2023-10-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Om du menar att vi är överens om att det är så som många religiösa ser det så ja. Religion föder väldigt mycket hat och ondska så det stämmer.
Om du däremot menar att vi är överens om att det är så det ska vara, så definitivt inte. Jag har en mycket högre moral än så, jag tycker inte folk är mindre värda, och kanske till och med borde dö, bara för att dom är annorlunda än vad jag är.

Jag pratar inte om krig, jag pratar om att det står i väldigt många religiösa böcker att man ska döda folk bara för att dom är annorlunda. Gudar som säger till sina undersåtar att döda om dom inte ansluter sig till ens egen grupp eller för att dom har en annorlunda sexualitet.

Fast den troende säger att det är gud själv som är ursprunget till moralen, ateisten säger att det är vi människor som själva styr moralen, på något, medvetet eller undermedvetet sätt. Till exempel genom att skriva böcker med nedskrivna regler som vi måste följa. Även du, för du tror inte att gud existerar som något annat än en idé och princip, alltså något som är skapat av människan. Du är alltså ateist.
Du vill (vågar?) bara inte erkänna det.

Det är snarare så här. Vilket sorts släkte vill vi vara? Vill vi ha lägre IQ, lägre muskelmassa, lägre kontroll över jorden, dess djur och dess resurser? Eller vill du göra det som krävs för att göra människosläktet starkare?
Citera
2023-10-25, 19:13
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det har med Gud att göra om själva definitionen av Gud är "det som ger nytta i fall man tror på det". Påminner igen om att även ateister som Dawkins och Harari erkänner att religion tjänar ett funktionellt syfte som "nyttig fiktion". I större bemärkelse tjänar hela vårt sätt att kategorisera verkligheten ett funktionellt syfte.
Tyvärr har jag hört "Allahu akbar" många gånger i samma veva som det smällt högt (det var inte fyrverkerier).
"Allt ont börjar i Guds namn", citeras av Luther (1500-talet, inte Martin Luther King).
Men hans slutsats är den riktiga: just därför måste vi ta reda på vad Bibeln faktiskt lär.
Citera
2023-10-25, 19:25
Medlem
Citat:
Religion föder väldigt mycket hat och ondska så det stämmer.

Vad är ondska?

Du är medveten om att det är ett religiöst begrepp? Typiskt moderna människor att suga på judeo-kristendomens tuttar och låtsats som att de är vetenskapliga. Det enda som är gott är nytta. Hat är ofta väldigt nyttigt, speciellt när man är omgiven av fientliga skäggiga stammar som söker hugga av ens huvud eller våldta ens kvinnor. Segern väntar.
Citera
2023-10-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag tillskrev dig "försöker", men om du inte tror dig om så mycket, vad blir kvar av dig?

empty shell

Citat:
Tack för att du citerar en teist, och en tänkare var han ju också, eller hur - om du är en smula bekant med idéhistorien.
Men, ack, sådant törs man ju inte kräva av en högmodig ateist, så jag sänker ribban och hoppas bara att du inte blandar ihop honom med Asterix.

Citat:
"Tror"...
"snarare"...
"möjligtvis"...
"kan"...
"ganska"...
Greppa genast något fast, som en köksbänk, och håll dig kvar.

Inte "rationellisera" utan "rationalisera"

Citat:
Du kan bli kvar på den nivån om den är din högsta.
Låt mig då bara säga att det är en erbarmligt låg högstanivå.

Citat:
Varför det?

Citat:
Gör om, gör rätt.

Att kasta ur sig tio inlägg och svar i någon sorts hetsigt enstavig och brokig ordsallad av personangrepp och obegripliga uttryck är inte något som vanligtvis brukar utmärka någon som har genomtänkta och sakliga argument i en diskussion.

Tråden handlar om huruvida någon gud skulle vara upphovet till moral, vilket du uppenbart verkar hävda? Så då skulle jag föreslå att du istället försökte formulera ett riktigt och seriöst argument för din sak. Något som alltså innehåller minst en premiss och en slutsats så att det finns något att diskutera?

Ska vi testa det?
Citera
2023-10-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion

Prioritetsordningen är logisk. Gud är den högsta principen under vilken samhället är underordnat i den modell vi diskuterar nu. Därför finns budordet att inga andra Gudar ska vara tillåtna. Och placerat i toppen på listan som det viktigaste av alla bud. Utan detta faller bygget som ett korthus och öppnar upp för allmnänt godtycke. Det senare är den ateistiska modellen.
Den ateistiska modellen vänder allt på ända och sätter istället människan högst upp, vilket gör att vad som är rätt och fel bestäms av den människa eller ideologi under vilket samhället är underordnat.
Vad som anses rätt och fel kan alltså variera efter egna särintressen när människan får råda.
Och människan har inte förmågan att avgöra rätt och fel.
Endast Gud kan. Sån är naturens ordning.

