2023-10-24, 14:03
Medlem
GreenMagic77s avatar
Jag är alldeles ny på att leta. Har varit runt en hel del runt Göteborg; i kohagar, ängar och andra ställen där jag enligt denna tråd kan vara möjligt att hitta. Men hitintills kammat hem nolls. Har dock träffat på några andra trevliga svampletare som jag pratat med. Några kanske finns här.

Tror ni det är idé att fortsätta leta? Blir inte riktigt klok på om säsongen är över eller om den knappt har börjat. Fick tips om Landvetter elljusspår, men den enda skivling jag hittade där var Toppig giftspindling. Skippade den...
Citera
2023-10-24, 14:42
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Det var inga vanliga kossor detta. Var säkert 1 meter mellan hornen och dom hade lätt spetsat flera pers om dom stod på rad. Hur som helst fanns det inga svampar där ändå av det lilla jag hann se.

Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Been there, done that.

https://imgur.com/vy2mQai
Kossor är nyfikna och trevliga men lite mysko. Så här brukar de hålla på där jag plockar.
Citera
2023-10-24, 19:59
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMagic77
Jag är alldeles ny på att leta. Har varit runt en hel del runt Göteborg; i kohagar, ängar och andra ställen där jag enligt denna tråd kan vara möjligt att hitta. Men hitintills kammat hem nolls. Har dock träffat på några andra trevliga svampletare som jag pratat med. Några kanske finns här.

Tror ni det är idé att fortsätta leta? Blir inte riktigt klok på om säsongen är över eller om den knappt har börjat. Fick tips om Landvetter elljusspår, men den enda skivling jag hittade där var Toppig giftspindling. Skippade den...

Om inte ett mirakel sker och vi får en streak av ett gäng soliga höstdagar i rad är jag rätt säker på att säsongen är död för i år.

Var ute och kollade idag och inte en enda fulsvamp ens, som att leta svamp en snöfri dag i februari. Inget höjdarår direkt men själv är jag ändå nöjd.

Om det blir sol igen några dagar, ut och leta. Annars är det bara att glömma.
Citera
2023-10-24, 20:34
Medlem
Det går säkert att hitta men det är garanterat över, just nu peakar det i centrala europa och snart södra
Citera
2023-10-24, 21:55
Medlem
fruktjoss avatar
Tror ni det är värt o försöka hitta nåt runt malmöområdet nu eller är det för sent? Har letat på en del ställen tidigare i månaden utan resultat...men har inte gett upp helt ännu.

På magic mushroom map verkar temperaturen i söder ändå vara hyfsat lämplig.
Ni som hittat - har det varit på sådana marker som den kartan visat som lämpliga eller har ni funnit toppisar på andra ställen ändå ?
Citera
2023-10-24, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMagic77

Tyvärr ser det inte lovande ut. Jag har kollat frekvent och hittat någon enstaka efter extremt mycket letande! Den här säsongen är nog den sämsta jag upplevt.
Citera
2023-10-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktjos
Tror ni det är värt o försöka hitta nåt runt malmöområdet nu eller är det för sent? Har letat på en del ställen tidigare i månaden utan resultat...men har inte gett upp helt ännu.

På magic mushroom map verkar temperaturen i söder ändå vara hyfsat lämplig.
Ni som hittat - har det varit på sådana marker som den kartan visat som lämpliga eller har ni funnit toppisar på andra ställen ändå ?
Skumt väder i år så svårt att svara egentligen. Men jag kan säga att jag har plockat en del i norra Skåne under de senaste två veckorna, utan tecken på någon direkt minskning trots att det röda på kartan är nästan helt borta nu. Dock har det regnat sedan helgen så det blir några dagar innan jag ger mig ut igen... Kanske alla är borta då, vem vet? Men det borde vara en rimlig tid att leta där nere.

Vad gäller platser så är kartan ingenting att stirra sig blind på. Några av mina ställen är med, men minst lika många är det inte.
Citera
2023-10-24, 23:35
Avslutad
Efter 3-4 veckors letande så har det blivit ganska torrt igen, förra veckan hade jag 2-3 dagar där jag hittade 10-15st per dag och sen tog det slut. Nu ska det regna fan i en månad ungefär så får väl se om det hinner poppa upp före snön kommer.

Västra götaland/gbg ish

Efter har varit ute i kanske 1 månad nästan varje dag så har jag nog inte hittat mer än 40-50st. Ibland spenderat flera timmar på promenera runt.
Senast redigerad av whothiswut 2023-10-24 kl. 23:47.
Citera
2023-10-25, 02:35
Medlem
Emelitos avatar
Det växer så enorma mängder svamp i Skåne överlag just nu. Det va några år sedan sist, men hittade massor utav en brokling som va fruktansvärt lik toppisar. Fast nä, kändes som något inte stämde så plockade dom aldrig..

De hade vita skivor undertill och inte riktigt lika "klockformade" som tippisar brukar va.. dock med full nipple ovanpå hatten och samma gulbeiga färg som en traditionell toppis.

Aldrig tidigare sett en svamp som liknar toppiis så pass mkt tidigare.. Någon som vet vilken svamp jag menar och vad den heter? Eller kan jag varit dum o missat massvis med tippisar? 🤣
Citera
2023-10-25, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emelito
Det växer så enorma mängder svamp i Skåne överlag just nu. Det va några år sedan sist, men hittade massor utav en brokling som va fruktansvärt lik toppisar. Fast nä, kändes som något inte stämde så plockade dom aldrig..

De hade vita skivor undertill och inte riktigt lika "klockformade" som tippisar brukar va.. dock med full nipple ovanpå hatten och samma gulbeiga färg som en traditionell toppis.

Aldrig tidigare sett en svamp som liknar toppiis så pass mkt tidigare.. Någon som vet vilken svamp jag menar och vad den heter? Eller kan jag varit dum o missat massvis med tippisar? 🤣

Kanske slåtterbroking? Tycker att den rackaren är bland de lurigaste att skilja på.
Citera
2023-10-25, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emelito

Finns både vita/biega och gråa som ser ut som toppisar fast huvudet är mycket mindre och får inte den regndropps formen. En liten vårta på huvudet är det dock men mer tefat/rund form. Inte toppis!
Citera
2023-10-25, 21:53
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Kossor är nyfikna och trevliga men lite mysko. Så här brukar de hålla på där jag plockar.

Tjurar är ju det mest troliga nuförtiden dock, mjölkkor är knappast lika vanliga längre. Lite skillnad i humöret och hormonerna där.

Otroligt skum säsong i år dock, letade för två veckor sedan och hittade i 2/5 stora fina hagar endast ca 50~ enheter varav den ena av dem som levererade SÄMST förra året levererade BÄST detta året "bäst"
Och den som levererade bäst förra året levererade som allra sämst detta året (noll)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in