2023-08-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det är det jag gör.
Det har blivit mycket bättre.

Nej. Du tror på gud. Helt oförmögen att tänka själv. Tar islam i försvar, så jag antar att du är muslim.
Citera
2023-08-23, 17:38
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Nej. Du tror på gud. Helt oförmögen att tänka själv. Tar islam i försvar, så jag antar att du är muslim.
Jag är ett Mumin.
Ja jag har kapitulerat inför det faktum. Först då kan jag börja leva.

Saliga visshet.

Märkligt att vi inte blir genomborrade av rymdgrus hela tiden. Verkar som vi har det ganska bra.

Borde vi inte vara tacksamma.
Citera
2023-08-23, 17:56
Medlem
allt.o.ingets avatar
För mig är det totalt ointressant vad folk säger. Folk kan predika vad som helst, men sen ska man täcka upp för det man säger. Det är så man skiljer på lögnare och folk som ser verkligheten. En spade är alltid en spade oavsett om någon försöker tuta i en något annat.
Citera
2025-08-20, 18:44
Medlem
53....so whats avatar
Denna video visar på ett beteende som gör det svårt att ta dessa avarter som människor på allvar.

Tack HS för att du orkar.

https://www.youtube.com/watch?v=w_90a28m5SI
Citera
2025-08-20, 20:10
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag vet inte vilken verklighet du lever i.

Det skulle göra dig gott att bli muslim. Tror du skulle bli en bättre människa.

Du fattar inte vad gott det gör. Du är förblindad och ser "vad du vill se"
Du har bestämt dig.

Din egen vision, antar jag...
Citera
2025-08-23, 01:54
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Alltså det här är intressant på riktigt. Har folk bestämt sig för att någonting är på ett visst sätt så blir det i princip omöjligt att få dem att tänka på ett annat sätt.

T.ex skrev jag en tråd igår och bevisade hur riktigt tunga namn i den muslimska världen, alltså de som vet bäst och som försöker följa islam till punkt och pricka, inte tycker att terrorism eller att jaga folk, bränna kyrkor, råna eller förolämpa osv är på något sätt tillåtet inom islam men nej, de som tycker att islam är på ett visst sätt blir aldrig övertygade utan för dem att vissa folkgrupper elle individer agerar på ett visst sätt betyder att det är islam som uppmuntrar till sånt. Spontant tänker jag att detta inte bör vara så svårt att förstå egentligen så vad är problemet? När vi muslimer t.ex ser västerlänningar leva på ett visst sätt inte väl går vi runt och säger att det är fel på kristendomen eller vad det nu kan vara?

För dessa spelar det alltså ingen roll vad ISLAM på riktigt står för eller vad de som förstår ISLAM säger utan hur vanligt folk agerar. Om jag säger att jag är kommunist och börja agera på vissa sätt så blir ju det inte kommunismens fel att jag gör det jag gör. Finns det mer basic matematik än detta egentligen?
Problemet med ISLAM är att de bekämpar GUD Jesus Kristus. Liksom Talmudistanerna (judarna) vägrar erkänna MESSIAS, så vingklipper Koranen Jesus Kristus till att bli en medlöpare med idioten Muhammed.
Citera
2025-08-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Problemet med ISLAM är att de bekämpar GUD Jesus Kristus. Liksom Talmudistanerna (judarna) vägrar erkänna MESSIAS, så vingklipper Koranen Jesus Kristus till att bli en medlöpare med idioten Muhammed.

Är vare sig muslim eller jude men det framgår ju helt klart av det Nya Testamentet att Jesus aldrig var någon Messias eftersom han inte uppfyllde någon endaste messiansk profetia från det Gamla Testamentet.

Så oavsett muslim eller något annat så räcker det ju att vara läskunnig för att komma fram till att Jesus bara var en bluffmakare?
Citera
2025-08-23, 11:16
Medlem
Citat:
Alltså det här är intressant på riktigt. Har folk bestämt sig för att någonting är på ett visst sätt så blir det i princip omöjligt att få dem att tänka på ett annat sätt.

T.ex skrev jag en tråd igår och bevisade hur riktigt tunga namn i den muslimska världen, alltså de som vet bäst och som försöker följa islam till punkt och pricka, inte tycker att terrorism eller att jaga folk, bränna kyrkor, råna eller förolämpa osv är på något sätt tillåtet inom islam men nej, de som tycker att islam är på ett visst sätt blir aldrig övertygade utan för dem att vissa folkgrupper elle individer agerar på ett visst sätt betyder att det är islam som uppmuntrar till sånt. Spontant tänker jag att detta inte bör vara så svårt att förstå egentligen så vad är problemet? När vi muslimer t.ex ser västerlänningar leva på ett visst sätt inte väl går vi runt och säger att det är fel på kristendomen eller vad det nu kan vara?