Ordningen må vara logiskt, men det betyder inte att premissen som den bygger på är det. Du bortser ju i helt i ditt resonemang från det faktum att det endast är logiskt i ett större perspektiv under förutsättning att någon gud då faktiskt existerar.

Och eftersom just det, någon guds existens är, en falsk premiss så är det med andra ord ingen skillnad på den modell du beskriver eller det du beskriver som den ”ateistiska modellen” då rätt och fel i vilken modell du än syftar till bestäms av den människa som etablerade modellerna. Så tillvida att du nu inte kan bevisa någon gud existens givetvis.

Skillnaden är väl bara att i det sistnämnda exemplet så är man i alla fall ärlig och tydlig med att det är vi människor som är och bär ansvaret för att upprätthålla en god moral, och att det inte något man kan outsourca och överlämna till någon troligt inbillad fantasifigur.
Citera
2023-10-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ordningen må vara logiskt, men det betyder inte att premissen som den bygger på är det. Du bortser ju i helt i ditt resonemang från det faktum att det endast är logiskt i ett större perspektiv under förutsättning att någon gud då faktiskt existerar.

Och eftersom just det, någon guds existens är, en falsk premiss så är det med andra ord ingen skillnad på den modell du beskriver eller det du beskriver som den ”ateistiska modellen” då rätt och fel i vilken modell du än syftar till bestäms av den människa som etablerade modellerna. Så tillvida att du nu inte kan bevisa någon gud existens givetvis.

Skillnaden är väl bara att i det sistnämnda exemplet så är man i alla fall ärlig och tydlig med att det är vi människor som är och bär ansvaret för att upprätthålla en god moral, och att det inte något man kan outsourca och överlämna till någon troligt inbillad fantasifigur.

Vad anser du gör ett antagande sunt?
Citera
2023-10-25, 23:55
Medlem
Citat:
Vad anser du gör ett antagande sunt?

Grunden är att det både är giltigt och att det är bygger på sanna premisser.
Vidare så bör det också vara relevant, sakna logiska felslut, tydligt, precist formulerat och falsiferbart. Om antagandet eller påståendet bygger på externa källor eller observationer, så ska dessa källor vara trovärdiga och helst objektivt verifierbara.

Sedan beror det såklart även helt på vilket antagande eller argument det handlar om.

Om jag exempelvis skulle påstå att jag har en katt, så är det kanske inte är något som du skulle behöva få någon vidare bekräftelse av någon objektiv källa för att anse vara rimligt eller sunt.

Men om jag skulle påstå att jag har en katt som kan flyga och prata kinesiska, så gissar jag att du skulle behöva lite mer för att du ska vara övertygad att det är troligt.

Jag brukar hålla mig till regeln att extraordinära påståenden även kräver extraordinära bevis.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-10-25 kl. 23:59.
Citera
2023-10-26, 01:36
Medlem
Citat:
Det har med Gud att göra om själva definitionen av Gud är "det som ger nytta i fall man tror på det". Påminner igen om att även ateister som Dawkins och Harari erkänner att religion tjänar ett funktionellt syfte som "nyttig fiktion". I större bemärkelse tjänar hela vårt sätt att kategorisera verkligheten ett funktionellt syfte.

Om vi tänker såhär då?

Det finns goda människor som gör goda saker och som tror på en gud (eller en särskild gud om man så vill).

Det finns goda människor som gör goda saker, men som inte tror på någon gud (eller på ”fel” gud).

Om man köper dessa premisser så är den logiska slutsatsen givetvis att huruvida någon gör goda saker eller inte är beroende av någon närvaro eller frånvaro av gudstro eller religion.

Jag håller dock med dig om att det kan fylla en funktion. Men jag ser inte heller riktigt att det fyller någon funktion eller tillför något mervärde som inte en sekulär moralisk modell som grundar sig i humanism och välmående kan åstadkomma.

Så spelar det någon roll vilket? Ja! Det anser jag att det gör eftersom religion eller starka religösa övertygelser historiskt, såväl som idag dessvärre även kommer med en massa nackdelar i form av förtyck, tvång och i många fall även våld och lidande.

