Citat:
Jag håller med om att man inte i sig kan klandra en ideologi för att en individ som bekänner sig till den beter sig klandervärt, om detta beteende faktiskt strider mot ideologins egna moraliska regler. Om en muslim t.ex. rånar en spritbutik så är det helt oförenligt med Islam. Och om jag har förstått den traditionella tolkningen i de stora muslimska rättsskolorna korrekt, så är både självmord och att medvetet angripa icke-stridande förbjudet. Därför är självmordsbombningar och andra terrorhandlingar oförenliga med denna tolkning av islam, vilket också representerar majoriteten av muslimska rättslärdas syn.
Däremot kan man klandra en hel ideologi om det är så att själva efterlevnaden av dess regler och värderingar leder till klandervärda handlingar. Islam är en komplex religion där värderingar och regler skiljer sig mellan olika tolkningar. Men, om jag inte misstar mig, så föreskrivs enligt traditionell tolkning i de stora muslimska rättsskolorna – hanafi, maliki, shafii, hanbali, jafari och zaidi – dödsstraff för exempelvis äktenskapsbrott, homosexualitet, avfall från tron samt smädelse av profeten Muhammed. De värderingar som ligger bakom dessa regler är svåra att förena med ett modernt västerländskt liberalt samhälle, som bygger på principen att varje individ har rätt att leva sitt liv som den själv vill, så länge man inte förnekar andra samma rättighet.
Jag har givetvis inget problem med muslimer som personligen vill följa t.ex. Islams fem pelare, så länge detta är helt frivilligt. Problemet uppstår först när muslimer – genom eget våldskapital, genom politiskt inflytande eller genom lagstiftning – försöker påtvinga andra som inte vill följa de regler som föreskrivs inom Fiqh att rätta sig efter dessa. Och ifall någon vill lämna Islam ska de kunna göra det utan problem, utan risk att dödas eller bli utsatta av våld p.g.a. detta val. Och Salman Rushdie ska inte behöva vara rädd för sitt liv för att han skrivit en roman som inte Irans ayatolla uppskattar för att boken på något sätt "smädat" Islam.
Däremot kan man klandra en hel ideologi om det är så att själva efterlevnaden av dess regler och värderingar leder till klandervärda handlingar. Islam är en komplex religion där värderingar och regler skiljer sig mellan olika tolkningar. Men, om jag inte misstar mig, så föreskrivs enligt traditionell tolkning i de stora muslimska rättsskolorna – hanafi, maliki, shafii, hanbali, jafari och zaidi – dödsstraff för exempelvis äktenskapsbrott, homosexualitet, avfall från tron samt smädelse av profeten Muhammed. De värderingar som ligger bakom dessa regler är svåra att förena med ett modernt västerländskt liberalt samhälle, som bygger på principen att varje individ har rätt att leva sitt liv som den själv vill, så länge man inte förnekar andra samma rättighet.
Jag har givetvis inget problem med muslimer som personligen vill följa t.ex. Islams fem pelare, så länge detta är helt frivilligt. Problemet uppstår först när muslimer – genom eget våldskapital, genom politiskt inflytande eller genom lagstiftning – försöker påtvinga andra som inte vill följa de regler som föreskrivs inom Fiqh att rätta sig efter dessa. Och ifall någon vill lämna Islam ska de kunna göra det utan problem, utan risk att dödas eller bli utsatta av våld p.g.a. detta val. Och Salman Rushdie ska inte behöva vara rädd för sitt liv för att han skrivit en roman som inte Irans ayatolla uppskattar för att boken på något sätt "smädat" Islam.
Tack för bra svar. Religionen islam är komplex och världen är ännu mer komplex. Låt oss säga att det är så som du beskriver inom islam, alltså att man har dödsstraff för vissa brott och man vill ha det så i de länderna islam "styr", hur tänker du att västvärlden bör agera? Kan man acceptera att det är så det ser ut och att dessa människor har rätt att välja det sätt de ser lämpligast?
Om du svarar ja, är du medveten om att det aldrig sett ut så i verkligheten genom hela historien? Kolla vad som händer. Kolla alla krig. Kolla faktumet att människor i Sverige inte ens vill att UAE ska sponsra en hästklubb i Sverige. Eller att de gör ett liv så fort en spelare bestämmer sig för att flytta till Saudiarabien för att spela fotboll där. När det är så det ser ut och när i princip västerländska värderingar råder i hela världen och ändå är man inte nöjd från västerländskt håll, hur tänker du att muslimer bör vara i en sån värld? Ännu mer passiva ? Jag har sagt hur många gånger som helst att jag är också för låta väst i fred och låta dem leva precis som de vill men jag är rädd att väst aldrig kommer låta muslimer i fred och man kommer jaga oss och försöka påtvinga oss dess värderingar, världen är komplex.