2023-08-14, 19:22
Medlem
Logik, konsekvenstänk etc.. etc
Citera
2023-08-14, 19:32
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Logik, konsekvenstänk etc.. etc

Nej, det har inte med konsekvenstänk att göra överhuvudtaget, det handlar om den visouspatiala förmågan.
Citera
2023-08-14, 19:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edudumeller
De gånger jag sitter bredvid och sköter navigationen är det sällan problem numera då jag lärt mig att både peka och säga vart vi ska. Att bara säga ex. höger kunde resultera i vänstersvängar i en god andel av fallen, så jag har lärt mig peka också.

Men omvänt att sambon sitter bredvid och navigerar funkar endast om jag kör efter eget huvud eller läser gps själv.

Hm, ok. Obegripligt för mig, men alla är vi olika...
Citera
2023-08-14, 19:34
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Undrar om Tina Thörner har något intressant att tillföra debatten

Att hon är undantaget som bekräftar regeln. Att alla enbart kan tänka på en person och inte plötsligt rabblar "Min mamma, min farmor, mina systrar, mina kusiner" osv är ju definitivt ett tecken på att hon är undantaget.
Citera
2023-08-14, 19:49
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast vi kvinnor kan faktiskt också vara smarta..! Just detta med lokalsinnet tar jag dock åt mig för, och det är därför jag alltid har en minikompass i nyckelbandet. Men har jag bara ordentliga kartor och en kompass så är det inga problem. Det är just det där att komma ihåg vilket håll man kom ifrån och gå tillbaka samma väg utan några landmärken och hjälpmedel, som inte funkar för mig.
Kul att höra från dig.
Jo det vet jag väl! Jag bara fjantar omkring med mina teorier lite.

Bäst att försöka vara realistisk och inse sina begränsningar men också inte begränsa sig vid "hur det har varit" utan Tro att man kan utveckla sig. ev framöver under andra omständigheter..

Kompass är ju sjukt bra. Då får jag lära mig den bara. Vi har kunnat enas om vad som är norr och söder iaf
Citera
2023-08-14, 19:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Min fru är smart, har krävande jobb, högskoleutbildad med inriktning matematik. Trots detta så är hon så otroligt dålig på att vara kartläsare.

Vi sitter i bilen, den har taskig inbyggd kartfunktion så vi använder alltid telefonen. Jag kör. Det slår aldrig fel, alltid blir det problem, varenda gång, alltid.

”Kör höger nästa”, ”nej du missade du” (säger till 1 sekund innan)
”Kör höger nästa, eller vänta, kanske vänster” (det är 30 min till nästa avfart)
”Det är inte så lätt, kartan snurrar bara, bilen bara hoppar till” (har aldrig kunnat få en demonstration av detta betyder)
”Du skulle svängt av där, såg du inte skylten”
”Oj jag glömde säga till” (satt med Instagram)

Jag blir tokig. Senast så gav jag istället telefonen till vår 8-åriga son, och uppenbarligen är det någon genetik som styr detta för han var naturligt en talang.

”Sväng nästa höger om 3 km”
”Nu är det 500 m kvar”
”Denna korsning höger, jag ser den på kartan”
Etc

Är jag ensam om detta fenomen? Är jag en bitter kvinnohatande gubbe?

Män och kvinnors hjärnor fungerar på gruppnivå annorlunda, när det gäller navigering. Mäns navigering tenderar att vara mera uppbyggd runt riktning och avstånd, medans kvinnors navigering tenderar att vara mera uppbyggd runt minnesbilder.

Så jag är t.ex. duktigare än min fru på att hantera karta/sjökort/kompass/navigator/plotter, medan min fru är bättre på att utan en angiven adress hitta till ett ställe där hon har varit förut.

Allt har så klart evolutionära förklaringar, där det under hundratusentals år, var män var som (nästan uteslutande) sysslade med storviltsjakt, vilket krävde att man var duktig på att navigera med riktning och avstånd, för att t.ex. dolt kunna smyga sig runt en bytesdjursflock för att kunna göra den sista ansmygningen i motvind. Kvinnor å andra sidan, som till större del sysslade med samlande, hade ett större behov av att kunna navigera efter minnesbilder, då de hade ett behov av att kunna lokalisera ett ställe där de tidigare (kanske många år tidigare) hade hittat något ätbart, vilket då kunde göras baserat på minnesbilder av hur träd, stenar m.m. såg ut på platsen och på vägen till den platsen.
Citera
2023-08-14, 19:51
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du inser väl att alla din fru inte är någon mall för alla kvinnor va?
Kvinnor dålig spatial förmåga, kolla bara när de försöker fickparkera! Ha ha!
Citera
2023-08-14, 20:05
Medlem
Davalrofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitiskParmersan
Det ligger närmare i kvinnors intresse att kunna lokalisera ett visst klädesplagg i senaste hm katalogen än vad det är att kunna navigera efter karta.

Och där dog jag lite, tack.
Citera
2023-08-14, 20:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Känner du TS fru? Annars blir ditt påstående jäkligt konstigt.
Så klart inte, men han beskrev ju på ett bra sätt ett fenomen jag känner igen från många andra kvinnor.
Citera
2023-08-14, 20:36
Medlem
Tjoflos avatar
När jag var i Rom var jag lika värdelös som en kvinna på att läsa kartan. Var helt hemskt att hitta där. Men annars går det bra och min fru använder fortfarande GPS för att åka till sitt jobb.
Citera
2023-08-14, 20:41
Medlem
Enligt mig är det kvalificerat korkat av er båda att låta passageraren titta på GPS:en och muntligen instruera föraren. Det är inte så det är tänkt att gå till. Sätt upp mobilen i en hållare så att du ser den när du kör. Föraren ska titta på mobilen och följa kartans köranvisningar, i kombination med GPS:ens talade köranvisningar.

Så har ju GPS:er fungerat i 20 års tid.

Jag menar, hur gör du när du kör själv? Då måste du ju göra så här. Det finns ingen som kan titta åt dig.
Citera
2023-08-14, 20:48
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Kvinnor dålig spatial förmåga, kolla bara när de försöker fickparkera! Ha ha!

Detta, eller att bära möbler, när man ska dribbla sig genom en trång passage med ett köksbord, jag blir fanimig galen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in