Men visst! Jag håller med dig i det även kan tjäna ett funktionellt syfte och om ens tro på en gud är det enda som hindrar någon från att yxa ner folk på stan eller utsätta andra människor för andra hemskheter. I sådana fall tycker jag att man ska att tro på vilken gud som helst så mycket man bara kan.

Jag dock aldrig träffat, vare sig när jag själv var kristen någon sådan person. Har heller aldrig hört någon religös person säga att ”om jag slutade tro på gud, så skulle jag ge mig ut på stan och mörda och våldta” eller ”om det inte var för min tro på gud, så skulle jag misshandla mina barn”.

Så även om jag tycker att det du har en bra poäng så jag vet inte om hur relevant det som argument är i praktiken? Har du några bättre exempel än mina?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-10-26 kl. 01:40.
Citera
2023-10-26, 07:44
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Vad är ens fri vilja?

Hur kan jag någonsin välja något som jag inte är medveten om till att börja med? Kan till exempel sentineleserna (ett notoriskt isolerat folk) välja att följa den "rätta" (moderna HBTQ+-)vägen? Låter helt befängt.

Enligt katolsk doktrin är du ”befriad” från den gudomliga ordningen om du inte känner till den, dvs sentineleserna kan inte följa guds ord eftersom de aldrig har hört det.
Citera
2023-10-26, 10:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Vem hävdar att det är omoraliskt att döda en fiende?
Om någon dödar en homosexuell i religionens namn så är det ju inte på grund av "annorlunda" utan på grund av att den homosexuelle betraktas som fiende till samhällsordningen.
Betoningen ligger på fiende menar jag och inte annorlunda.
Annorlunda kan vara bra också. Någon kanske är annorlunda genom att besitta profetisk förmåga eller nåt. Förstår du varför "annorlunda" låter jättedumt ? Det är som att säga att rasism beror på att man har något emot brun hudfärg. Tror du det
Om definitionen av "fiende" är helt arbiträr och bara beror på ens egen vilja, då anser jag att det kan vara väldigt omoraliskt att döda en fiende. Till exempel om man anser att någon är en fiende på grund av vem någon råkar förälska sig i. Eller på grund av vilken hårfärg någon har eller vilken som helst irrelevant detalj som inte berör en själv på något sätt.
Men enligt dig så är det alltså moraliskt sett helt ok att utse vem som helst till fiende på vilken grund som helst och då är det ok att döda dom? Är det så vi ska tolka det? Är det en sund moral?

Citat:
Någon teologi måste vi utgå ifrån.
Men du utgår inte ifrån någon teologi utan ifrån folktro. Det är olika saker.
Nej jag är inte ensam. Jag diskuterar Gud på en annan nivå än dig dock.
Ja, en annan "nivå" än alla andra, vilket är det som gör dig så jävla jobbig. Jag har många gånger bett dig redogöra för vilken definition av "gud" som du diskuterar efter, men du har alltid vägrat. Jag ger dig återigen en chans att visa att du inte bara är en jobbig jävla idiot.
Du kan få dom här två att börja med. Svenska akademins ordlista och Wikipedia. Vilken av dom här definitionerna är det du använder?
https://svenska.se/saol/?sok=gud&pz=4
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gud

Citat:
Enligt vilken teologi är Gud en kanelbulle och hur ser logiken ut bakom ett sånt påstående?
Man kan inte bara kasta ur sig saker. Det måste finnas ett logiskt sammanhang som man kan argumentera för på ett trovärdigt sätt.
Jag kan hävda att jorden är platt, men det kräver också att jag kan backa upp det med fakta. Annars är det bara flum.
Enligt den jag hittade på. Precis som du hittar på din egen där gud bara är en princip.
Jag använder definitioner från bland annat dom här två källorna. SAOL och Wikipedia. Vilken allmängiltig definition är det du utgår från?
https://svenska.se/saol/?sok=gud&pz=4
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gud

Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag tolkar ditt svar som att du med andra ord alltså bara menar att upphovet till the abrahamitiska religionerna och de narrativ som omger dessa, alltså bara var för ett sätt att samla och kontrollera en viss grupp av människor i en särkilld del av världen och att det således inte har något som helst med någon gud, eller existensen av någon sådan att göra.

I sådana fall är vi helt överens!
Japp. Flammarion är en ateist som har väldigt svårt att förstå vad religion är för nått, så diskussionerna med honom blir alltid väldigt förvirrande. Han tror att "gud" är nån slags filosofisk princip eller nått åt det hållet.

