2023-08-21, 11:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Tex din hjärna som är biologisk kanske börjar oroa sig eftersom den är programmerad medans ditt medvetande/själ som är fri egentligen, måste börja resonera med hjärnan. Ifall du hade helt kontroll över dig själv så skulle du glänsa mer, men du begränsas av biologin på olika sätt. Ångest är ju biologiskt, det är något som kan kontrollera eller minska ens fria vilja etc
Har du belägg för att medvetandet är åtskiljt från biologin?
Citera
2023-08-21, 11:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag sa inte att gud är ganska perfekt, han måste vara perfekt ifall han har skapat allt detta sa jag. Jo hinduismen beskriver skapelsen med demiurgin. Brahman är gud och BRAHMA är demiurgin.
Varför måste han vara perfekt? Låter dogmatiskt.
Citera
2023-08-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ja och jag sa att anledningen till att man har skapat en demiurgi är för att förstå varför människor tex har dåliga egenskaper då kan man skylla de dåliga på demiurgin och sen säga att de bra är från gud. Men det är ologiskt att demiurgin skulle vara annorlunda än gud eftersom gud har skapat honom.
Vad bra, då kan du ju släppa det argumentet och återgå till din trådstart.
Citera
2023-08-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför måste han vara perfekt? Låter dogmatiskt.
Det är väl en ganska vanlig premiss för en beskrivning av en gud.
Citera
2023-08-21, 11:39
Medlem
Citat:
Och om biologin begränsar oss, hur vet du att vi är del av Gud? Om inte jag kommer fram till det, hur kom DU fram till det? Baserat på vad för påtagliga egenskaper?
Och något var tvungen att ge av sig själv till Gud, och om du gör undantag för Gud kan du lika gärna ge undantag för oss eller erkänna att du sysslar med sk "special pleading". Du hittar på Gud och tvingar in honom i springorna. Det är inte att bevisa något.
Anledningen till att jag måste upprepa mitt argument kring gud är för att dumskallar som du inte förstår det. "Social pleading" "Du hittar på gud" så jävla kassa argument, jag kan själv motbevisa mitt argument för gud medans du måste hålla på och äckla dig och inte ens komma med saklig kritik. Jag har gett förklaring kring biologin anledningen är demiurigin, sen det andliga är ifrån gud.

Jag har dock motbevisat det i min senaste post så du slipper. Men det är kul att se vilka jävla dumskallar vissa ateister är.
Citera
2023-08-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Vad bra, då kan du ju släppa det argumentet och återgå till din trådstart.
Jag har ju redan erkännt att mitt grundläggande argument inte håller. Men du följde logiken ganska långt och hittade ett problem på vägen. Men jag tänker inte ge saker till dig automatiskt, du måste först knäcka nöten och du gjorde det så grattis. Tesen jag driver är dock logiskt problematiskt i början.
Citera
2023-08-21, 11:44
Medlem
Citat:
Exakt
Citera
2023-08-21, 11:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag menar om vi nu pratar om bevisning från grunden så utgår man ifrån vad man vet, inte från vad ev skrifter säger. Då hamnar vi i ett helt annat ämne, typ "är Bibeln sann".
Citera
2023-08-21, 11:48
Medlem
Citat:
Jag har ju redan erkännt att mitt grundläggande argument inte håller. Men du följde logiken ganska långt och hittade ett problem på vägen. Men jag tänker inte ge saker till dig automatiskt, du måste först knäcka nöten och du gjorde det så grattis. Tesen jag driver är dock logiskt problematiskt i början.
Om du ser att tesen du driver från grunden är problematisk så borde du ju fila på dina argument istället för att be andra att motbevisa bristfälliga argument.
Citera
2023-08-21, 11:49
Medlem
Citat:
Jag menar om vi nu pratar om bevisning från grunden så utgår man ifrån vad man vet, inte från vad ev skrifter säger. Då hamnar vi i ett helt annat ämne, typ "är Bibeln sann".
Så jävla anti-intellektuellt och dumt i huvudet. Ifall det var en gud som skapade jorden tror du inte han hade varit perfekt då? Han borde stå över det han har skapat.
Citera
2023-08-21, 11:50
Medlem
Citat:
Jovisst, men trådstarten är ju i sig inte logisk från ett ateistiskt perspektiv. Jag menar mest om man nu skulle underhålla tanken om en gud så är det en ganska elementär beskrivning av en gud.
Citera
2023-08-21, 11:50
Medlem
Citat:
Om du ser att tesen du driver från grunden är problematisk så borde du ju fila på dina argument istället för att be andra att motbevisa bristfälliga argument.
Varför är det inte intressant att diskutera ett perspektiv kring gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in