2023-08-22, 19:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Som sagt, det är en del av deras livsstil - och inte fan kan de hantera det i alla fall.

Det kan de ju alldeles uppenbarligen göra, då de mest vapentäta staterna per capita också är de stater med minst andel vapenvåld och skjutvapenmord/dråp per capita.

Det är de städer, stater eller county med mest svensk-lik vapenlagstiftning som också har högst antal vapenbrott i hela USA, med mycket god marginal. St Louis (Illinois), Baltimore, Detroit, Cleveland (Ohio), Chicago, Los Angeles, New York, alla med tuffare till mycket tuffare vapenlagar än i de vapentätaste staterna, men också med hundratals till flera tusentals procent högre vapendödlighet.
Citera
2023-08-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxomophon
Att kriminella alltid får tag i vapen är det som skiljer dem från vanligt folk, och risken att hamna i eldstrid inne i ett fullsatt köpcentrum är inget som stoppar en brottsling på väg att utföra att kontraktsmord, det dödar bara oskyldiga förbipasserande. Men du skulle förstås ha blivit En Riktig Hjälte om du varit där och haft vapen? Pangat skurken? Jesus.

Personligen har jag växt upp med mycket god tillgång till vapen (jakt, tävlingsskytte och militärt) och tvekar inte för ett ögonblick att säga att en vanlig Svensson inte ska ha access till sånt. Vapeninnehav kräver gott förstånd och ett ansvarstagande utöver det vanliga, och det är inget folk i allmänhet är utrustade med.
Vapenträning (handhavande, vård och skjutning) får man i värnplikten, därtill även på automatvapen. Själv har jag mer utbildning än så. Man måste naturligtvis vara ostraffad och ha en utbildning på sitt vapen. Några vanliga Svensson kommer aldrig ha vapen då de tänker som ett offerlamm.

Som sagt, går det en galning lös så är det bara någon med vapen som kan stoppa den. Ty, den låter inte bli att skjuta bara för att folk är obeväpnade. 50 personer, än så länge, får sätta livet till för skjutningar om året i Sverige och ingen kan/får stoppa en pågående skjutning.

Polisen ska vi inte räkna med då de sällan är närvarande och är de det så knäböjer de hellre än skjuter. Bara att titta på USA som ex, stater med hårdast vapenlagar har flest döda per år. Sverige är på samma vis helt på fel väg och skyddar brottslingarna. Ont måste man fördriva med ont.

Att skydda sig själv och sin familj måste vara en grundläggande rättighet i en demokrati!
Citera
2023-08-22, 19:11
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseHansonn
mkt god ide,vi har kommit till en brytpunkt nu, där sverige inte är som det skall.
beväpning av laglydiga medborgare utgör en stark kraft i samhället.
Hur då?
Citera
2023-08-22, 19:13
Moderator
T-80Us avatar
Förslaget i sig är alldeles utmärkt, det gäller bara att det införs under sådana former att det går att ha viss koll på saker och ting. En vuxen människa som kan anförtros att köra fordon på allmän väg, eller att rösta i allmänna val, göra värnplikt eller söka till polishögskolan med en godkänd ansökan, kan också bära en pistol eller revolver.

Rädslan för att det ska uppstå eldstrider med gäng, eller att stackars Achmed (16) som försöker rånpissa lille Erik (11) i munnen råkar bli skjuten, är argument som lämnar mig kall.

Argumentets innehavare anser alltså att det går fint att låta gängen sprida skräck med sina ryska pistoler, avsågade hagelgevär, och bulgariska AKM, eller att lille Erik blir rånpissad i munnen, men att laglydiga, fria och balanserade människor bär vapen, med vilket man kan stoppa Achmed från att rånpissa elvaåringar i munnen, är en fruktansvärd styggelse. Achmed kan ju, gråt och tandagnisslan, faktiskt dööö! Det handlar om baaarn!

Nej, sådana människor, som hellre ser svenskar som inte kan freda sig mot de rovdjur vi importerat, är inte värda så mycket som en liten kopp piss från Afrika.

Det enda jag vill reservera mig mot är att jag inte anser att dolt bärande är någonting vi bör eftersträva. De som får tillstånd att bära, ska göra det öppet eller semi-öppet (d.v.s. att om kavajen eller jackan döljer vapnet i bälteshölster, så är det okej om kavajen eller jackan ska bäras på det sättet. Däremot bör vi inte tillåta att man döljer vapen i handväskor, ryggsäckar, hölster gjorda för att bära vapen dolt, eller nedstuckna i skodon, exempelvis.
Citera
2023-08-22, 19:14
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vapenträning (handhavande, vård och skjutning) får man i värnplikten, därtill även på automatvapen. Själv har jag mer utbildning än så. Man måste naturligtvis vara ostraffad och ha en utbildning på sitt vapen. Några vanliga Svensson kommer aldrig ha vapen då de tänker som ett offerlamm.

Som sagt, går det en galning lös så är det bara någon med vapen som kan stoppa den. Ty, den låter inte bli att skjuta bara för att folk är obeväpnade. 50 personer, än så länge, får sätta livet till för skjutningar om året i Sverige och ingen kan/får stoppa en pågående skjutning.

Polisen ska vi inte räkna med då de sällan är närvarande och är de det så knäböjer de hellre än skjuter. Bara att titta på USA som ex, stater med hårdast vapenlagar har flest döda per år. Sverige är på samma vis helt på fel väg och skyddar brottslingarna. Ont måste man fördriva med ont.

