2023-08-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Så det du egentligen säger att du tycker man ska acceptera falska bud bara man har möjligheten att betala mer? Vill du betala tusentals, kanske hundratusentals kronor mer än vad du egentligen behöver? Det tror jag ingen annan vill.
Vad spelar det för roll att man får några namn? Dessa kan ju låtsas att de vill köpa huset.
Citera
2023-08-25, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Mäklaren har väl kontroll på buden och visar dem för köparen när allt är klart.
Har aldrig hört att man talar om för de som budar vilka som budar mot en. Har för mig att det inte är ok att gå ut med vilka som budar och att alla har rätt att buda anonymt under budgivningen.

Ja och det är ett problem. Inte många länder som har samma system vad jag vet

Men jag svarade någon som verkar tycka att man inte behöver bekymra sig om buden utan bara betala
Citera
2023-08-26, 07:03
Medlem
Citat:

En mäklare blev varnad för att ha lämnat ut fullständig infirmation:
https://www.dagensjuridik.se/aktuell...kulant-varnas/
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här