För dessa spelar det alltså ingen roll vad ISLAM på riktigt står för eller vad de som förstår ISLAM säger utan hur vanligt folk agerar. Om jag säger att jag är kommunist och börja agera på vissa sätt så blir ju det inte kommunismens fel att jag gör det jag gör. Finns det mer basic matematik än detta egentligen?

Jag är själv muslim. För mig räcker det att kolla 30 s. på dawah kanaler ala dawah man, muhammad hijab, sen de andra glömt namnet på. Och motsvarande kanaler på svenska för att förstå att något är fel.

Jag säger som Hamza Yusuf (Ashari, Maliki): "If Islam is not making you happy, something is wrong with your Islam."
Citera
2025-08-25, 15:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Så det du säger är alltså att din version av Islam är den rätta, deras är felaktig. Jag tänker dra till med en vild gissning och säga att dom säger tvärtom. Varför ska vi tro dig och inte dom?
Citera
2025-08-26, 21:57
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Så det du säger är alltså att din version av Islam är den rätta, deras är felaktig. Jag tänker dra till med en vild gissning och säga att dom säger tvärtom. Varför ska vi tro dig och inte dom?

Jag visste inte att denna tråd väcktes till liv förrän nu när jag loggade in. Jag loggade egentligen in för att skriva en ny tråd. Där kan du ev hitta en del av svaret. Det blir inte exakt svar på din fråga men något i den stilen har jag tänkt. Stay tuned.
Citera
2025-08-27, 08:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag är bekant med fromma muslimer och tycker att de lär rätt och detsamma gäller fromma kristna. De lär inte riktigt lika utan betonar olika viktiga aspekter, fast var för sig predikar de sanningen. Men något kristet eller muslimskt paket finns det verkligen ingen anledning att ta till sig. Det borde vara mycket, mycket svårt.

De som föds i en kristen eller muslimsk värld ifrågasätter inte något men det krävs starka krafter för att ta sig in utifrån. Och oftast handlar det om sexualitet.
Citera
2025-08-28, 11:57
Medlem
qbits avatar
Citat:

Jag håller med om att man inte i sig kan klandra en ideologi för att en individ som bekänner sig till den beter sig klandervärt, om detta beteende faktiskt strider mot ideologins egna moraliska regler. Om en muslim t.ex. rånar en spritbutik så är det helt oförenligt med Islam. Och om jag har förstått den traditionella tolkningen i de stora muslimska rättsskolorna korrekt, så är både självmord och att medvetet angripa icke-stridande förbjudet. Därför är självmordsbombningar och andra terrorhandlingar oförenliga med denna tolkning av islam, vilket också representerar majoriteten av muslimska rättslärdas syn.

Däremot kan man klandra en hel ideologi om det är så att själva efterlevnaden av dess regler och värderingar leder till klandervärda handlingar. Islam är en komplex religion där värderingar och regler skiljer sig mellan olika tolkningar. Men, om jag inte misstar mig, så föreskrivs enligt traditionell tolkning i de stora muslimska rättsskolorna – hanafi, maliki, shafii, hanbali, jafari och zaidi – dödsstraff för exempelvis äktenskapsbrott, homosexualitet, avfall från tron samt smädelse av profeten Muhammed. De värderingar som ligger bakom dessa regler är svåra att förena med ett modernt västerländskt liberalt samhälle, som bygger på principen att varje individ har rätt att leva sitt liv som den själv vill, så länge man inte förnekar andra samma rättighet.

Jag har givetvis inget problem med muslimer som personligen vill följa t.ex. Islams fem pelare, så länge detta är helt frivilligt. Problemet uppstår först när muslimer – genom eget våldskapital, genom politiskt inflytande eller genom lagstiftning – försöker påtvinga andra som inte vill följa de regler som föreskrivs inom Fiqh att rätta sig efter dessa. Och ifall någon vill lämna Islam ska de kunna göra det utan problem, utan risk att dödas eller bli utsatta av våld p.g.a. detta val. Och Salman Rushdie ska inte behöva vara rädd för sitt liv för att han skrivit en roman som inte Irans ayatolla uppskattar för att boken på något sätt "smädat" Islam.
Senast redigerad av qbit 2025-08-28 kl. 12:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in