Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Väger inte du typ 150 kg? Borde väl kunna klara en fasta på ett par veckor? Drick mkt vatten bara.
Oavsett vikt så behöver alla äta, och nej jag väger inte 150 kg👍
Citera
2023-08-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Om Soc inte hjälper till så finns det skäl för det. Du kan ju berätta varför du fått avslag.

Kan det vara på grund av att du fick ett arv i slutet av förra året?
Nej det är redan avräknat, blev inte så mycket efter kronofogden tog sitt och fasta skulder betalats, och jag har inte fått avslag, men det är tio dagars handläggning 👍
Citera
2023-08-22, 21:35
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Oavsett vikt så behöver alla äta, och nej jag väger inte 150 kg👍

Absolut, jag tänker bara att man har betydligt bättre läge hälsomässigt att klara ett tag utan käk om man bär på lite, eller mycket, extra. Det är väl en av få fördelar med den saken.
Citera
2023-08-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Absolut, jag tänker bara att man har betydligt bättre läge hälsomässigt att klara ett tag utan käk om man bär på lite, eller mycket, extra. Det är väl en av få fördelar med den saken.
Du behöver fortfarande energi för att må ok, bara viktigt med rätt sort😀👍
Citera
2023-08-22, 21:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Nej det är redan avräknat, blev inte så mycket efter kronofogden tog sitt och fasta skulder betalats, och jag har inte fått avslag, men det är tio dagars handläggning 👍

OK! Då förstår jag. Du kan inte få någon form av matkuponger direkt så du slipper svälta? Jag har själv ingen erfarenhet av Soc men jag har läst att vissa får matkuponger som en nödhjälp i väntan på beslut om pengar.
Citera
2023-08-22, 21:40
Medlem
Cameltotems avatar
Har inte märkt någon skillnad. Folk blev bättre med inte värma upp sina hus och de kanske äts lite ut mindre men de flest konsumerar allt möjligt fortfarande fast jag vet att de har skitlön.
Citera
2023-08-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
OK! Då förstår jag. Du kan inte få någon form av matkuponger direkt så du slipper svälta? Jag har själv ingen erfarenhet av Soc men jag har läst att vissa får matkuponger som en nödhjälp i väntan på beslut om pengar.
Nä jag tänker inte fråga, fått avslag sååå många gånger så det är liksom inte lönt, du får avslag och besked om att överklaga till förvaltningsrätten, tar ju ca ett halvår, men jag klarar mig några dagar 👍😀
Citera
2023-08-22, 21:46
Medlem
zombie-nations avatar
De vi måste betala till tar till knep. När de hyreshöjde här fick jag dubbel hyreshöjning. För de hade hittat ett kryphål som säger att man får det om man bor "för billigt". Har en billig lägenhet därför att den inte är rustad sedan 80-talet. Förutom vissa saker som de måst göra. Det är ju väldigt konstigt resonerat att de får öka hyran så på en lägenhet för att de inte fick öka utan att rusta.

Handlare kör med fulknep. Köp en för 4.10 men om du köper 4 får du dem för så lite som 12 spänn!
Citera
2023-08-22, 22:23
Medlem
Ptja...

Jag har som tur är bunden boränta i ett år till men jag har provat att skicka iväg pengar på autogiro till sparkontot motsvarande 4,5-5% boränta redan nu... Det känns ihop med all jävla matinflation och restaurangpriser uppe i himlen Det går an men visst finns det obekvämt lite kvar att lägga undan mot förr när månaden är slut.

Kände mig dock fattig på riktigt när man åkte genom Norge på bilsemester i somras. Herrejävlar vilken bilflotta och vilka priser de har. Vände och vred på kronorna vid varje transaktion och tappade hakan i marken när man var ute och körde i mitt gamla härke till Toyota! Teslorna är ungefär lika vanliga på gatorna som Volvo V70 här i Sverige!
Citera
2023-08-22, 22:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
En viss förändring har skett absolut.

För ungefär två år sedan lät det så här på grillfesten (hos den helt vanliga familjen med helt ordinära arbeten och löner)....med en öl i handen och snack framför grillen.

- Schysst uppblåsbar pool du skaffat till ungarna !
- Ja, fan, men funderar på att anlägga en riktig pool nästa år
- Okej coolt...har du sett den nya Teslan förresten ?
- Det får nog bli en sådan som nästa bil, leasingavtalet går ut nästa år serru.
- Jag fattar.
- Fick värderat upp kåken (radhus, bostadsrätt, 9700 kallhyra, nybyggd högt belånad förening, Stockholm, 200 kvm tomt) till 8,7 mille. Vilket jävla klipp vi gjorde som slog till. Skönt att pengar är gratis !
- Vad är det för stek förresten.
- Oxfilé deluxe med specialimporterad marinad från Italien !

NU :

- Permitteringar hos er också ?
- Ja, trettio pers sitter pyrt till...Jag klarar mig nog.
- Är det där en Kia Ceed ?
- Ja, fick den billigt. Svärmor skulle byta. Bra bil !!! Diesel, drar 0,6 liter milen.
- Kul att se att ungarna leker i vattenspridaren
- Ja, det måste inte kosta så mycket för att de ska ha kul.
- Ska du på årsmötet i BRF:en på onsdag ?
- Ja fan man är väl tvungen, avgiftshöjning på 25%...jag fattar det bara inte !
- Nä så jävla sjukt. Kalle har försökt sälja, tyvärr sitter vi fast.
- Ja, får väl vänta ut skiten. Jävla idioter som röstade in högerpartierna.
- Jag var så nära att binda lånen, nu känns det som att det är försent.
- Dina hotdogs bränner vid, du får nog ta dem nu !

... Och andra runkfantasier Flashbackare hittar på

Finns det något namn eller hashtag för den här sortens ekokollaps-porr nuförtiden kanske?
Citera
2023-08-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns nästan inga fattiga i Sverige. De flesta har det ganska bra faktiskt. Snart höjs räntorna igen och det är nödvändigt för att kronan inte skall tappa mer i värde. Men det handlar bara om några tusenlappar i månaden för de allra flesta.
Matpriserna spelar ingen roll då de flesta hushåll bara lägger en bråkdel av inkomsten på mat. Man behöver faktiskt inte äta rysk kaviar, wagyu-biff och ostron varje dag.

Matkostnad för en barnfamilj är en de större posterna i budgeten, betydligt högre än boendet för vår del. Och nej, vi äter högst normal mat i den billigare skalan.
Citera
2023-08-22, 22:37
Medlem
Många svenskar med medelinkomster ser det som en mänsklig rättighet att ha fyra miljoner i bolån till 1,30% ränta som dessutom är avdragsgill. Två nya bilar, två dyra resor om året, dagens lunch varje dag, nya kläder varje månad, streamingtjänster för 600 per månad osv. Är man inte rik eller höginkomsttagare så ska man inte räkna med att leva rikt.

När det gäller matpriserna får man planera. Jag får mail varje söndag från de flesta matjättar och fyller på i frysen när det är rabatt på kött, kyckling och fisk. Ser jag att det är nedsatt 30% pga kort datum bunkrar jag på och fryser in med. Köper aldrig halvfabrikat utan lagar allt från grunden. Både godare och billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in