2023-10-13, 23:03
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Människor har olika behov, vi fungerar inte på samma sätt. Och därför existerar det ingen bestämd uppsättning lagar som kan älskas av alla människorna i ett samhälle. Ett samhälle kan som bäst alltid bara tillfredsställa en stor majoritets behov, aldrig allas.

Nuförtiden vet vi att Gud inte finns, och med den vetskapen är man inte särskilt motiverad att följa religiösa lagar.
Så, tryckte du på reply bara för att få skriva att du inte tror på gud?

Jag skrev generellt och tog inte ställning för religiösa eller sekulära lagar.
Mord, stöld och sexuella övergrepp är dessutom generellt brott i alla länder och kulturer.
--------------------------------------------------------

Men min åsikt är att sekulära lagar behövs för att få samhället att fungera och religiösa lagar är något den enskilde kan välja att själv leva efter.

Vi behöver ha ett starkt sekulärt rättssystem som fungerar lika för alla människor i landet oavsett, religion, kön, folkgrupp etc.
Rättsstaten måste lagföra och göra det väldigt jobbigt och olönsamt att vara kriminell, annars blir kriminaliteten förtryckande och systemhotande.

Man får aldrig tvinga någon leva efter religiösa lagar, de är individens eget val att leva efter religiösa lagar för att knyta ann till sin Gud.

Den som tvingar en annan person att leva efter religiösa lagar är kärlekslös och saknar respekt för den andra personens integritet.
Sekulära människor som försöker tvinga religiösa människor att inte leva efter sin religion (om den inte skadar någon människa) de är lika respektlösa och kärlekslösa.

Sverige behöver åter bygga upp en Svensk kultur där vi är stolta över att vara laglydiga medborgare som skapar ett gott och tryggt samhälle tillsammans genom hederligt arbete.

Laglydiga människor gör att vi får det bättre i Sverige, medan tjuvar, mördare och sexbrottslingar förstör Sverige.
Laglydiga människor är mycket trevligare att umgås med, de kan man kalla vänner.

Jag lever både enligt Svensk lag och enligt de sju Noakitiska buden inom Judendomen och jag är stolt över att vara en god, ärlig och hederlig människa.
Citera
2023-10-13, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är väl bara Paulus som förbjudit sex utanför äktenskapet? Jesus säger inget om det, men en del om äktenskapsbrott. Och i GT var det inte ovanligt med flera fruar. Den rättfärdige Abraham hade fick barn med sin hustrus slavinna.
Gud var väl först med det när han sa att en man och en kvinna blir ett. Det utesluter sex utanför äktenskapet. Men Paulus var medveten om att sex är bindande.

Vet ni inte att den som förenar sig med en sköka blir till en enda kropp med henne? Det heter ju: De två skall bli ett. 1Kor 6:15

Det är som du säger att Gud hatar äktenskapsbrott, att du överger din fru. Egentligen är det otukt som är straffbart. Jag skrev sex utanför äktenskapet för att slippa förklara vad otukt är. Enligt Paulus räcker begär för att ingå äktenskap.

Men om någon tycker att han handlar otillbörligt mot sin flicka när han ansätts av driften och inte har något val, då får han göra det han vill: han syndar inte, de får gifta sig. 1Kor 7:36

Månggifte är inte förbjudet.
Citera
2023-10-13, 23:34
Medlem
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Nuförtiden vet vi att Gud inte finns, och med den vetskapen är man inte särskilt motiverad att följa religiösa lagar.

Jag är icketroende p.g.a. ej kompetens.
Jävulskap ligger bakom fel.
Arab guden Allah eller någon människa hittills lagen mot mina bestämda ligor.
Arab guden Allah eller någon människa hittills vinner mot hockey.
Citera
2023-10-13, 23:49
Medlem
many99s avatar
Trolleri eller distans jävlas.
Senast redigerad av many99 2023-10-13 kl. 23:57.
Citera
2023-10-13, 23:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud var väl först med det när han sa att en man och en kvinna blir ett. Det utesluter sex utanför äktenskapet. Men Paulus var medveten om att sex är bindande.

Vet ni inte att den som förenar sig med en sköka blir till en enda kropp med henne? Det heter ju: De två skall bli ett. 1Kor 6:15

Det är som du säger att Gud hatar äktenskapsbrott, att du överger din fru. Egentligen är det otukt som är straffbart. Jag skrev sex utanför äktenskapet för att slippa förklara vad otukt är. Enligt Paulus räcker begär för att ingå äktenskap.

Men om någon tycker att han handlar otillbörligt mot sin flicka när han ansätts av driften och inte har något val, då får han göra det han vill: han syndar inte, de får gifta sig. 1Kor 7:36

Men när Gud rättfärdigar Abraham, trots sex med Hagar, varför engagera sig i folks sexliv, så länge det inte skadar andra? Är inte Jesus budskap mer värt att föra fram?
Citera
2023-10-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Tänk om Gud skickar en sköka till mig att bjuda på lyxhotell och kärlek? Jag gör det gärna för jag älskar kvinnor. Kan betala hennes utbildning och husrum.
Citera
2023-10-14, 00:21
Medlem
many99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver

Anser ni att detta citat stämmer, och vad är moralens beskaffenhet?

Anser ni att det stämmer bokstavligt eller att det stämmer blott psykologiskt, det vill säga att människan kräver Gud för att agera på det sätt som vi menar med ordet "rätt"?

Vi kommer förlora utan eller mot den allsmäktige jag är sjuk mot någon eller mot den allsmäktige.
Senast redigerad av many99 2023-10-14 kl. 00:42.
Citera
2023-10-14, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men när Gud rättfärdigar Abraham, trots sex med Hagar, varför engagera sig i folks sexliv, så länge det inte skadar andra? Är inte Jesus budskap mer värt att föra fram?
Vad menar du med Jesus budskap?

Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Matt 5:34

Du ska inte yttra äktenskapslöften för du döms för äktenskapsbrott när du lovat någon "to be true" när du tittar på en annan kvinna med åtrå och "until death do us part" när ni skiljer er. Det är vad Jesus säger I Matt 5.
Citera
2023-10-14, 02:55
Medlem
Citat:
Tänk om Gud skickar en sköka till mig att bjuda på lyxhotell och kärlek? Jag gör det gärna för jag älskar kvinnor. Kan betala hennes utbildning och husrum.
Varför skulle Gud göra det? On du har sex med den kvinnan men inte tänker hålla äktenskapet i ära döms du för otukt (sex) respektive äktenskapsbrott (bryter äktenskapet).
Citera
2023-10-14, 10:05
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Varför kan man inte det? Är den guden du tror på så narcisistisk?
Han har upphovsrätten till hela skapelsen och här sitter du, en liten prick i världsalltet, och gormar mot honom - vem tror du att du är? Storhetsvansinne och narcissism, det är vad du lider och av och gör dig skyldig till.
Citera
2023-10-14, 10:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
"Kärlek" och "älskar", du skulle ha satt citattecken kring de orden.
Citera
2023-10-14, 10:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Tänk om det är djävulen som skickar dig skökor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in