2023-07-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Om jag skrev 40 inlägg på raken om Nordkorea med en väntetid av 30 sekunder mellan motkommentarer och min egen kommentar så skulle man nog kunna säga att mitt intresse för Nordkorea var ganska stort och låg nära hjärtat.
Skulle det betyda att du gillade Nordkoreas regim?

Tråden handlar om bevis för Jesus och Gud. Tror du att jag tror att Jesus och Gud finns för att jag ifrågasätter dina påstådda bevis?

Blandar du inte ihop begreppen lite väl mycket?
Citera
2023-07-28, 14:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Skulle det betyda att du gillade Nordkoreas regim?

Tråden handlar om bevis för Jesus och Gud. Tror du att jag tror att Jesus och Gud finns för att jag ifrågasätter dina påstådda bevis?

Blandar du inte ihop begreppen lite väl mycket?
Jag har aldrig skrivit att du uppskattar det som står i bibeln. Jag har skrivit att bibeln verkar otroligt viktig för dig, att du funderar mycket kring den, och du är uppenbart bibelintresserad. Det räcker för mig, bra jobbat av en 2000 år gammal bok.
Citera
2023-07-28, 14:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jesus kallar Fadern SIN Gud, så det är två olika personer. Dessutom är Guds ande ingen person. Och vi kan få Guds (Faderns) ande och Kristi ande. Även där två olika andar. Ni tolkar bibeln fel för att ni inte kan skilja på olika andar. Läs 2Kor 3:17
Klart Fadern är Jesu Gud, på vilket sätt skulle Sonen inte vara Gud bara för att Jesus talar om Fadern som sin Gud? Klart Fadern och Sonen är två olika personer.
Guds Ande kan göras bedrövad, som uppmuntrar, förmanar, som man synda mot o.s.v. - en person. Även Anden är en gudomsperson som Fadern och Sonen och har namnet JHWH.
Faderns Ande är Kristi Ande, för Anden utgår från Fadern och Sonen.
Citera
2023-07-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har aldrig skrivit att du uppskattar det som står i bibeln. Jag har skrivit att bibeln verkar otroligt viktig för dig, att du funderar mycket kring den, och det räcker för mig.
Jag ifrågasätter att Jesus och Gud finns. Kanske inte att Jesus funnits, men att han varit den som påstås i din bok.

Det är vad tråden handlar om.

Du får ursäkta, men tråden handlar inte om att jag ska klappa dig på axeln. Att du ska anklaga mig för saker för att jag inte tror på det du tror är bara tokigt.

Lägg fram belägg för att Jesus eller Gud finns istället. Det är vad tråden handlar om, och någon ingen lyckats med tidigare. Sorry om du blir kränkt av det.
Citera
2023-07-28, 14:58
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du blandar ihop religiös tro med att inte tro. Jag tror inte min Ica har knark i sitt sortiment. Det är inte en religiös tro.
Du skrev "troligen inte" och avslöjade så att du har trosföreställningar och leds av dem.
Citera
2023-07-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du skrev "troligen inte" och avslöjade så att du har trosföreställningar och leds av dem.
Du snurrar ihop saker.

Hade du några belägg för att Jesus funnits eller för att Gud finns, eller inte? Det är vad tråden handlar om. Inte vad du fantiserar ihop gällande vad jag skulle anse.

Jag använder "troligen" för att man aldrig kan veta. Du kan inte heller veta, men du är sjukt tvärsäker ändå. Sånt är bara galet.
Citera
2023-07-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanHarDuGjort
Konstigt att det inte skulle vara ett krav att det inte finns historiska källor som bevisar någons existens och deras handlingar. Det är vanligtvis ett krav att vara källkritisk, förutom när det gäller religion då. Det finns helt enkelt inga trovärdiga bevis. Skulle vi utgå från att Jesus existerat, så finns det fortfarande ingen bevis på mirakel eller att han skulle vara guds son.

Att en grav är tom är ju inget bevis mer än att graven är tom. Inte sotar jag skorstenen och utgår från att jultomten varit där för att det inte finns någon där.

Okej jag är med på noterna. Hur behandlar du figurer som Buddha, Sokrates och Zarathustra?
Citera
2023-07-28, 15:25
Medlem
Citat:
Sådär, det visade att ditt logiska tänkande är fel även där.

Det är inte fel på logiken, som anger formen för ett resonemang, i detta fall. Det är fel eftersom både premiss 1 och 2 inte är sanna. Sanningsvärdet på de logiska atomerna bestäms oberoende av logiken.
Citera
2023-07-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Detta är det kristna tänkandet i sin prydno:

Att tro är en sorts sport. Du måste klara kvalgränsen. Du måste tro tillräckligt starkt på den rätta läran för att bli insläppt i paradiset. Det är klart att om du bara nätt och jämnt blir insläppt så får du sitta på en av bakersta platserna i all evighet, där du inte kommer att se så mycket och där du för evigt får lukta på dina bänkgrannars svett (eftersom de också bara nätt och jämnt kom in i himlen och alltså inte är helt rena till ande och kropp.)

Att vara kristen är alltså en slags tävling i att tro starkast på kristendomens mest absurda påståenden. Samtidigt gäller det ju att undvika fällorna så att man inte plötsligt börjar tro på t.ex. Allah. Att tro rätt är verkligen inte lätt, vilket framgår av den här sketchen med Rowan Atkinson:

https://www.youtube.com/watch?v=Ut116mBuPpg

Vad är din åsikt om Satanism?

Absurditeten går inte att undvika. Det mest absurda påståendet av alla är att moral inte existerar. Hur kan man någonsin agera som en rationell agent om moral inte existerar?
Citera
2023-07-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är inte fel på logiken, som anger formen för ett resonemang, i detta fall. Det är fel eftersom både premiss 1 och 2 inte är sanna. Sanningsvärdet på de logiska atomerna bestäms oberoende av logiken.
Jo, din logik är tokfel. Men det förklarar väl hur du snurrar ihop allt annat.

Och tråden handlar om bevis för att Jesus funnits och att Gud finns. Har du några vettiga sådana, eller?

Din långa lista är redan falsifierad, så kom med något nytt.
Citera
2023-07-28, 15:30
Medlem
Citat:
Jo, din logik är tokfel. Men det förklarar väl hur du snurrar ihop allt annat.

Och tråden handlar om bevis för att Jesus funnits och att Gud finns. Har du några vettiga sådana, eller?

Vanligen när man säger att något är tokfel så pekar man ut var felet är. Vem som helst kan säga "du har fel".
Citera
2023-07-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Vanligen när man säger att något är tokfel så pekar man ut var felet är. Vem som helst kan säga "du har fel".
Jag är inte rosa. Så något fel måste du ha gjort. Okej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in