2023-07-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Klart Fadern är Jesu Gud, på vilket sätt skulle Sonen inte vara Gud bara för att Jesus talar om Fadern som sin Gud? Klart Fadern och Sonen är två olika personer.
Guds Ande kan göras bedrövad, som uppmuntrar, förmanar, som man synda mot o.s.v. - en person. Även Anden är en gudomsperson som Fadern och Sonen och har namnet JHWH.
Faderns Ande är Kristi Ande, för Anden utgår från Fadern och Sonen.
Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17

Herren (Fadern) kallas Anden för att han är en ande, och Herrens ande är hans ande, inte en person. Du har också en ande som inte är Guds ande.

Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2:11

Du kan också göras bedrövad. Din ande är din mind, Guds ande är Guds mind. Du vet vad som finns I dig, känslor, tankar osv och du utforskar ditt inre med din ande (1Kor 2:10). Din ande är ingen annan person än du. Likaså är inte Guds ande en annan person än Gud.

Anden utgår från Fadern, inte Sonen. Joh 15:26

Fadern och Sonen är två olika personer. Guds Ande är ingen egen person utan Faderns ande enligt 2Kor 3:17.
Citera
2023-07-28, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Fadern och Sonen är två olika personer. Guds Ande är ingen egen person utan Faderns ande enligt 2Kor 3:17.
Vad som står i en fiktiv berättelse är inte ett bevis för något mer än att det står i boken.
Citera
2023-07-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jag är inte rosa. Så något fel måste du ha gjort. Okej?

Jag sa ju att den premissen var fel. Men läs noggrant här, och nu ska jag vara så vänliga att jag länkar en källa så du slipper lita på mitt religiösa omdöme.

Discrete Mathematics with Applications

Citat:
The central concept of deductive logic is the concept of argument form. An argument is a
sequence of statements aimed at demonstrating the truth of an assertion. The assertion at
the end of the sequence is called the conclusion, and the preceding statements are called
premises. To have confidence in the conclusion that you draw from an argument, you
must be sure that the premises are acceptable on their own merits or follow from other
statements that are known to be true.
In logic, the form of an argument is distinguished from its content. Logical analysis
won’t help you determine the intrinsic merit of an argument’s content, but it will help
you analyze an argument’s form to determine whether the truth of the conclusion follows
necessarily from the truth of the premises. For this reason logic is sometimes defined as
the science of necessary inference or the science of reasoning.

Det vill säga, logik behandlar formen för argument. Logik behandlar inte innehållet, det vill säga tilldelningen av sanningsvärden.
Citera
2023-07-28, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det vill säga, logik behandlar formen för argument. Logik behandlar inte innehållet, det vill säga tilldelningen av sanningsvärden.
Du kan citera precis hur mycket du vill. Det finns inget som säger att Jesus funnits eller att Gud finns för det.

Kom med bevis istället för att larva dig.

Om ditt logiska argument visar att jag är rosa, så är ditt logiska argument fel. Jag är inte rosa. Punkt.
Citera
2023-07-28, 15:48
Medlem
Citat:
Vad som står i en fiktiv berättelse är inte ett bevis för något mer än att det står i boken.
Sluta mata ansiktet med piller, wanker!
Citera
2023-07-28, 15:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag ifrågasätter att Jesus och Gud finns. Kanske inte att Jesus funnits, men att han varit den som påstås i din bok.

Det är vad tråden handlar om.

Du får ursäkta, men tråden handlar inte om att jag ska klappa dig på axeln. Att du ska anklaga mig för saker för att jag inte tror på det du tror är bara tokigt.

Lägg fram belägg för att Jesus eller Gud finns istället. Det är vad tråden handlar om, och någon ingen lyckats med tidigare. Sorry om du blir kränkt av det.
Svaret på din fråga är att det spelar ingen roll om Jesus eller Gud finns i verkligheten. De finns i din hjärna och ditt hjärta och påverkar ditt liv varje dag, och det räcker bra. Julius Caesar har verkligen funnits och hans relevans för världen är ovanligt stor, men pytteliten jämfört med dessa möjligen fiktiva karaktärer som finns i folks hjärnor.

Om det gör dig glad så har Kalle Anka också påverkat mitt liv ovanligt mycket. Så jag gör ingen värdering i bra, dåligt, kvalitet, moral, när jag säger att något är viktigt i ditt eller mitt liv. En ond pappa kan ha större betydelse i ett barns liv än en god pappa.
Citera
2023-07-28, 15:49
Medlem
Citat:
Sluta mata ansiktet med piller, wanker!
Okej, jag förstår att du anser att det som står i en fiktiv berättelse är detsamma som sanningen.
Citera
2023-07-28, 15:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Okej, jag förstår att du anser att det som står i en fiktiv berättelse är detsamma som sanningen.
Berätta vad sanningen är om din själ efter din framtida död. Och hur du vet att det är sanningen. Och vad som ens är sant rent filosofiskt. Bibeln ger hur som helst ett förslag på ett svar.
Citera
2023-07-28, 15:52
Medlem
Citat:
Jag har ju lärt mig det av Gud!
Citera
2023-07-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Svaret på din fråga är att det spelar ingen roll om Jesus eller Gud finns i verkligheten. De finns i din hjärna och ditt hjärta och det räcker bra.
Den biten köper jag absolut, det är väl vad jag också tror. Att Gud finns i personers hjärna, inte att hen finns i verkligheten. Och så får det gärna vara.

Men då ska man inte påstå att hen finns i verkligheten, för då får man stå ut med att bli emotsagd. Så enkelt är det.[/quote]
Citera
2023-07-28, 15:55
Medlem
Citat:
Jag har ju lärt mig det av Gud!
Du har inte lärt dig något av Gud. Du har lärt dig saker som skrivits om Gud i fiktiva berättelser.

Om du verkligen har lärt dig saker av Gud så får du först bevisa att hen finns. Det är vad tråden handlar om.
Citera
2023-07-28, 15:56
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Den biten köper jag absolut, det är väl vad jag också tror. Att Gud finns i personers hjärna, inte att hen finns i verkligheten. Och så får det gärna vara.

Men då ska man inte påstå att hen finns i verkligheten, för då får man stå ut med att bli emotsagd. Så enkelt är det.
1) Du vet ju inte att de INTE finns, och får nog acceptera att andra har andra åsikter. Det är väl ändå en kul åsikt att Gud skapat atomen och universum. Tills någon vetenskapligt visat hur atomen och universum skapats så duger bibelns svar för många.

2) Är något mer värt om det finns i verkligheten än i någons tankar? Jag är inte säker på det. Själv är jag matematiker. Ingenting i matematiken finns i verkligheten, det är bara ett antal trossatser som finns i min hjärna och som logiskt hänger ihop. Men någon integral kan jag inte hitta i naturen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-28 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in