2023-08-22, 18:32
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YELLOWSUPERCAR
Mycket bra idé, varför ska vi laglydiga behöva finna oss i att vara i konstant underläge mot de kriminella? Är man emot det här förslaget är man pro kriminell och anti Sverige.

Retoriskt har förslaget ändå nått. Staten har ju tappat kontroll över våldsmonopolet och laglydiga människor får böja sig för kriminella. Vilket är helt orimligt.

I praktiken skulle det bli en stor mängd oskyldiga dödade och skadade förmodligen.
Citera
2023-08-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Intressant inlägg.
Frågan är väl vad man menar som laglydig och ostraffad?

Nu blir väl det inte speciellt många av SDs riksdagslista som får bära vapen.

Var drar man gränsen i så fall. du torskar med att köra 55 på en 50stäcka. Japp då ryker vapnet.
Kan ju bli en extra satsning för att få upp laglydigheten.

Hur hanterar man äldre dommar? Har själv en gammal dom(Snart 40år sen) som inte syns i några register längre. Räknas jag in i registren.
Eller killen som för 40år sen blev stoppad på en trimmad moppe, nehej inget vapen för dig.

Sen almmänt så verkar det väldigt långsökt, finns ju många idag ganska grova brottlingar som inte har någon dom på sig, sklla muhammad som är välkänd av polisen sen länge men klarat sig utan dommar kunna bära vapen och Asta 75 som torskade för forkörning nekas.

Tror iden är ogenomtänkt men framför allt kommer det att stoppas av hans eget parti då de har procentuellt flest dömda förtoendevalda. Såg en utredning där 20% av deras förtroendevalda var dömda, och då misstänker jag att det enbart handlar om dommar som kan spåras via moderna medier som lexbase. Så det finns nog ett mörkertal.

20% ser jag gärna en källa på!

Är nog politiker generellt som ska hållas koll på.

Sossarna har ju båda vapenbrott och inslagna skallar och mp har någon balkongflygning med dödlig utgång
Citera
2023-08-22, 18:36
Medlem
Blondinss avatar
Vore toppen att kunna försvara sig mig kriminella kebabtekniker.

Men i praktiken blir det inte så bra. Flera lagar kommer ju behöva ändras. Jag kan ju inte skjuta någon bara för att jag har ett vapen och känner mig hotad.
Citera
2023-08-22, 18:38
Medlem
Stark-Senaps avatar
Att Sveriges ”trumpister” ställer sig bakom ett samhälle likt det NRA kämpar för kan väl knappast komma som en överraskning. Snarare att det tog så lång tid innan de sa det rakt ut.
Citera
2023-08-22, 18:46
Medlem
GoranPongs avatar
Förr eller senare måste det bli på det här sättet att civila får bära vapen med tanke på utvecklingen. Om brottsligheten fortsätter att öka är det oundvikligt.
Citera
2023-08-22, 18:48
Medlem
hydrols avatar
Det må så vara att det är en dålig idé men nu har vi importerat problem som behöver lösas. Det är en bra dialog för SD att föra för i sammanhanget verkar politik som främjar repatriering som ett bättre alternativ för gemene svensk
Citera
2023-08-22, 18:49
Medlem
Bara för att du är ostraffad så behöver det inte betyda att du är balanserad människa. Jag kan inte tänka mig en värre dystopi än att var och varannan människa går runt med vapen. Vilket sällsamt genomkorkat förslag.
Citera
2023-08-22, 18:49
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
jävligt bra. enbart folk som har vapen idag och som uppfyller ev krav.
De som har vapenlicenser är utbildade på vapen, och jobbar med vapen eller jobbat med vapen
ingen annan ska ha vapen på sig.
Varför ska inte Lisa, 23 som står i kassan på HM ha rätten och möjligheten att freda sig mot t ex gruppvåldtäkt?
Citera
2023-08-22, 18:54
Medlem
KalleXs avatar
Låter som ett utmärkt förslag, den enda justeringen borde kanske vara att bara de som gjort lumpen ska få bära vapen. Staten har ju redan satt en AK5:a i våra händer utan att något hemskt hände, så varför inte tillåta det även nu när vi är "civila".
Citera
2023-08-22, 18:57
Medlem
jens vargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravad-tax
Som rubriken anger: SD-ledamoten Josef Fransson föreslår att ostraffade civila ska få bära vapen.

Är det en bra eller dålig idé?

Dessa dagar hade jag hade gärna haft en 45a när jag åker tåg.

https://omni.se/sd-ledamotens-utspel...vapen/a/15Gd4Q

Edit: Länk till ursprunglig X https://twitter.com/FranssonJosef/st...89885176807890

Det är en jävligt dålig och ogenomtänkt idé. Förmodligen för att leda bort uppmärksamheten från HBTQ-fokuset på partiet.

Det finns redan alldeles för många vapen oreglerat i samhället. Samla in dom till att börja med och sedan kan vi se över möjligheterna till fler poliser och även militär ute i samhället under förhöjt terrorhot. Vapen ska bäras av de som kan hantera dem.

Jag minns när jag började i skytte. Ganska snabbt sållades dårarna bort från nybörjarkursen. Endast de som faktiskt har ett äkta vapenintresse blev kvar.

Angående den där 45:an. Om du skulle ha någonting med dig på tåget föreslår jag en taser. För jag antar att du inte menade en Glock 45?
Citera
2023-08-22, 19:00
Medlem
jens vargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Låter som ett utmärkt förslag, den enda justeringen borde kanske vara att bara de som gjort lumpen ska få bära vapen. Staten har ju redan satt en AK5:a i våra händer utan att något hemskt hände, så varför inte tillåta det även nu när vi är "civila".

Livet förändras. Bland mina vänner från den tiden finns det många som inte skulle fungera särskilt bra tillsammans med automatvapen idag.

Men visst, om jag fick en AK5:a hade jag inte tackat nej.
Citera
2023-08-22, 19:03
Medlem
jens vargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravad-tax
Läste artikel på aftonbladet nu också. Där utvecklar Fransson tankarna en del från tweeten.

– Jag tror inte att man skulle behöva vara så rädd för det här om man sköter det på ett rimligt sätt. Jag snackar inte om att man ska göra det lagligt för kreti och pleti att få bära vapen, som i USA. Förmodligen skulle det vara många jägare eller folk som har ett intresse för sportskytte. De skulle kunna intressera sig gör att bidra till både civilförsvaret men även mot kriminalitet och terrorister.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ila-bara-vapen

Lägg citaten i första inlägget istället för att göra nya. Annars måste man läsa tråden hela vägen hit för den här fördjupningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in