2023-10-14, 15:18
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Bröderna Karamazov är en roman av Dostojevskij skriven 1880.
..."Om Gud inte finns så är allt tillåtet" ...

Nämn en kultur /nation där allt är tillåtet!
Citera
2023-10-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Ja och då är vi som sagt tillbaka på ruta ett. Att ”göra det rätta” enligt gud är ju vad du refererar till och den ursprungliga frågan var varför man skulle bry sig om vad gud tycker om saker och ting, exempelvis då vad som är det rätta att göra.

Varför ska just gud komma undan med att tala om vad som är rätt och inte, utan några som helst argument? Det är aldrig så det funkar i något annat sammanhang. Saker och ting kan rimligtvis inte vara rätt och riktigt enbart för att gud (eventuellt) säger så, eller hur?
Du har fått svaret. Vet du vad? Du är helt enkelt för dum för att fatta, och då finns det inget mera jag kan göra.
Citera
2023-10-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Nämn en kultur /nation där allt är tillåtet!
Kristna.

Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 1Kor 6:12

Som droger, de kan ta makten över dig.
Citera
2023-10-14, 15:54
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Kristna.

Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 1Kor 6:12

Som droger, de kan ta makten över dig.

Du kommer med judeokristen dynga.

Ett Liv efter Guds budord, som förbjuder den Kristne att mörda bl.a. är Kristet.

Men du din avfälling har en egen judisk förvrängd tolkning av Guds Ord. Där du likt juden skall klara dig fastän du inte tror på Jesu Kristi Ord - likt Judas.
Citera
2023-10-14, 16:37
Medlem
Citat:

Ett Liv efter Guds budord, som förbjuder den Kristne att mörda bl.a. är Kristet.

Men du din avfälling har en egen judisk förvrängd tolkning av Guds Ord. Där du likt juden skall klara dig fastän du inte tror på Jesu Kristi Ord - likt Judas.
Kan du bevisa ditt förtal?
Citera
2023-10-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jesus säger...

Paulus och Co. säger*

Jesus skrev inget som är bevarat.

Döp om Svenska Kistans religion till Paulusdom istället. Han vill att vi ska leva som slavar till någon som inte vill vårt bästa.
Citera
2023-10-14, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Paulus och Co. säger*

Jesus skrev inget som är bevarat.

Döp om Svenska Kistans religion till Paulusdom istället. Han vill att vi ska leva som slavar till någon som inte vill vårt bästa.
Som sagt påminner Guds ande om allting Jesus sa och lärde.

Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, den skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er. Joh 14:26
Citera
2023-10-15, 08:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Säger lögnare som sa att jag vill göra det Gud förbjuder.
Ingen tvingar dig att göra sådant som Gud förbjuder. Du gör det för att din vilja är ond.
Citera
2023-10-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ingen tvingar dig att göra sådant som Gud förbjuder. Du gör det för att din vilja är ond.
Oj en till lögnare
Citera
2023-10-15, 08:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Oj en till lögnare
Nämn en handling du utför tvingad.
Citera
2023-10-15, 10:37
Medlem
Merrybums avatar
Citat:

Jag tänker att det inte bara är din gud som förbjuder mord. Alla gudar i världsreligionerna gör det oxå.

Och inte att förglömma de flesta/alla länders lagar. Även de flesta människors egen moraliska kompass hindrar dem från att döda.

Om en kristen väljer att inte begå mord, på grund av gudsfruktan. Tänker jag att det verkar vara en väldigt väldigt farlig människa.
Citera
2023-10-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nämn en handling du utför tvingad.
Din lögn är att min vilja är ond. Det är något du inte har någon aning om, därför ljuger du. Sen kommer mycket av din och min bild av vad som är ondsk skilja sig så jag bryr mig inte vad du och t.ex. bibeln säger om moral då jag tycker att bibel är omoralisk och hemsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in