2023-08-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du inser väl att alla din fru inte är någon mall för alla kvinnor va?

Jävlar vad träffad du var då. Det är okej för kön att vara bra på olika saker.
Citera
2023-08-14, 21:16
Medlem
Bajslukts avatar
Det kan stämma att kvinnor är sämre kartläsare.

Men vissa inlägg i tråden får mig att undra vad det är för ena kvinnor ni gift er med. Fruar som knappt kan höger och vänster och som utbrister "SVÄNG DÄR" istället för att säga "sväng höger".

Det låter som att flera av er har gift er med barn.

Citat:
Ursprungligen postat av gart
Enligt mig är det kvalificerat korkat av er båda att låta passageraren titta på GPS:en och muntligen instruera föraren. Det är inte så det är tänkt att gå till. Sätt upp mobilen i en hållare så att du ser den när du kör. Föraren ska titta på mobilen och följa kartans köranvisningar, i kombination med GPS:ens talade köranvisningar.

Så har ju GPS:er fungerat i 20 års tid.

Jag menar, hur gör du när du kör själv? Då måste du ju göra så här. Det finns ingen som kan titta åt dig.
Det här kan vara ett av de mest ologiska inläggen jag läst i år.

Är du måhända KVINNA?
Citera
2023-08-14, 21:22
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryfs
Är inte detta en tråd som passar i papperskorgen? Klassisk skräptråd driven av enbart anekdotisk bevisföring utan någon som helst grund. Kvinnor är inte sämre på att läsa kartor. Bland den äldre generationen (t.ex. mina farföräldrar) så har det varit så att det alltid är farfar som kör (trots att farmor har körkort) och hon suttit bredvid och läst kartan. Idag är det inte lika stereotypt, plus att man har GPS som gör att de flesta kvinnor och män inte behöver lära sig läsa kartor på samma sätt.

Ni verkar se ner på och tycka illa om kvinnor, men man behöver inte greppa efter halmstrån för det. Om ni har så låga tankar om kvinnor kanske ni borde bli tillsammans med män istället.

kränkt?
Citera
2023-08-14, 21:32
Medlem
zeke5s avatar
Fanns ett avsnitt i programmet Brainiac på Discovery channel som gick för några år sen
Där man testade vad män och kvinnor var bra på med olika övningar

En test var att lyfta en hink med vatten med en tand på grävskopan som satt på stor grävmaskin
Ingen hade kört/spakat en grävmaskin innan det var svårt test
Men kvinnorna var helt hopplösa på detta noll inlärning eller känsla för joystick utslag kontra hydraul kolvens rörelse
Dock fanns det andra test där männen var värdelösa
Citera
2023-08-14, 21:40
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Jag är kvinna och grym på kartor. Men så var jag mycket ute i skogen och lekte som barn.

Om jag tänker tillbaka på orienteringen i gympan så var det de lugnaste och mest stillasittande barnen som hade mest utmaning med att behärska kartan. Troligen hade de en mindre aktiv och självständig fritid i yngre dar och behövde inte utveckla förmågan.

Undrar hur det kommer att gå för dagens skärmgeneration?

Dagens skärmgeneration kan inte läsa kartor. De måste få en google maps nål och låta rösten i appen vägleda dem fram till målet. Ja jag har yngre medarbetare som behöver google maps-nålen om de skall till okänd plats.
Senast redigerad av Patrik2108 2023-08-14 kl. 21:46.
Citera
2023-08-14, 21:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Kvinnor dålig spatial förmåga, kolla bara när de försöker fickparkera! Ha ha!
Jag kan läsa kartor ditt arsle ... men fickparkera är ju liksom bara för töntar ...
Citera
2023-08-14, 21:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så klart inte, men han beskrev ju på ett bra sätt ett fenomen jag känner igen från många andra kvinnor.
Och ett fenomen som jag känner igen från många män - i kombination med att stanna och fråga om vägen är direkt dödssynd som innebär omedelbar kastration och evig fördömelse.
Citera
2023-08-14, 21:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Jävlar vad träffad du var då. Det är okej för kön att vara bra på olika saker.
Om man hånar kvinnor och jag är kvinna är det klart att jag känner mig lite träffad .. eller ... va va va..

Jag kan läsa kartor men har uselt lokalsinne .. eftersom jag har uselt lokalsinne har jag lärt mig att läsa kartor .. duh .. duh duh ...

Läsa karta kan jag ... i alla fall om jag har ett jävla kompass tillgängligt.
Citera
2023-08-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Det här kan vara ett av de mest ologiska inläggen jag läst i år.

Är du måhända KVINNA?

Ologiskt? Är du knäpp? Begriper du inte skriven svenska?
Citera
2023-08-14, 21:53
Medlem
Tratten52s avatar
Det är ganska ovanligt med kvinnliga piloter och sjökaptener. Där måste man vara en fena på navigation. Kvinnor är generellt jävligt otekniska
Citera
2023-08-14, 21:55
Medlem
Jormapormas avatar
Jag kan inte läsa kartor men min dotter kan det.
Citera
2023-08-14, 22:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Jag är kvinna och grym på kartor. Men så var jag mycket ute i skogen och lekte som barn.

Undrar hur det kommer att gå för dagens skärmgeneration?
De har location på och gps så de behöver aldrig lära dig var de är eller hur sånt funkar. Tyvärr.

Att sitta med som kartläsare och vika och veckla kartor i knät ger faktiskt rätt mycket. En gång ledde jag sällskapet på en "genväg" i södra Europa, grejen är bara att den genvägen var en spaghetti/serpentinväg som gick rakt igenom militärt område... 😂 Hittade hem iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in