Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Vem hävdar att det är omoraliskt att döda en fiende?
Om någon dödar en homosexuell i religionens namn så är det ju inte på grund av "annorlunda" utan på grund av att den homosexuelle betraktas som fiende till samhällsordningen.
Betoningen ligger på
fiende menar jag och inte
annorlunda.
Annorlunda kan vara bra också. Någon kanske är annorlunda genom att besitta profetisk förmåga eller nåt. Förstår du varför "annorlunda" låter jättedumt ? Det är som att säga att rasism beror på att man har något emot brun hudfärg. Tror du det

Om definitionen av "fiende" är helt arbiträr och bara beror på ens egen vilja, då anser jag att det kan vara väldigt omoraliskt att döda en fiende. Till exempel om man anser att någon är en fiende på grund av vem någon råkar förälska sig i. Eller på grund av vilken hårfärg någon har eller vilken som helst irrelevant detalj som inte berör en själv på något sätt.
Men enligt dig så är det alltså moraliskt sett helt ok att utse vem som helst till fiende på vilken grund som helst och då är det ok att döda dom? Är det så vi ska tolka det? Är det en sund moral?
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Någon teologi måste vi utgå ifrån.
Men du utgår inte ifrån någon teologi utan ifrån folktro. Det är olika saker.
Nej jag är inte ensam. Jag diskuterar Gud på en annan nivå än dig dock.
Ja, en annan "nivå" än alla andra, vilket är det som gör dig så jävla jobbig. Jag har många gånger bett dig redogöra för vilken definition av "gud" som du diskuterar efter, men du har alltid vägrat. Jag ger dig återigen en chans att visa att du inte bara är en jobbig jävla idiot.
Du kan få dom här två att börja med. Svenska akademins ordlista och Wikipedia. Vilken av dom här definitionerna är det du använder?
https://svenska.se/saol/?sok=gud&pz=4
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Enligt vilken teologi är Gud en kanelbulle och hur ser logiken ut bakom ett sånt påstående?
Man kan inte bara kasta ur sig saker. Det måste finnas ett logiskt sammanhang som man kan argumentera för på ett trovärdigt sätt.
Jag kan hävda att jorden är platt, men det kräver också att jag kan backa upp det med fakta. Annars är det bara flum.
Enligt den jag hittade på. Precis som du hittar på din egen där gud bara är en princip.
Jag använder definitioner från bland annat dom här två källorna. SAOL och Wikipedia. Vilken allmängiltig definition är det du utgår från?
https://svenska.se/saol/?sok=gud&pz=4
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gud
Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Jag tolkar ditt svar som att du med andra ord alltså bara menar att upphovet till the abrahamitiska religionerna och de narrativ som omger dessa, alltså bara var för ett sätt att samla och kontrollera en viss grupp av människor i en särkilld del av världen och att det således inte har något som helst med någon gud, eller existensen av någon sådan att göra.
I sådana fall är vi helt överens!
Japp. Flammarion är en ateist som har väldigt svårt att förstå vad religion är för nått, så diskussionerna med honom blir alltid väldigt förvirrande. Han tror att "gud" är nån slags filosofisk princip eller nått åt det hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Det är snarare så här. Vilket sorts släkte vill vi vara? Vill vi ha lägre IQ, lägre muskelmassa, lägre kontroll över jorden, dess djur och dess resurser? Eller vill du göra det som krävs för att göra människosläktet starkare?
Till skillnad mot dig så är jag, liksom dom flesta andra, inte besatt av makt. Du borde verkligen söka hjälp för det där.
Citat:
Ursprungligen postat av
VinnarenSkriver
Vad är ondska?
Du är medveten om att det är ett religiöst begrepp? Typiskt moderna människor att suga på judeo-kristendomens tuttar och låtsats som att de är vetenskapliga. Det enda som är gott är nytta. Hat är ofta väldigt nyttigt, speciellt när man är omgiven av fientliga skäggiga stammar som söker hugga av ens huvud eller våldta ens kvinnor. Segern väntar.
Filosofisk fråga, jag brukar se det som nån slags missriktad egoism. Där egoismen går överstyr så pass att den faktiskt missgynnar en själv. Som den gör för dig. Du är så inriktad på att makt är nått du måste ha så du ser inte att det också skapar fiender. Och att skapa fiender är direkt dåligt då fiender är folk som medvetet motarbetar en. Det är bättre att ha vänner än fiender.
Och vad är det som säger att det skulle vara religiöst? Känns som en extremt grundläggande mänsklig tanke. Om någon gör en illa av en som man ser det dålig anledning, då ser man den andra som ond, även neandertalarna borde rimligtvis ha haft den uppfattningen.