2025-08-29, 00:52
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Jag håller med om att man inte i sig kan klandra en ideologi för att en individ som bekänner sig till den beter sig klandervärt, om detta beteende faktiskt strider mot ideologins egna moraliska regler. Om en muslim t.ex. rånar en spritbutik så är det helt oförenligt med Islam. Och om jag har förstått den traditionella tolkningen i de stora muslimska rättsskolorna korrekt, så är både självmord och att medvetet angripa icke-stridande förbjudet. Därför är självmordsbombningar och andra terrorhandlingar oförenliga med denna tolkning av islam, vilket också representerar majoriteten av muslimska rättslärdas syn.

Däremot kan man klandra en hel ideologi om det är så att själva efterlevnaden av dess regler och värderingar leder till klandervärda handlingar. Islam är en komplex religion där värderingar och regler skiljer sig mellan olika tolkningar. Men, om jag inte misstar mig, så föreskrivs enligt traditionell tolkning i de stora muslimska rättsskolorna – hanafi, maliki, shafii, hanbali, jafari och zaidi – dödsstraff för exempelvis äktenskapsbrott, homosexualitet, avfall från tron samt smädelse av profeten Muhammed. De värderingar som ligger bakom dessa regler är svåra att förena med ett modernt västerländskt liberalt samhälle, som bygger på principen att varje individ har rätt att leva sitt liv som den själv vill, så länge man inte förnekar andra samma rättighet.

Jag har givetvis inget problem med muslimer som personligen vill följa t.ex. Islams fem pelare, så länge detta är helt frivilligt. Problemet uppstår först när muslimer – genom eget våldskapital, genom politiskt inflytande eller genom lagstiftning – försöker påtvinga andra som inte vill följa de regler som föreskrivs inom Fiqh att rätta sig efter dessa. Och ifall någon vill lämna Islam ska de kunna göra det utan problem, utan risk att dödas eller bli utsatta av våld p.g.a. detta val. Och Salman Rushdie ska inte behöva vara rädd för sitt liv för att han skrivit en roman som inte Irans ayatolla uppskattar för att boken på något sätt "smädat" Islam.

Tack för bra svar. Religionen islam är komplex och världen är ännu mer komplex. Låt oss säga att det är så som du beskriver inom islam, alltså att man har dödsstraff för vissa brott och man vill ha det så i de länderna islam "styr", hur tänker du att västvärlden bör agera? Kan man acceptera att det är så det ser ut och att dessa människor har rätt att välja det sätt de ser lämpligast?

Om du svarar ja, är du medveten om att det aldrig sett ut så i verkligheten genom hela historien? Kolla vad som händer. Kolla alla krig. Kolla faktumet att människor i Sverige inte ens vill att UAE ska sponsra en hästklubb i Sverige. Eller att de gör ett liv så fort en spelare bestämmer sig för att flytta till Saudiarabien för att spela fotboll där. När det är så det ser ut och när i princip västerländska värderingar råder i hela världen och ändå är man inte nöjd från västerländskt håll, hur tänker du att muslimer bör vara i en sån värld? Ännu mer passiva ? Jag har sagt hur många gånger som helst att jag är också för låta väst i fred och låta dem leva precis som de vill men jag är rädd att väst aldrig kommer låta muslimer i fred och man kommer jaga oss och försöka påtvinga oss dess värderingar, världen är komplex.
Citera
2025-08-29, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Låt oss säga att det är så som du beskriver inom islam, alltså att man har dödsstraff för vissa brott och man vill ha det så i de länderna islam "styr", hur tänker du att västvärlden bör agera? Kan man acceptera att det är så det ser ut och att dessa människor har rätt att välja det sätt de ser lämpligast?
Nej, man kan givetvis inte acceptera att människor förtrycks och mördas pga religiösa vanföreställningar, bara för att det sker i en annan del av världen.
Mänskliga rättigheter är universella.

