2023-08-25, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Så man är säker på att inte säljarens polare shillar upp priset.

Men man får namn osv på de andra budgivarna efter man avslutat köpet, då kan man kontrollera att allt gått rätt till, har det inte det kan man vidta åtgärder.
Citera
2023-08-25, 08:44
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Men man får namn osv på de andra budgivarna efter man avslutat köpet, då kan man kontrollera att allt gått rätt till, har det inte det kan man vidta åtgärder.
Då undrar jag vad TS problem är.
Citera
2023-08-25, 09:03
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Så man är säker på att inte säljarens polare shillar upp priset.

Ja, ibland kan man misstänka att mäklarna är i maskopi med en köpare. Det vanliga är dock att de själva (mäklarens bulvan) vill komma över fastigheten till lågt pris. Den kan då annonseras ut slarvigt eller beskrivas ofördelaktigt.

Att trissa upp budgivningen gör de flesta mäklare annars. De har ju procent på priset. Det är ibland ett jävla tjat om att ”skall du inte möta det sista budet”.

Jag har också varit med om budgivning där det varit klart från början vem som skall få köpa. Inget sas från början, men jag kände köparen och han berättade efter köpet. Orsaken till utannonseringen var att få fram det rätta värdet på fastigheten. Rätt smart egentligen.

Om man misstänker att det hela är riggat kan man på pin jävelskap vara med och driva upp priset ett tag. Bud på fastigheter är inte bindande, så det går att krypa ur senare.

Nej, mäklare är ett konstigt släkte. Tyvärr är inte alla seriösa. Det bästa är att bestämma sig från början för sitt maxbud och bara gå dit i budgivningen. Att inte låta sig stressas vidare av mäklaren. Vill någon annan betala för mycket så låt dem göra det.
Citera
2023-08-25, 09:20
Medlem
Gaffelpärms avatar
Man får alla budgivare med riktiga namn när man köpt fastigheten. Fram tills dess kan man använda sig av figurerade namn (mäklaren har dock det riktiga).
Säljaren väljer själv vem som ska få köpa så det innebär inte alltid att det är den som lagt högst bud även om det till 99% brukar vara det.
Jag hade dock dragit öronen åt mig om jag som näst högsta budgivare får köpa istället för högsta. Då luktar det fiiiiissshy.
Citera
2023-08-25, 09:25
Medlem
YouthOfNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkbarOsman
Mäklaren som jag har tänkt att köpa bostad genom vill enbart lämna kort information om de andra budgivare som fanns. Är det normalt eller kan man kräva fullständig information?

Har själv varit med om liknande, det är för de använder en bulvan och det är DEM SJÄLVA som trissar upp priserna...

i.e du bjuder mot mäklaren själv som helt enkelt pumpar upp priset så mycket han kan till du ger upp/han når en nivå där han tycker han tjänat en bra slant.

Om du plötsligt skulle säga "budstop" så kommer de ofta tillbaks och oj-ar sig "oj då nä han som bjöd över är faktiskt en speciell person så säljaren kan ta ditt näst högsta istället "

Så har de flesta mäklare gjort de senasta 10-åren, har lite insider kontakter
Citera
2023-08-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkbarOsman
Mäklaren som jag har tänkt att köpa bostad genom vill enbart lämna kort information om de andra budgivare som fanns. Är det normalt eller kan man kräva fullständig information?

Du har inte rätt att få "fullständig" information , men du har rätt att få en budlista med lagda bud då är det oftast med initialer på budgivarna. För att lämna ut fullständiga uppgifter krävs medgivande av övriga budgivare enligt gdpr.
Citera
2023-08-25, 10:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Falsk budgivning granskar en revisor...ingen mäklare skulle riskera det.

Var har du fått det ifrån?
Vilken/vems revisor?
Hur går granskningen till?
Definiera revisor.
Senast redigerad av trottwell 2023-08-25 kl. 10:39.
Citera
2023-08-25, 10:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Har själv varit med om liknande, det är för de använder en bulvan och det är DEM SJÄLVA som trissar upp priserna...

i.e du bjuder mot mäklaren själv som helt enkelt pumpar upp priset så mycket han kan till du ger upp/han når en nivå där han tycker han tjänat en bra slant.

Om du plötsligt skulle säga "budstop" så kommer de ofta tillbaks och oj-ar sig "oj då nä han som bjöd över är faktiskt en speciell person så säljaren kan ta ditt näst högsta istället "

Så har de flesta mäklare gjort de senasta 10-åren, har lite insider kontakter

"Så har de flesta mäklare gjort de senasta 10-åren"

TRAMS!

Du har absolut ingen aning om vad de flesta mäklare gör eller har gjort de senaste 10 åren.

Att du känner en oärlig fastighetsmäklare betyder ingenting i sammanhanget.
Citera
2023-08-25, 10:47
Medlem
Citat:
Då undrar jag vad TS problem är.

Jag med, man skulle kunna anta att TS vi ha informationen för att kunna bedöma sin motbudgivares ekonomi, eller eventuellt förhandla/hota dem?
Citera
2023-08-25, 11:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
HUR? Hur kontrollerar man det?
Citera
2023-08-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
HUR? Hur kontrollerar man det?

Man kan ringa de andra budgivarna och fråga, eller maila/brev.

Via ombud om man är riktigt osäker, då kan även jäv osv undersökas.
Citera
2023-08-25, 12:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Man kan ringa de andra budgivarna och fråga, eller maila/brev.

Via ombud om man är riktigt osäker, då kan även jäv osv undersökas.
Och då säger t ex mäklarens polare "Ja, jag budade på det objektet". Hur vet du nu något mer än innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in