2023-08-14, 13:35
Medlem
Barnie-KjellAhrens avatar
Detta är ett intressant och välutforskat fenomen. Män som grupp är bättre än kvinnor när det kommer till spatiala förmågor, t.ex kartläsning.
Citera
2023-08-14, 13:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Kan det här vara ett millennial-problem?

Folk som växte upp före "ansiktet framför en skärm-eran" var ju ute i skogen och lekte och rände runt i hela kommunen som sin lekpark och hittade alltid hem.

Vi lärde oss att hitta punkter att känna igen...
Citera
2023-08-14, 13:51
Medlem
Ja, är ungefär likadant med min fru.
Citera
2023-08-14, 13:57
Medlem
Är inte detta en tråd som passar i papperskorgen? Klassisk skräptråd driven av enbart anekdotisk bevisföring utan någon som helst grund. Kvinnor är inte sämre på att läsa kartor. Bland den äldre generationen (t.ex. mina farföräldrar) så har det varit så att det alltid är farfar som kör (trots att farmor har körkort) och hon suttit bredvid och läst kartan. Idag är det inte lika stereotypt, plus att man har GPS som gör att de flesta kvinnor och män inte behöver lära sig läsa kartor på samma sätt.

Ni verkar se ner på och tycka illa om kvinnor, men man behöver inte greppa efter halmstrån för det. Om ni har så låga tankar om kvinnor kanske ni borde bli tillsammans med män istället.
Senast redigerad av ryfs 2023-08-14 kl. 14:05.
Citera
2023-08-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Min fru är smart, har krävande jobb, högskoleutbildad med inriktning matematik. Trots detta så är hon så otroligt dålig på att vara kartläsare.

Vi sitter i bilen, den har taskig inbyggd kartfunktion så vi använder alltid telefonen. Jag kör. Det slår aldrig fel, alltid blir det problem, varenda gång, alltid.

”Kör höger nästa”, ”nej du missade du” (säger till 1 sekund innan)
”Kör höger nästa, eller vänta, kanske vänster” (det är 30 min till nästa avfart)
”Det är inte så lätt, kartan snurrar bara, bilen bara hoppar till” (har aldrig kunnat få en demonstration av detta betyder)
”Du skulle svängt av där, såg du inte skylten”
”Oj jag glömde säga till” (satt med Instagram)

Jag blir tokig. Senast så gav jag istället telefonen till vår 8-åriga son, och uppenbarligen är det någon genetik som styr detta för han var naturligt en talang.

”Sväng nästa höger om 3 km”
”Nu är det 500 m kvar”
”Denna korsning höger, jag ser den på kartan”
Etc

Är jag ensam om detta fenomen? Är jag en bitter kvinnohatande gubbe?

Det finns en app - som heter "Lokalsinne" - alltså jag skojar bara - Man kan ha så bra lokalsinne själv, att man inte behöver någon hjälp..
Citera
2023-08-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson
Jag ger upp, det är som att övertyga en fiskpinne att 1 inte lika med 2.
Tror jag känner samma känsla som TS gör med sin fru.

Jag hoppas att TS har en lite skönare känsla med sin fru, åtminstone ibland.
Citera
2023-08-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag upplever att det är som TS säger. Jag har stött på många kvinnor som säger att de inte förstår sig på kartor och väderstreck.

Det handlar troligen om intresse och förmåga i hjärnan. Redan i spädbarnsåldern kan man se att pojkar och flickor intresserar sig för olika saker. Pojkar fäster blicken längre vid tekniska konstruktioner, och flickor fäster blicken längre vid ansikten.
Jovisst. Många är kassa men alla är det inte. Min mamma var faktiskt bättre än min pappa när jag försökte förklara något på en karta.

Antagligen har jag ärvt hennes skills eftersom jag älskar kartbilder.

Däremot VET jag att en del tjejer och kvinnor är urusla på att läsa kartor, visst.
Citera
2023-08-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag hoppas att TS har en lite skönare känsla med sin fru, åtminstone ibland.

I alla fall inte när vi precis kommit fram efter vår bilresa. Då är vi nog ömsesidigt lite trötta på varandra.

Ungefär som jag själv och denna tråd där allting alltid ska bokstavstolkas, istället för att lättsamt skoja med det bättre könet.
Citera
2023-08-14, 14:23
Medlem
TheKhurgans avatar
Samma här. Min fru är intelligent och välutbildad men kan inte under några omständigheter betros med att vara kartläsare. Ger mobilen till någon av mina söner istället.

Hon kan inte heller köra bil något vidare, fast hon haft körkort i sisådär 20 år.
Citera
2023-08-14, 14:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
”Sväng höger här framme”
*svänger höger*
”Nej andra hållet!”
”Du sa ju höger”
”Nej det gjorde jag inte”
”Jo det gjorde du”
*Barnen bekräftar att hon sa höger*
”Ja ja men du fattar väl vad jag menade”

Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Alltså min kvinna säger aldrig ens höger eller vänster utan pekar bara.. "Däråt!" osv.. men det funkar väl hyfsat nu när jag lärt mig att aldrig fråga om höger eller vänster.

Det låter som att de inte kan höger och vänster, alternativt är koncentrerade eller oengagerade. Det ni berättar om verkar ju inte hänga ihop med själva läsandet av kartan utan snarare att kommunicera det hon läst ordentligt? Har de själva körkort och kör bil, kvinnorna?
Citera
2023-08-14, 14:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Samma här. Min fru är intelligent och välutbildad men kan inte under några omständigheter betros med att vara kartläsare. Ger mobilen till någon av mina söner istället.

Hon kan inte heller köra bil något vidare, fast hon haft körkort i sisådär 20 år.

Kan du förklara vad du menar med att hon "inte kan köra bil nåt vidare"? Vad menar du?
Citera
2023-08-14, 14:37
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Min fru är smart, har krävande jobb, högskoleutbildad med inriktning matematik. Trots detta så är hon så otroligt dålig på att vara kartläsare.

Vi sitter i bilen, den har taskig inbyggd kartfunktion så vi använder alltid telefonen. Jag kör. Det slår aldrig fel, alltid blir det problem, varenda gång, alltid.

”Kör höger nästa”, ”nej du missade du” (säger till 1 sekund innan)
”Kör höger nästa, eller vänta, kanske vänster” (det är 30 min till nästa avfart)
”Det är inte så lätt, kartan snurrar bara, bilen bara hoppar till” (har aldrig kunnat få en demonstration av detta betyder)
”Du skulle svängt av där, såg du inte skylten”
”Oj jag glömde säga till” (satt med Instagram)

Jag blir tokig. Senast så gav jag istället telefonen till vår 8-åriga son, och uppenbarligen är det någon genetik som styr detta för han var naturligt en talang.

”Sväng nästa höger om 3 km”
”Nu är det 500 m kvar”
”Denna korsning höger, jag ser den på kartan”
Etc

Är jag ensam om detta fenomen? Är jag en bitter kvinnohatande gubbe?

Kvinnor har inte samma krav på sig under uppväxten eller intresse pga. biologiska skillnader. Så de ägnar inte lika mycket tid åt sådant. Skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in