Citat:
Det är snarare så här. Vilket sorts släkte vill vi vara? Vill vi ha lägre IQ, lägre muskelmassa, lägre kontroll över jorden, dess djur och dess resurser? Eller vill du göra det som krävs för att göra människosläktet starkare?
Till skillnad mot dig så är jag, liksom dom flesta andra, inte besatt av makt. Du borde verkligen söka hjälp för det där.

Citat:
Vad är ondska?

Du är medveten om att det är ett religiöst begrepp? Typiskt moderna människor att suga på judeo-kristendomens tuttar och låtsats som att de är vetenskapliga. Det enda som är gott är nytta. Hat är ofta väldigt nyttigt, speciellt när man är omgiven av fientliga skäggiga stammar som söker hugga av ens huvud eller våldta ens kvinnor. Segern väntar.
Filosofisk fråga, jag brukar se det som nån slags missriktad egoism. Där egoismen går överstyr så pass att den faktiskt missgynnar en själv. Som den gör för dig. Du är så inriktad på att makt är nått du måste ha så du ser inte att det också skapar fiender. Och att skapa fiender är direkt dåligt då fiender är folk som medvetet motarbetar en. Det är bättre att ha vänner än fiender.

Och vad är det som säger att det skulle vara religiöst? Känns som en extremt grundläggande mänsklig tanke. Om någon gör en illa av en som man ser det dålig anledning, då ser man den andra som ond, även neandertalarna borde rimligtvis ha haft den uppfattningen.
Citera
2023-10-26, 11:19
Medlem
Citat:
Till skillnad mot dig så är jag, liksom dom flesta andra, inte besatt av makt. Du borde verkligen söka hjälp för det där.

Filosofisk fråga, jag brukar se det som nån slags missriktad egoism. Där egoismen går överstyr så pass att den faktiskt missgynnar en själv. Som den gör för dig. Du är så inriktad på att makt är nått du måste ha så du ser inte att det också skapar fiender. Och att skapa fiender är direkt dåligt då fiender är folk som medvetet motarbetar en. Det är bättre att ha vänner än fiender.

Och vad är det som säger att det skulle vara religiöst? Känns som en extremt grundläggande mänsklig tanke. Om någon gör en illa av en som man ser det dålig anledning, då ser man den andra som ond, även neandertalarna borde rimligtvis ha haft den uppfattningen.

Du försöker ju själv utöva makt just nu. Du vill att jag ska agera på ett visst sätt. Du påstår att det skulle göra folk mindre illa att agera på detta sätt. För det första har du inte ens sagt vad detta sätt är. Du har bara gett en vag bild av "godhet" och att "inte göra folk illa".

Vad är detta goda sätt i praktiken?

När det gäller frågan om vems sätt som "gör folk illa" så kan vi kolla på lite data. Unga kvinnors psykiska ohälsa är värre än någonsin. Befolkningens IQ och känsla av samhörighet sjunker. Vi presterar mycket sämre än fler och fler östasiatiska länder när det gäller utbildning. Kriminaliteten är skyhög och fortsätter växa sig in i samhällets kultur. Snart är det regel att ens döttrar och systrar måste finna sig i att en gangster har så högt våldskapital att de helt enkelt måste börja älska gangstern, vare sig de vill eller ej. Samtidigt pumpas gangsterrappens och muslimens propaganda ut i alla medier. Det tycker jag är ganska illa. Jag vill sätta stopp för det. Vill inte du? Faktiskt, så dör jag hellre än att leva i en värld som fortsätter i riktningen jag beskrivit ovan.

Det enda sättet att stoppa det på är via makt. Allt annat är önsketänkande. Jag anser inte att det är egoistiskt. Det är snarare altruistiskt. Muslimen är min fiende. Gangsterrapparen är min fiende. De som vill våldta mitt folk är mina fiender. De vill döda mig eller förslava mig.

Att anamma en slavmoral som finner sig i att leva som andra klassens medborgare är en kass, inhuman, ovärdig lösning. Den stinker av dynga och ohälsa. Det är att träna sig till att tolerera att se sig själv våldtas, misshandlas, hunsas, mördas.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-10-26 kl. 11:22.
Citera
2023-10-26, 11:35
Medlem
Citat:

Absolut. De som vill att jag ska tolerera att leva med folk som vill hugga huvet av mig och få mina släktingar våldtagna och rånade, de vill mig illa och är därmed ondskefulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in