Citat:
Om du svarar ja, är du medveten om att det aldrig sett ut så i verkligheten genom hela historien? Kolla vad som händer. Kolla alla krig. Kolla faktumet att människor i Sverige inte ens vill att UAE ska sponsra en hästklubb i Sverige. Eller att de gör ett liv så fort en spelare bestämmer sig för att flytta till Saudiarabien för att spela fotboll där. När det är så det ser ut och när i princip västerländska värderingar råder i hela världen och ändå är man inte nöjd från västerländskt håll, hur tänker du att muslimer bör vara i en sån värld? Ännu mer passiva ? Jag har sagt hur många gånger som helst att jag är också för låta väst i fred och låta dem leva precis som de vill men jag är rädd att väst aldrig kommer låta muslimer i fred och man kommer jaga oss och försöka påtvinga oss dess värderingar, världen är komplex.

Om det är att påtvinga folk värderingar när man motarbetar religiöst förtryck som strider mot de mänskliga rättigheterna, so be it.
Citera
2025-08-29, 15:10
Medlem
Varför stannar inte muslimerna i sina egna länder, och varför komma hit? Om man flyttar till ett annat land ska man ta seden dit man kommer, och följa våra regler och lagar. Och inte hedersrelaterat våld och förtryck. Familjen, eller släkten, anser sig ha rätt att döda den kvinna som vill leva med en svensk kvinnas frihet. Och de fortsätter med det förbjudna, halalslakt, då det stackars djuret får förblöda när det lever.

Varför har muslimer skapat så mycket kaos i världen?

Sedan oktober 2023 har Frankrike konfronterat en ny våg av våld som tillskrivs islamisk radikalisering i landet. Enligt en färsk undersökning fruktar cirka 87 procent av landet ett inbördeskrig till följd av förlusten av kontroll över invandring och islamisk radikalisering.

Den 16 september började Tyskland utöka de tillfälliga kontrollerna längs alla sina gränser, till förtret för sina grannar i Europeiska unionen. Inrikesminister Nancy Faeser*förtydligade*att åtgärden inte bara är avsedd att begränsa "irreguljär" migration, utan också att stoppa vad hon kallade "islamistisk terrorism och allvarlig brottslighet".

4 av 10 muslimer i Danmark: Dansk lag ska i viss mån baseras på Koranen. Det är samma sak med brittiska muslimer.

Muslimer är inte populära i världen.

Jag bodde i Frankrike för 20 år sedan, ett underbart land. Men nu har de förlorat så många turister, ingen vill resa dit. Det är samma sak med London.

Detta är det nya Paris, och det var för 14 år sedan!

"Islamization of Paris a warning to west"

https://youtu.be/y1fG2oO2X8s
Senast redigerad av Newton555 2025-08-29 kl. 16:07.
Citera
2025-08-29, 15:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Samma sak gäller Islam, det finns folk som våldtar men som påstår sig vara muslimer. Bara läsa koranen istället så förstår man att det är fel.

Var står det i Koranen att våldtäkt är fel?
Citera
2025-08-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

De läser om Muhammed och Aisha. Hon var 6 år när de gifte sig, och ansågs vara tillräckligt gammal för sex när hon var 9 år. Detta är både våldtäkt och pedofili.
Citera
2025-08-29, 16:41
Medlem
Trådskaparen! Listan är mycket lång när det gäller hur massinvandringen har påverkat Sverige på ett mycket negativt sätt. Vi är nu det mest kriminella landet i Nordeuropa.

Vad har ni muslimer gjort för att Sverige ska bli ett bättre land? Ni har fått så mycket av oss, men vi blir ändå kallade för rasister, nazister och högerextremister. Att få bo här innebär inte bara rättigheter utan även skyldigheter. Det handlar inte bara om att få, utan även att ge. Och att ta seden dit man kommer, och inte kräva att våra regler och lagar ska ifrågasättas.

Denna kvinna förklarar detta mycket bra.

https://www.youtube.com/shorts/wf3Nl...?feature=share
Senast redigerad av Newton555 2025-08-29 kl. 16:59.
Citera
2025-08-29, 17:29
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Nej, man kan givetvis inte acceptera att människor förtrycks och mördas pga religiösa vanföreställningar, bara för att det sker i en annan del av världen.
Mänskliga rättigheter är universella.

