• 1
  • 2
2023-08-24, 21:11
Medlem
Mäklaren som jag har tänkt att köpa bostad genom vill enbart lämna kort information om de andra budgivare som fanns. Är det normalt eller kan man kräva fullständig information?
Citera
2023-08-24, 21:15
Medlem
Krösus Sorks avatar
Vet inte vad du menar med "kort information", men standard är namn, någon form av kontaktuppgift och vilka bud denne har lämnat.
Citera
2023-08-24, 21:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Mäklaren har väl inte såna skyldigheter till diverse budgivare, bara till säljaren https://fmf.se/budgivning/ ... och den som köpte.
Citera
2023-08-24, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vet inte vad du menar med "kort information", men standard är namn, någon form av kontaktuppgift och vilka bud denne har lämnat.

I det här fallet handlar det om att mäklaren kan lämna "initialerna" av de andra budgivarna
Citera
2023-08-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkbarOsman
Mäklaren som jag har tänkt att köpa bostad genom vill enbart lämna kort information om de andra budgivare som fanns. Är det normalt eller kan man kräva fullständig information?

Varför skulle mäklaren lämna ut full information om olika budgivare till andra än möjligtvis säljare och köpare? Om jag budar på en bostad skulle jag inte uppskatta om andra budgivare fick reda på vem jag är, då de inte har med det att göra. Vidare skulle det ju kunna innebära vissa risker.
Citera
2023-08-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork

Aldrig hört talas om någon sådan standard och törs påstå att du gissar utan att ha en aning.
Citera
2023-08-24, 22:33
Medlem
Vad är problemet? Bjud inte mer än du villl betala för objektet.
Citera
2023-08-24, 22:38
Medlem
Problemet är givetvis falska bud
Citera
2023-08-24, 22:48
Medlem
Megaforces avatar
Budgivningen sker under sekretess och uppgifterna får bara lämnas ut efter att köpekontraktet är skrivet.
Citera
2023-08-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Budgivningen sker under sekretess och uppgifterna får bara lämnas ut efter att köpekontraktet är skrivet.

Och då enbart till köpare/ säljare, inte till övriga budgivare eller annan.
Citera
2023-08-24, 23:13
Citat:
Ursprungligen postat av AkbarOsman

Det normala är information om bud, ett namn möjligen men inte kontaktuppgifter till andra budgivare.

Vissa försäljningar hålls helt konfidensiellt och då får man inte ens en budhistorik. Det gäller t.ex. ofta vid försäljning av gårdar ich lantbruk.

Tänk på att det alltid är säljaren som avgör vem som ska få köpa - inte mäklaren.
Citera
2023-08-24, 23:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Och då enbart till köpare/ säljare, inte till övriga budgivare eller annan.

Dock om det är offentlig auktion så kan buden vara offentliga. Är det auktion med anbud så är de hemliga tills auktionen är avslutad. Det är alltså olika regelverk beroende på om det är en mäklare eller auktionsförrättare som håller i försäljningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in