2023-08-23, 10:42
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhona16
Du är en pajas. Tjuvar i trapphus nedkämpas med fördel med pistol inte repetergevär. Och någon jävla polis ska inte ha något att säga till om hurvida jag köper en pistol eller inte.

Pistol kan man även bära i områden där negrerna brukar råna folk, istället för att gå omkring med en jävla hagelbock över axeln. Som man fått på nåd av någon jävla statsbyråkrat.

Går man omkring med sin hagelbock så ryker såklart licensen för fittorna i polisen har kissat ner sig.
Jaha, du bor i tättbebyggt område. Då faller ju dina argument helt. Dina grannar kan ringa polisen i stället för att bilda medborgargarden.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-08-23 kl. 10:44.
Citera
2023-08-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Ändå rätt intressant att man vågar komma med ett sånt förslag i ett land där man inte ens får bära en helt vanlig morakniv i fickan. Han vågar sticka ut huvvudet och ta första smällen så att säga.
Jag har varken twitter eller andra sociala plattformar men kan tänka mig att vågorna går höga där just nu. Ett bra förslag gällande terrorim men mindre bra gällande gängkriminalitet.
Gängkriminella skjuter ju ihjäl varandra, finns väl ingen anledning att laglydiga medborgare ska riskera sitt eget liv för att stoppa den utvecklingen.
Det får polisen sköta.
Att låta ostraffade civila laglydiga medborgare bära handeldvapen i kombination med löpande utbildning och skjutprov låter som ett intressant förslag.

Ja det är minst sagt modigt att komma med detta förslag. Jag misstänker att herren bara kommer få skit för det, men jag uppskattar hans engagemang.

Jag tror starkt på individens rätt till försvar, så att låta laglydiga medborgare bära vapen är inte konstigt i mina ögon.
Citera
2023-08-23, 10:44
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ser inte vad du menar.

Idag finns det ingen rätt för civila att bära vapen för skydd. Om du menar den teoretiska licensen för självskydd så är det inte en allmän rätt att få bära vapen utan främst för civilanställda i vissa myndigheter som ska få bära vapen. Ex personskyddare eller operativa i ekobrottsmyndigheten.

Plus så är det inte obligatoriskt att lära sig juridik och lära sig handhavande av vapen för en sån licens.
Vilken del av Josef Franssons förslag innefattar en rätt av det slag du nämner? Vad jag kan se vill han inte införa någon rätt för alla civila att bära vapen, utan bara för dem som uppfyller vissa krav.
Citera
2023-08-23, 10:45
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigSvensk
Ja det är minst sagt modigt att komma med detta förslag. Jag misstänker att herren bara kommer få skit för det, men jag uppskattar hans engagemang.

Jag tror starkt på individens rätt till försvar, så att låta laglydiga medborgare bära vapen är inte konstigt i mina ögon.

Om Schweizarna får det, borde vi också få göra det. Annars är det ju orättvist😅
Citera
2023-08-23, 10:50
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
Vilken del av Josef Franssons förslag innefattar en rätt av det slag du nämner? Vad jag kan se vill han inte införa någon rätt för alla civila att bära vapen, utan bara för dem som uppfyller vissa krav.

Exakt! Kravet kommer till slut bli som ett nålsöga, där endast de med militär utbildning får rätt att bära vapen.

Pöbeln, dvs knarkare, supare eller annat löst WT/PK-pack kommer att uteslutas från de privilegierna.
Citera
2023-08-23, 10:52
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad skulle det vara för slags ”utbildning” om jag får fråga? Hela förslaget faller ju om vanliga svenskar inte kan skaffa vapen pga för höga krav.

Ingen aning om hur den skulle se ut i detalj, men att kräva en utbildning ser jag som självklart. Man ska veta hur man handskas med ett vapen på ett säkert sätt precis som man ska veta hur man framför en bil.

En utbildning är knappast att ställa för höga krav. Det lär inte handla om en flerårig högskoleutbildning direkt. Bara se på dagens jägarexamen. Knappast något man som normalbegåvad kan misslyckas med, men det faller ofta på intresse och engagemang om man inte seriöst tänker jaga.
Citera
2023-08-23, 11:03
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ingen aning om hur den skulle se ut i detalj, men att kräva en utbildning ser jag som självklart. Man ska veta hur man handskas med ett vapen på ett säkert sätt precis som man ska veta hur man framför en bil.

En utbildning är knappast att ställa för höga krav. Det lär inte handla om en flerårig högskoleutbildning direkt. Bara se på dagens jägarexamen. Knappast något man som normalbegåvad kan misslyckas med, men det faller ofta på intresse och engagemang om man inte seriöst tänker
jaga.

Tippar på att Försvarsutbildarna kommer behöva rekrytera.
Citera
2023-08-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad skulle det vara för slags ”utbildning” om jag får fråga? Hela förslaget faller ju om vanliga svenskar inte kan skaffa vapen pga för höga krav.

Ja och sen om fler vapen finns så finns nog möjligheten för dessa ungdomar att få tag i det utan utbildning - kommer inte gå att kontrollera lika mycket som vi inte kan kontrollera dom vapen som finns ute nu
Citera
2023-08-23, 11:05
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Exakt! Kravet kommer till slut bli som ett nålsöga, där endast de med militär utbildning får rätt att bära vapen.

Pöbeln, dvs knarkare, supare eller annat löst WT/PK-pack kommer att uteslutas från de privilegierna.

Det hoppas jag verkligen, det är ju detta patrask som förslaget antyder att vi skall skydda oss mot…
Citera
2023-08-23, 11:10
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Fler människor skulle bli skjutna, skulle bli som i USA!

Då får du läsa på lite om USA, då du uppenbarligen inte vet vad du pratar om. Vapenvåldet är minst i vapentäta stater med generös lagstiftning om att bära vapen, och störst i stater eller städer som närmast reflekterar svenska vapenlagar.

Tjeckien har, idag, och har i många år haft lagar som möjliggör bärande av vapen för enskilda civila, med mer än 300 000 utfärdade sådana tillstånd (ur minnet), och de har halva mordfrekvensen jämfört med Sverige.
Citera
2023-08-23, 11:12
Medlem
scraftys avatar
När man har kollat för mycket på John Wick.
Citera
2023-08-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Ja jag tror att den som beväpnar sig inte hoppas på att få använda vapnet. Det kommer att bli en extrem otrygg tillvaro när och om människor börjar gå runt och skjuta efter folk som ser misstänkta ut. Hur bevisar man att en skjutning är befogad? Var går gränsen? Alltså, enligt lag då menar jag.
Är en barnvåldtäkt tillräcklig för att skjuta någon till döds? Det ger väl bara fängelse i max 6 år idag? Ja, jag vet inte vart gränsen går där vi kan rättfärdiga en dödsskjutning faktiskt.
Dessa svenskar har redan tillgång till både bilar och knivar(och så har vi dessutom en otrolig mängd jägare med vapen redan), men inte fan har vi en massa terrordåd för det..

Ditt hat för Sverige och svenskar verkligen genomsyrar dina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in