2023-08-14, 11:12
Medlem
Min fru är smart, har krävande jobb, högskoleutbildad med inriktning matematik. Trots detta så är hon så otroligt dålig på att vara kartläsare.

Vi sitter i bilen, den har taskig inbyggd kartfunktion så vi använder alltid telefonen. Jag kör. Det slår aldrig fel, alltid blir det problem, varenda gång, alltid.

”Kör höger nästa”, ”nej du missade du” (säger till 1 sekund innan)
”Kör höger nästa, eller vänta, kanske vänster” (det är 30 min till nästa avfart)
”Det är inte så lätt, kartan snurrar bara, bilen bara hoppar till” (har aldrig kunnat få en demonstration av detta betyder)
”Du skulle svängt av där, såg du inte skylten”
”Oj jag glömde säga till” (satt med Instagram)

Jag blir tokig. Senast så gav jag istället telefonen till vår 8-åriga son, och uppenbarligen är det någon genetik som styr detta för han var naturligt en talang.

”Sväng nästa höger om 3 km”
”Nu är det 500 m kvar”
”Denna korsning höger, jag ser den på kartan”
Etc

Är jag ensam om detta fenomen? Är jag en bitter kvinnohatande gubbe?
Citera
2023-08-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78

Kan inte säga så mycker mer än att du inte är ensam. Jag köpte en sån där mobilhållare som jag satte i synfältet i bilen för att det inte gick att låta frun ansvara för vägbeskrivningar.
Citera
2023-08-14, 11:25
Medlem
Citat:
Min fru är smart, har krävande jobb, högskoleutbildad med inriktning matematik. Trots detta så är hon så otroligt dålig på att vara kartläsare.

Vi sitter i bilen, den har taskig inbyggd kartfunktion så vi använder alltid telefonen. Jag kör. Det slår aldrig fel, alltid blir det problem, varenda gång, alltid.

”Kör höger nästa, eller vänta, kanske vänster” (det är 30 min till nästa avfart)
”Det är inte så lätt, kartan snurrar bara, bilen bara hoppar till” (har aldrig kunnat få en demonstration av detta betyder)

Jag blir tokig. Senast så gav jag istället telefonen till vår 8-åriga son, och uppenbarligen är det någon genetik som styr detta för han var naturligt en talang.

”Nu är det 500 m kvar”
Etc

Nej det är ett vanligt fenomen. Säkert baserat på männens förkärlek för att använda vänster hjärnhalva. Men det är bara en gissning. De kvinnor jag känner som kan hantera kartor är desamma som hanterar logik/matematik väl.
Citera
2023-08-14, 11:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:

”Nu är det 500 m kvar”
Etc

Du inser väl att alla din fru inte är någon mall för alla kvinnor va?
Citera
2023-08-14, 11:33
Medlem
PolitiskParmersans avatar
Det ligger närmare i kvinnors intresse att kunna lokalisera ett visst klädesplagg i senaste hm katalogen än vad det är att kunna navigera efter karta.
Citera
2023-08-14, 11:36
Medlem
Strossels avatar
Och ändå har vi en världsberömd kvinnlig kartläsare.
Citera
2023-08-14, 11:39
Medlem
JoeDevolas avatar
Använder du inte google maps med talfunktion? Hur lätt som helst att följa, även om man är själv och har telefonen i knät. Maps är bättre än min GPS också.
Citera
2023-08-14, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du inser väl att alla din fru inte är någon mall för alla kvinnor va?

Nej, min fru är givetvis ~unik~
Citera
2023-08-14, 11:50
Medlem
Min tjej brukar hålla upp telefonen åt mig och förväntar sig att jag ska titta..
Citera
2023-08-14, 11:52
Medlem
Min kvinna har liknande utbildning som TS kvinna. Hon kan inte höger och vänster.. Men visar hon telefonen brukar det funka hyfsat.
Citera
2023-08-14, 11:55
Medlem
Det lustiga är, att inte bara är min fru hopplös när det kommer till lokalsinne, även hennes kart-app i telefonen är helt slut. Vi har samma app, och vi har båda iPhone. Men ändå, om vi startar vägvisningen samtidigt så skickar hennes app oss på helt galna omvägar. Lite taskigt eftersom hon som sagt knappt hittar nånstans på egen hand.
Citera
2023-08-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Min kvinna har liknande utbildning som TS kvinna. Hon kan inte höger och vänster.. Men visar hon telefonen brukar det funka hyfsat.

”Sväng höger här framme”
*svänger höger*
”Nej andra hållet!”
”Du sa ju höger”
”Nej det gjorde jag inte”
”Jo det gjorde du”
*Barnen bekräftar att hon sa höger*
”Ja ja men du fattar väl vad jag menade”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto