Citat:
Så, tryckte du på reply bara för att få skriva att du inte tror på gud?Människor har olika behov, vi fungerar inte på samma sätt. Och därför existerar det ingen bestämd uppsättning lagar som kan älskas av alla människorna i ett samhälle. Ett samhälle kan som bäst alltid bara tillfredsställa en stor majoritets behov, aldrig allas.
Nuförtiden vet vi att Gud inte finns, och med den vetskapen är man inte särskilt motiverad att följa religiösa lagar.
Nuförtiden vet vi att Gud inte finns, och med den vetskapen är man inte särskilt motiverad att följa religiösa lagar.
Jag skrev generellt och tog inte ställning för religiösa eller sekulära lagar.
Mord, stöld och sexuella övergrepp är dessutom generellt brott i alla länder och kulturer.
--------------------------------------------------------
Men min åsikt är att sekulära lagar behövs för att få samhället att fungera och religiösa lagar är något den enskilde kan välja att själv leva efter.
Vi behöver ha ett starkt sekulärt rättssystem som fungerar lika för alla människor i landet oavsett, religion, kön, folkgrupp etc.
Rättsstaten måste lagföra och göra det väldigt jobbigt och olönsamt att vara kriminell, annars blir kriminaliteten förtryckande och systemhotande.
Man får aldrig tvinga någon leva efter religiösa lagar, de är individens eget val att leva efter religiösa lagar för att knyta ann till sin Gud.
Den som tvingar en annan person att leva efter religiösa lagar är kärlekslös och saknar respekt för den andra personens integritet.
Sekulära människor som försöker tvinga religiösa människor att inte leva efter sin religion (om den inte skadar någon människa) de är lika respektlösa och kärlekslösa.
Sverige behöver åter bygga upp en Svensk kultur där vi är stolta över att vara laglydiga medborgare som skapar ett gott och tryggt samhälle tillsammans genom hederligt arbete.
Laglydiga människor gör att vi får det bättre i Sverige, medan tjuvar, mördare och sexbrottslingar förstör Sverige.
Laglydiga människor är mycket trevligare att umgås med, de kan man kalla vänner.
Jag lever både enligt Svensk lag och enligt de sju Noakitiska buden inom Judendomen och jag är stolt över att vara en god, ärlig och hederlig människa.