2023-08-22, 18:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Bortom fullständigt genom korkad idé. Helt vansinnigt.
Håller med. Det är bättre att ha det som nu, att bara de gängkriminella har tillgång till alla typer av handeldvapen.
Citera
2023-08-22, 18:03
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Tycker det är en bra idé.
Det behövs för att bekämpa de kriminella gängen.
Har vi alla vapen så är gängkrigen slut inom ett år.
Garanterat.
Alla kriminella borta. Perfekt.
Citera
2023-08-22, 18:06
Medlem
Korkat förslag från en korkad ledamot i ett korkat parti.

Som påpekats, dom gör verkligen vad som helst utom att uppfylla sina vallöften.
Citera
2023-08-22, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Mycket dum ide. Vi har ingen tradition av att bära vapen och det skulle spåra ur på en gång. I usa har vapnen varit del av deras livsstil och sålunda har alla en mycket långvarig relation till vapen, och ändå går det snett ofta. Vi i Sverige skulle bli/vara som kalvar på grönbete om vi helt plötsligt skulle bära vapen.
Detta tror jag är en väldigt rimlig analys av vad som skulle hända. Det och att det skulle stjälas och tappa bort massor av vapen.
Citera
2023-08-22, 18:08
Medlem
fittslems avatar
Bra ide, funkar ju bra i schweiz. Kriminella har ju redan gott med vapen så det vore bara fint om Svensson får en chans att försvara sig.
Givetvis ska det vara hårda krav. Medborgarkrav, utbildning och hård backcheck.

En bättre ide vore ju om staten kunde sköta detta bättre och polisen fick resurser till att fritt städa upp i orten. Men så ser det inte ut idag.
Senast redigerad av fittslem 2023-08-22 kl. 18:11.
Citera
2023-08-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Snacka om att göra bort sig. Vi har redan mest problem med kriminalitet i hela nordeuropa med den lilla detaljen glömde du.

Sen så hade du mage att påstå att SD är ansvariga till sveriges förfall när M och S raserat landet i decennier.

Hur kommer det sig att miljontals schweizare har vapen i sina hem utan några masskjutningar?

Den socialdemokratiska propagandan har kommit långt ser jag. Då man verkar tro att man är för dum i huvudet för att kunna hantera vapen.

Återigen. Vapen dödar inte folk. Människor gör det. Att påstå att kriminalitet automatiskt går upp pga tillgång till vapen är som att påstå att så fort kvinnor går runt mer lättklädda så ökar våldtäkterna oavsett vad. Och sen så skyller man på kvinnorna.

Otroligt intellektuellt ohederligt.

Varihelv* får du in OT om lättkläddhet vs våldtäkt i resonemanget, och hur går logiken när du försöker kladda dina äckligaste åsikter på mig? Om du undrar varför skjutvåldet ökar när folk får tillgång till vapen får du fundera på HUR man skjuter någon utan vapen att skjuta med. Löser du inte den frågan har du inte förutsättningar att förstå varför jag inte vill att du ska få gå runt beväpnad. Case closed.
Citera
2023-08-22, 18:16
Medlem
Slave Marks avatar
Japp, undrar om medborgarna är redo för detta. Varifrån ska dom få vapen är det tänkt?
Citera
2023-08-22, 18:19
Medlem
I min mening ett helt vansinnigt förslag. Jag vill, precis som alla andra bära vapen, och visst hade det upplevts tryggt ända fram tills den realisationen att alla andra också är beväpnade. Jag kan lita på min egen kapacitet att inte förhasta mig eller överskatta hotnivån (men all forskning visar att jag skulle ha fel), men att gemene man beväpnar sig innebär oerhörda risker med garanterade dödsfall till följd.