Att skydda sig själv och sin familj måste vara en grundläggande rättighet i en demokrati!
Jag vill ha egen bössa 22:a för ev jakt samt kul att skjuta. Har erfarenhet av skytte sen ungdommen. Är dock inte ostraffad dessvärre, får väl lägga mig ner och dö då. Skulle aldrig få idén att skjuta mot någon om jag inte blir skjuten mot. Därav bra tanke, men att tillåta civila utan att förstå hur du säkert hanterar ett vapen kommer leda till katastrof. Varför inte börja långsamt och istället tillåta tårgasspray, tasers samt ev efter utbildning och skytteprov kaliber .22. Är du inte dömd för våldsbrott eller grova brott så ska du ha samma rätt som ickedömda.
Citera
2023-08-22, 19:16
Medlem
Sagodjurs avatar
Va menar dom med ostraffad?

Straffade ska väl också kunna ha vapen
Citera
2023-08-22, 19:18
Medlem
jens vargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Förslaget i sig är alldeles utmärkt, det gäller bara att det införs under sådana former att det går att ha viss koll på saker och ting. En vuxen människa som kan anförtros att köra fordon på allmän väg, eller att rösta i allmänna val, göra värnplikt eller söka till polishögskolan med en godkänd ansökan, kan också bära en pistol eller revolver.

Rädslan för att det ska uppstå eldstrider med gäng, eller att stackars Achmed (16) som försöker rånpissa lille Erik (11) i munnen råkar bli skjuten, är argument som lämnar mig kall.

Argumentets innehavare anser alltså att det går fint att låta gängen sprida skräck med sina ryska pistoler, avsågade hagelgevär, och bulgariska AKM, eller att lille Erik blir rånpissad i munnen, men att laglydiga, fria och balanserade människor bär vapen, med vilket man kan stoppa Achmed från att rånpissa elvaåringar i munnen, är en fruktansvärd styggelse. Achmed kan ju, gråt och tandagnisslan, faktiskt dööö! Det handlar om baaarn!

Nej, sådana människor, som hellre ser svenskar som inte kan freda sig mot de rovdjur vi importerat, är inte värda så mycket som en liten kopp piss från Afrika.

Det enda jag vill reservera mig mot är att jag inte anser att dolt bärande är någonting vi bör eftersträva. De som får tillstånd att bära, ska göra det öppet eller semi-öppet (d.v.s. att om kavajen eller jackan döljer vapnet i bälteshölster, så är det okej om kavajen eller jackan ska bäras på det sättet. Däremot bör vi inte tillåta att man döljer vapen i handväskor, ryggsäckar, hölster gjorda för att bära vapen dolt, eller nedstuckna i skodon, exempelvis.

Förstod inte heller anledningen till det dolda bärandet. Det leder snarare till onödiga risker och osäkerhet.
Citera
2023-08-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Bara för att du är ostraffad så behöver det inte betyda att du är balanserad människa. Jag kan inte tänka mig en värre dystopi än att var och varannan människa går runt med vapen. Vilket sällsamt genomkorkat förslag.

Tror du att var och varannan kommer gå runt med pistol bara för att det är lagligt?
Det är ju inte så att var och varannan bar kniv när det va lagligt
Citera
2023-08-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur

Ja straffade har ju störst behov av vapen. Speciellt de som själva begått grova våldsbrott. Får ju behovsprövas i så fall.
Citera
2023-08-22, 19:22
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravad-tax
Som rubriken anger: SD-ledamoten Josef Fransson föreslår att ostraffade civila ska få bära vapen.

Är det en bra eller dålig idé?

Dessa dagar hade jag hade gärna haft en 45a när jag åker tåg.

https://omni.se/sd-ledamotens-utspel...vapen/a/15Gd4Q

Edit: Länk till ursprunglig X https://twitter.com/FranssonJosef/st...89885176807890

Snubben är total idiot.
Citera
2023-08-22, 19:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur

De menar, naturligtvis, människor som inte dömts för någon form av brottslighet (eventuella ordningsböter, som att ha gått över gatan mot röd gubbe, eller strafförelägganden i trafiken, t.ex. att man körde i 60 på en 50-väg för 4 år sedan, lär förmodligen inte räknas i ett sådant scenario, om det inte är vanligt förekommande hos personen ifråga, d.v.s.).

Människor som straffats för grövre brottslighet, t.ex. olaga hot, misshandel, våldtäkt, sexuellt ofredande, dråp, mord, rån, personrån, inbrott, allmänfarlig ödeläggelse o.s.v. o.s.v. och därmed är obalanserade människor, bör kanske inte stoppas på vapen och släppas lös i samhället. Det är ju därför Sverige går åt pipan våldsmässigt idag, för att just obalanserade och semi-litterata negrer och araber springer runt med vapen och härjar.

EDIT: Den första och enklaste gallringen vore ju att ta bort alla med kopplingar till klankulturer eller Islam. Därefter bör en bakgrundskontroll genomföras där man ser om människan ifråga har några kända kopplingar till slika grupper, och i sista hand kontrolleras alla vanliga register.
Citera
2023-08-22, 19:27
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockflank
Varför ska inte Lisa, 23 som står i kassan på HM ha rätten och möjligheten att freda sig mot t ex gruppvåldtäkt?

Har hon licens? Har hon utbildning? Nej..då ska man inte ha vapen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in