Om det är att påtvinga folk värderingar när man motarbetar religiöst förtryck som strider mot de mänskliga rättigheterna, so be it.

Ok då mäste man ju acceptera att de andra der det på samma sätt. Det finns de som inte ser mänskliga rättigheter som något universellt och som t.ex att det är Gud som dikterar villkoren och att det är deras plikt att se till att dessa villkor uppföljs. Om du inte är kapabel till att se något sådant så kan du aldrig förstå världen eller tillvaron. Det har varit många krig genom historien nör folk inte var kapabla att förstå eller att acceptera detta. Inte nödvändigtvis vad gäller islam & väst för det där lär tyvärr bli det största kriget om det någonsin händer och vi mäste jobba hårt för att se till att det inte händer. Men det börjar med att du förstår vad jag pratar om här.
Citera
2025-08-30, 07:02
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Vart står det att det är tillåtet?
Citera
2025-08-30, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Visa gärna!

Koranen sura 24,13

sura 33,59

https://www.kristeligt-dagblad.dk/de...og-forbrydelse
Citera
2025-08-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ok då mäste man ju acceptera att de andra der det på samma sätt. Det finns de som inte ser mänskliga rättigheter som något universellt och som t.ex att det är Gud som dikterar villkoren och att det är deras plikt att se till att dessa villkor uppföljs. Om du inte är kapabel till att se något sådant så kan du aldrig förstå världen eller tillvaron. Det har varit många krig genom historien nör folk inte var kapabla att förstå eller att acceptera detta. Inte nödvändigtvis vad gäller islam & väst för det där lär tyvärr bli det största kriget om det någonsin händer och vi mäste jobba hårt för att se till att det inte händer. Men det börjar med att du förstår vad jag pratar om här.

Det är inte så att jag förnekar någon rätten till att leva sina liv baserat på religiösa dogmer. Det jag säger är att man inte har rätt att kräva att andra människor också ska inordna sig under samma vidskepelse.
Om det enligt dig exempelvis är en oacceptabel synd att vara homosexuell eftersom detta är vad du tror att en gud tycker, så är det din fulla rätt att efterleva detta. Men du kan inte tvinga andra människor till detsamma.
Citera
2025-08-31, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är inte så att jag förnekar någon rätten till att leva sina liv baserat på religiösa dogmer. Det jag säger är att man inte har rätt att kräva att andra människor också ska inordna sig under samma vidskepelse.
Om det enligt dig exempelvis är en oacceptabel synd att vara homosexuell eftersom detta är vad du tror att en gud tycker, så är det din fulla rätt att efterleva detta. Men du kan inte tvinga andra människor till detsamma.

Detta är en av de viktigare sakerna som många MENA-invandrare till västvärlden måste lära sig!

Eller uttryckt på ett annat sätt:
Inställningen "Jag får inte göra X eftersom det strider mot min religion" är helt OK.
Inställningen "Du får inte göra X eftersom det strider mot min religion" är inte alls OK.
Citera
2025-08-31, 13:38
Medlem
Citat:

Är det vanligt att Guds lagar krockar med de mänskliga rättigheterna? Är det Gud enligt judar, kristna eller Allah för musliner du hade i åtanke där?

Sedan tycker jag inte att man ska använda sig av kulturella skäl, traditioner eller lokala sedvänjor för att kunna kränka de mänskliga rättigheterna. Det gäller även religion. Jag vet tex att Sharia har väckt mycket uppmärksamhet och fått kritik av både sekulära muslimer och icke muslimer. Tänker väl främst på kroppstraff och när det tillämpas. Tex kan ateister och de muslimer som konverterar till annan religion bestraffas. Religionsfrihet är en mänsklig rättighet, precis som att få slippa tortyr etc (jag tolkar det som om sharias kroppsstraff kränker den rättigheten med).

Ska alla andra bara acceptera att det är så? För att muslimerna anser att Allah och Koranen är viktigare än mänskliga rättigheter? Ska mänskliga rättigheter bara gälla vissa? Medan de som tillhör en viss religion inte får använda sig av dem? Låter orealistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in