Fransson tar upp terrordådet på Drottninggatan som exempel. Hur hade han tänkt sig att en beväpnad civilbefolkning hade varit till hjälp? Som jag ser det innebär det antingen:
A) Akilov skjuts av civilbefolkning innan dådet är påbörjat. Detta innebär att någon skjuter en lastbilschaufför i stadstrafiken utan att denne begått en brottslig gärning. Dåligt.
B) Akilov hinner svänga ner på gatan och inleder attacken. En beväpnad civilist upptäcker att en person just blivit påkörd. Det tar 1.5 sekund för personen att reagera och ytterligare tre för att dra vapen. Lastbilen är nu 60m längre bort. Civilisten kan nu antingen öppna eld (vilket skapar en kedjereaktion där en annan beväpnad civilist inte bara sett en människa bli överkörd, utan nu också ser en civilklädd person skjuta mot en folksamling. Civilist 2 skjuter civilist 1 och blir skjuten av civilist 3) mot lastbilen, men det är ett omöjligt skott. Han missar.
C) Akilov kraschar in i parfymavdelningen på Åhléns och hoppar ur. En civilist skjuter honom. En annan civilist uppfattar det som flera angripare. Med flertalet beväpnade personer på platsen utbryter kaos och vild skottlossning.

Lägg därtill den ryktesspridning om skottlossning vid fridhemsplan som pågick vid stunden. Vilken beväpnad civilist som helst hade kunnat öppna eld om den såg en annan beväpnad civilist..

Fler lagliga vapen innebär fler vapen på vift, och våra gäng behöver färre vapen, inte fler. Det här är ännu ett räddhågset slag i luften från en vettskrämd skara människor som tror sig vara under angrepp från en boogey man.
Citera
2023-08-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Sköter polisen det då? Stoppar man folk vid gränsen med oklar identitet, vapen, narkotika eller som smugglar något? Brottslingar kommer alltid ha tillgång till vapen, den enskilda medborgaren som är laglydig måste kunna försvara sig. Ett ex Emporia, Malmö, och apan som mördade. Där hade någon kunnat likvidera honom efter skott ett. Likaså i Köpenhamn där flera fick sätta livet till. Dessa kommer alltid ha tillgång till vapen men inte vanliga laglydiga medborgare. Ge folket rätt att försvara sig själv och sin familj!

Att kriminella alltid får tag i vapen är det som skiljer dem från vanligt folk, och risken att hamna i eldstrid inne i ett fullsatt köpcentrum är inget som stoppar en brottsling på väg att utföra att kontraktsmord, det dödar bara oskyldiga förbipasserande. Men du skulle förstås ha blivit En Riktig Hjälte om du varit där och haft vapen? Pangat skurken? Jesus.

Personligen har jag växt upp med mycket god tillgång till vapen (jakt, tävlingsskytte och militärt) och tvekar inte för ett ögonblick att säga att en vanlig Svensson inte ska ha access till sånt. Vapeninnehav kräver gott förstånd och ett ansvarstagande utöver det vanliga, och det är inget folk i allmänhet är utrustade med.
Citera
2023-08-22, 18:23
Medlem
Mycket bra idé, varför ska vi laglydiga behöva finna oss i att vara i konstant underläge mot de kriminella? Är man emot det här förslaget är man pro kriminell och anti Sverige.
Citera
2023-08-22, 18:24
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Ingen bra idé alls.
Om man nu ska diskutera idéer som är "ickesmarta" så är det bättre att ge dagens vapenägare tillgång till straffregistren och ge dom fritt spelrum i reservaten en vecka.
Citera
2023-08-22, 18:29
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tyvärr vilket visas av svaren i tråden, ett dåligt förslag.

Svenskar som inte bryr sig om vapenhantering och skytte under nuvarande lagstiftning, skall naturligtvis inte bära vapen sedan heller, oavsett lagstiftning.

Så ovanstående skribenter har naturligtvis helt rätt.
Dom klarar inte av att bära vapen.
Exakt vad jag tänkte !
Man borde få göra ett ett test där viktigaste frågan är "tror du att folk skulle klara av ansvaret att bära vapen för självförsvar".
De som svarar nej nekas tillstånd och slipper oroa sig för att ställa till något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in